Page 284 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 284
282 • Zestawy ćwiczeń gimnastycznych
N. dzieci z ogonkami zaczynają biegać po sali. Na hasło: Złap ogonki! trzy osoby z plecaczkami starają się schwytać jak
najwięcej ogonków.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych.
Dzieci stają w rozkroku tyłem do drabinki w odległości 1–2 kroków. W obu dłoniach trzymają chustkę. Na sy-
gnał wykonują skłon w przód, dotykając jednocześnie szczebelków drabinki między rozstawionymi nogami. Potem
prostują się, wysoko unoszą ręce i dotykają chustką szczebelków nad głową.
II.
3. Ćwiczenie mięśni grzbietu „Czyścimy podłogę”.
Dzieci przyjmują pozycję klęku podpartego. Przed sobą rozkładają chustkę i opierają na niej dłonie. Na hasło:
Czyścimy podłogę! odsuwają chustkę daleko w przód i przysuwają do siebie, następnie przesuwają ją w prawą
i w lewą stronę.
4. Ćwiczenie mięśni brzucha.
Dzieci wykonują leżenie tyłem (na plecach), z rękami wzdłuż tułowia. Na podłodze przy stopach kładą chustki. Dzieci
łapią je palcami stóp, przenoszą nogi za głowę i próbują dotknąć chustką podłogi.
5. Ćwiczenie z elementami równowagi „Pomachaj sąsiadowi”.
Dzieci stoją w rozsypce. Ręce mają wyprostowane przed sobą. W obu dłoniach trzymają rozpostartą chustkę.
Na sygnał próbują stanąć na jednej nodze i pomachać sąsiadowi chustką, przekładając ją z ręki do ręki, raz z jednej,
raz z drugiej strony.
6. Zabawa bieżna „Wyścigi z chustką”.
N. wyznacza linie startu i mety. Dzieci ustawiają się jedno obok drugiego na wyznaczonej linii startu. Każde rozkłada
sobie na klatce piersiowej chustkę. Na sygnał N. wszystkie dzieci biegną do mety. Wygrywa to, które dobiegnie jako
pierwsze, a chustka nie spadnie mu na podłogę.
7. Ćwiczenie tułowia – skręty.
Dzieci przyjmują pozycję klęku prostego. W prawej ręce trzymają zwiniętą chustkę. Wykonują skręt tułowia w prawą
stronę i kładą chustkę na piętach. Następnie wykonują skręt tułowia w lewą stronę i lewą ręką zabierają chustkę. To sa-
mo ćwiczenie wykonują w przeciwnym kierunku.
8. Wspinanie „Wiewiórki na drzewie”.
Dzieci-wiewiórki stoją przodem do drabinek, szarfę-ogonek zaczepiają z tyłu o spodenki. Na hasło N.: Wiewiórki na
drzewo! dzieci wspinają się po szczebelkach drabinki najwyżej jak potrafią, a potem powoli schodzą. Należy zwrócić
uwagę na bezpieczeństwo dzieci. Każde wchodzi na taką wysokość, na jakiej czuje się pewnie.
9. Podskoki „Trzymaj, nie wypuść”.
Dzieci dobierają się w pary i podają sobie obie ręce. Każde z nich trzyma swoją chustkę zwiniętą między kolanami. Na
sygnał starają się wykonywać podskoki do przodu, do tyłu, na boki, w kółko.
III.
10. Ćwiczenie wyprostne „Ręcznik”.
Dzieci siadają w siadzie skrzyżnym. Trzymają chustkę w jednej ręce w górze i przekładają ją za plecy. Drugą ręką
w dole trzymają drugi koniec chustki. Łokcie mają odchylone do tyłu. Dzieci przesuwają ręce w górę i w dół, naśladu-
jąc czynność wycierania się ręcznikiem.
11. Ćwiczenie stóp „Szycie bez igły”.
Dzieci przyjmują pozycję siadu skulnego. Przed sobą rozkładają chustki. Palcami stóp zbierają chustkę, udając,
że szyją, np. kapelusz lub kwiat. Ważne, by dzieci pracowały palcami stóp, a nie całą stopą czy piętą.
12. Ćwiczenie o nieznacznym ruchu połączone z ćwiczeniem oddechowym.
Dzieci poruszają się wolno po całej sali. Wysoko w obu rękach trzymają chustkę i dmuchając, próbują unieść ją w górę.
13. Dzieci maszerują po obwodzie koła, trzymając chustkę w jednej ręce.
Zestaw IV
Miejsce: sala. Pomoce: woreczki w 4 kolorach (do podziału na 4 grupy), 4 obręcze hula-hoop, bębenek.
Przygotowanie: Dzieci maszerują po okręgu. N. rozdaje woreczki w 4 kolorach.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa z elementem wyprostnym.
Dzieci biegają swobodnie po sali, w jednej ręce trzymają woreczek. Na sygnał N. – 1 uderzenie w bębenek, zatrzymują
się, kładą woreczek na głowie, wykonują siad skrzyżny, trzymając plecy i głowę prosto, by woreczek nie spadł na pod-
łogę. Na 2 uderzenia w bębenek powoli wstają, zdejmują woreczek z głowy i znowu biegają w rozsypce.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Przełóż woreczek”.
Dzieci siedzą w rozsypce. Nogi prostują i łączą, ręce wyciągają na boki. W jednej dłoni trzymają woreczek. Na hasło N.: