Page 289 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 289

Zestawy ćwiczeń gimnastycznych  •  287



               N. wyznacza 4 linie i dzieli dzieci na 4 grupy według kolorów krążków. Zespoły siadają w rzędzie na wyznaczonych li-
               niach. Przed każdym zespołem N. układa krążki w jednej linii co 0,5 m. Na gwizdek pierwsze dzieci z zespołów poru-
               szają się na czworakach slalomem między krążkami, wracają do drużyn i dają sygnał następnej osobie do startu. Wy-
               grywa zespół, który jako pierwszy ukończy slalom.
            6.  Ćwiczenie tułowia – skrętoskłony z elementem wyprostnym.
               N. wyznacza linię startu, a w odległości kilku kroków od niej – linię mety. Dzieci z krążkami w dłoniach stają na
               linii startu. Kładą krążek przed sobą na podłodze. Na sygnał przechodzą przez krążek w przód, wykonują skręt
               tułowia w lewą stronę, zabierają krążek, prostują się, kładą go na podłodze i znów się prostują. Wykonują skręt w prawą
               stronę i postępują jak poprzednio. Wygrywa dziecko, które jako pierwsze dojdzie do wyznaczonej linii – mety.
            7.  Zabawa bieżna „Dzień – noc”.
               Dzieci stają na jednej linii i odliczają do dwóch, dzieląc się na 2 zespoły: pierwszy – dzień i drugi – noc. Drużyny usta-
               wiają się na linii plecami do siebie. Naprzeciwko każdego zespołu w odległości kilkunastu kroków N. wyznacza linię
               mety. Na hasło: Dzień! dzieci z tego zespołu biegną jak najszybciej przed siebie, aż usłyszą hasło: Stop!. Wtedy zatrzy-
               mują się. Następnie N. mówi hasło: Noc!, na które rusza drugi zespół. Wygrywa zespół, z którego więcej zawodników
               dobiegło do mety lub znalazło się w jej pobliżu.
            8.  Wspinanie z elementami równowagi „Kot na pniu drzewa”.
               N. opiera 2 ławeczki o drugi–trzeci szczebel drabinki. (Jeżeli grupa jest sprawna, można podnieść ławkę do trzeciego
               lub czwartego szczebelka). Dzieci w 2 zespołach siadają w siadzie skrzyżnym przed ławeczkami. Na hasło: Kot wspina
               się po drzewie! kolejno wchodzą i schodzą po ławeczce na czworakach. Rękami trzymają się brzegów ławeczki.
            9.  Podskoki lub skoki.
               N. stawia na środku sali 2 ławeczki. Dzieci w tych samych 2 grupach siadają za nimi w siadzie skrzyżnym. Kolejno pró-
               bują wskoczyć na ławeczkę obunóż z jednej strony i zeskoczyć z drugiej. Dzieci, które potrafią, mogą wykonać skoki
               zawrotne przez ławeczkę bez wskakiwania na nią. N. zwraca uwagę, by dzieci trzymały rękami brzeg ławki.
            III.
            10.  Ćwiczenie stóp.
               Dzieci siadają w rozsypce. Każdemu z nich N. daje kawałek gazety. Dzieci uginają nogi w kolanach i opierają stopy na
               gazecie. Na sygnał próbują palcami stóp porwać gazetę na jak najmniejsze kawałki. Następnie stopami zbierają wszyst-
               kie kawałki i formują z nich kulkę.
            11.  Zabawa o nieznacznym ruchu „Zabawa z papierową kulką”.
               Dzieci stoją w rozsypce. Każde w dowolny sposób podrzuca wykonaną wcześniej papierową kulkę i ją łapie. Na sygnał
               N. wszystkie wstają, maszerują po okręgu i podchodząc do kosza, wyrzucają kulki. Maszerują dalej i wychodzą z sali.

            Zestaw X Ćwiczenia ogólnorozwojowe z wykorzystaniem stacji zabaw i ćwiczeń

            Miejsce: sala. Pomoce: piłki, szarfy, woreczki, lina, materac, zestawy przyborów równoważnych, balansujących (jeże, galaret-
            ki-krążki, półkule, dywaniki z kolcami). Przygotowanie: Wejście na salę parami.

            I.
            1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa „Słuchaj i łącz się”.
               Dzieci biegają po sali. Na hasło N.: Dwa! tworzą kółka, łącząc się w pary, na hasło: Trzy! tworzą kółka trzyosobowe, na
               hasło: Cztery! – koła czteroosobowe, na: Jeden! biegają pojedynczo, a na hasło: Zero! dzieci siadają na podłodze.

            II.
            2.  Stacje ćwiczeń.
               Dzieci ustawiają się na jednej linii. N. rozdaje im szarfy w 4 kolorach, dzieląc je na 4 zespoły – tyle, ile jest stacji ćwi-
               czeń. N. ustala kolejność zmiany zespołów, pilnuje czasu przeznaczonego na wykonywanie ćwiczeń przez kolejne gru-
               py. Dokładnie omawia sposób wykonania ćwiczeń.
                  x Stacja I. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych, ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia – skłony i skrętoskłony, ćwi-
                 czenie wzmacniające mięśnie brzucha, ćwiczenie doskonalące rzuty i łapanie piłek.
                 Każde dziecko z zespołu otrzymuje piłkę.
                 –  Dowolne podrzucanie i łapanie piłki.
                 –  Siad skrzyżny, przesuwanie piłki oburącz jak najdalej w przód, w lewo i w prawo (ze skrętem tułowia), z tyłu za plecami.
                 –  W leżeniu tyłem, z piłką między stopami, przenoszenie piłki za głowę, próba dotknięcia podłogi i powrót.
                  x Stacja II. Ćwiczenie wzmacniające mięśnie nóg, ćwiczenie równowagi, rzuty.
                 Każde dziecko otrzymuje 2 woreczki. Potrzebne są również: lina (taśma, sznurek) i obręcz.
                 –  Przejście po rozłożonej linie, postawa wyprostowana, w każdej wyprostowanej ręce dzieci trzymają woreczek.
                   Na końcu liny w pewnej odległości znajduje się obręcz, do której dzieci celują woreczkiem prawą i lewą ręką.
                   Następnie zabierają woreczki i idą na koniec swojego rzędu.
   284   285   286   287   288   289   290   291   292   293   294