Page 286 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 286
284 • Zestawy ćwiczeń gimnastycznych
wyruszają dzieci z plecakami (np.) czerwonymi. Dzieci z takim kolorem szarf wstają, zakładają szarfę jak plecak i wę-
drują po całej sali w dowolny sposób. Gdy N. zmienia kolor szarfy i podaje kolejne hasło, grupa siada, a wstaje ta, która
została wywołana. Dzieci muszą uważnie obserwować i słuchać N., by wiedzieć, kiedy wstać, a kiedy szybko usiąść na
swoim miejscu – przy kolorowym namiocie.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dzieci stoją w rozsypce, w lekkim rozkroku. Każde trzyma swoją szarfę oburącz.
Wykonują skłon tułowia w przód, dotykają szarfą podłogi z przodu i z każdego boku. Potem zataczają duże koło i doty-
kają kolejno kolan, brzucha, ramion, potem unoszą szarfę wysoko nad głowę.
II.
3. Zabawa na czworakach „Kolorowy dywan”. Dzieci łączą się w grupy według kolorów szarf. Kładą je na podłodze, z za-
chowaniem odstępów umożliwiających na swobodne poruszanie się między nimi. Dzieci poruszają się na czworakach
między szarfami jak po kolorowym dywanie.
4. Skoki. Dzieci pozostają w grupach jak poprzednio. Obunóż wskakują do kolejnych kółek (szarf) ułożonych na dy wanie.
5. Ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia. Dzieci stoją w rozsypce. Każde dziecko zabiera swoją szarfę, następnie przyjmuje
pozycję leżenia przodem. Trzymając szarfę w obu dłoniach, dziecko unosi ręce i ugina je w łokciach, starając się prze-
nieść szarfę za głowę, na kark. Prostuje ręce, kładzie je na podłogę i chwilę odpoczywa. Każdy powtarza ćwiczenie 4 razy.
6. Ćwiczenie z elementami równowagi. Dzieci wolno poruszają się po całej sali. Szarfę trzymają w obu rękach. Starają się
przechodzić przez szarfę, przekładając przez nią kolejno nogi.
7. Zabawa bieżna „Kolorowe latawce”. Dzieci ustawiają się w swoich drużynach (kolorami szarf) w rzędach na wyzna-
czonej linii startu, naprzeciwko drabinek. Na sygnał pierwsze osoby z rzędów biegną do drabinki, zaczepiają szarfę na
szczebelku (wcześniej N. pokazuje sposób zawieszania). Potem wracają do swojego zespołu, wtedy rusza kolejna oso-
ba. Wygrywa zespół, który jako pierwszy zaczepi wszystkie kolorowe latawce.
8. Ćwiczenie tułowia – skręty. Dzieci kładą w rozsypce. Szarfę kładą na podłodze i siadają w niej. Unosząc nogi, odpycha-
ją się rękami od podłogi. Wykonują obrót wokół własnej osi.
III.
9. Ćwiczenie wyprostne. Dzieci dobierają się w pary. Wykonują przysiad i dotykają się dłońmi. Powoli podnoszą się,
prostują, wysoko unoszą ręce, cały czas uważając, by nie oderwać od siebie rąk.
10. Ćwiczenie stóp. Dzieci siadają na podłodze w rozsypce, rozkładają przed sobą szarfę i palcami stóp próbują ją zwinąć.
11. Ćwiczenie o nieznacznym ruchu. Dzieci maszerują po okręgu: 4 kroki marsz zwykły i 4 kroki we wspięciu na palce.
Odkładają szarfy.
Zestaw VI
Miejsce: ogródek przedszkolny, sala. Pomoce: kolorowe chustki, woreczki, 2 liny, drabinki na placu.
Przygotowanie: Dzieci ustawiają się parami i wychodzą do ogródka przedszkolnego. Wraz z N. zabierają potrzebny sprzęt.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Latawce”. N. rozdaje dzieciom chustki. Każde dziecko biega swobodnie po placu,
chustkę trzyma w jednej ręce lub w obu – wysoko nad głową – i naśladuje puszczanie latawca. Na sygnał N. (np. gwiz-
dek) zatrzymuje się i kuca, chustkę opuszczając na trawę. Wiatr ucichł, latawiec opadł. Na hasło: Latawce w górę! dzieci
ponownie wstają, biegają, wysoko unosząc swoje chustki (latawce).
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dzieci zatrzymują się. Chustkę trzymają oburącz za końce i wykonują obszerne
krążenia całego tułowia (po 2 w każdą stronę). Przykucają i wyskakują w wysoko, unosząc chustki na głowy.
II.
3. Zabawa bieżna „Berek ogonek”. Dzieci zaczepiają chustki (ogonki) za spodenki. Dwoje wyznaczonych dzieci swoją
chustkę wiąże wokół ręki (będą berkami). Na sygnał N. wszyscy rozbiegają się, a berki próbują chwycić jak najwięcej
chustek. Na kolejny sygnał wszyscy się zatrzymują, berki liczą swoje zdobycze. Następnie oddają chustki właścicielom.
N. wyznacza kolejne dwie osoby do łapania chustek i rozpoczyna zabawę od nowa.
4. Ćwiczenie równowagi. N. rozkłada na trawie/podłodze 2 długie liny (mosty). Dzieci ustawiają się za jedną z nich,
potem kolejno przechodzą po linie, stawiając stopę przed stopą. Starają się utrzymać przy tym równowagę. Po przejściu
jednego mostu przechodzą od razu na kolejny.
5. Wspinanie. Dzieci podchodzą do drabinek i kolejno, asekurowane przez N., wspinają się po szczebelkach. Każde wcho-
dzi na taką wysokość, na jakiej czuje się bezpiecznie.
6. Skoki. N. dzieli dzieci na 2 zespoły, które stają na linach, jeden obok drugiego, w niewielkich odstępach od siebie. Na
sygnał każdy próbuje obunóż skoczyć jak najdalej w przód. Dzieci wspólnie sprawdzają, kto skoczył najdalej. Zadanie
można wykonać kilka razy.