Page 289 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 289
Zestawy ćwiczeń gimnastycznych • 287
N. wyznacza 4 linie i dzieli dzieci na 4 grupy według kolorów krążków. Zespoły siadają w rzędzie na wyznaczonych li-
niach. Przed każdym zespołem N. układa krążki w jednej linii co 0,5 m. Na gwizdek pierwsze dzieci z zespołów poru-
szają się na czworakach slalomem między krążkami, wracają do drużyn i dają sygnał następnej osobie do startu. Wy-
grywa zespół, który jako pierwszy ukończy slalom.
6. Ćwiczenie tułowia – skrętoskłony z elementem wyprostnym.
N. wyznacza linię startu, a w odległości kilku kroków od niej – linię mety. Dzieci z krążkami w dłoniach stają na
linii startu. Kładą krążek przed sobą na podłodze. Na sygnał przechodzą przez krążek w przód, wykonują skręt
tułowia w lewą stronę, zabierają krążek, prostują się, kładą go na podłodze i znów się prostują. Wykonują skręt w prawą
stronę i postępują jak poprzednio. Wygrywa dziecko, które jako pierwsze dojdzie do wyznaczonej linii – mety.
7. Zabawa bieżna „Dzień – noc”.
Dzieci stają na jednej linii i odliczają do dwóch, dzieląc się na 2 zespoły: pierwszy – dzień i drugi – noc. Drużyny usta-
wiają się na linii plecami do siebie. Naprzeciwko każdego zespołu w odległości kilkunastu kroków N. wyznacza linię
mety. Na hasło: Dzień! dzieci z tego zespołu biegną jak najszybciej przed siebie, aż usłyszą hasło: Stop!. Wtedy zatrzy-
mują się. Następnie N. mówi hasło: Noc!, na które rusza drugi zespół. Wygrywa zespół, z którego więcej zawodników
dobiegło do mety lub znalazło się w jej pobliżu.
8. Wspinanie z elementami równowagi „Kot na pniu drzewa”.
N. opiera 2 ławeczki o drugi–trzeci szczebel drabinki. (Jeżeli grupa jest sprawna, można podnieść ławkę do trzeciego
lub czwartego szczebelka). Dzieci w 2 zespołach siadają w siadzie skrzyżnym przed ławeczkami. Na hasło: Kot wspina
się po drzewie! kolejno wchodzą i schodzą po ławeczce na czworakach. Rękami trzymają się brzegów ławeczki.
9. Podskoki lub skoki.
N. stawia na środku sali 2 ławeczki. Dzieci w tych samych 2 grupach siadają za nimi w siadzie skrzyżnym. Kolejno pró-
bują wskoczyć na ławeczkę obunóż z jednej strony i zeskoczyć z drugiej. Dzieci, które potrafią, mogą wykonać skoki
zawrotne przez ławeczkę bez wskakiwania na nią. N. zwraca uwagę, by dzieci trzymały rękami brzeg ławki.
III.
10. Ćwiczenie stóp.
Dzieci siadają w rozsypce. Każdemu z nich N. daje kawałek gazety. Dzieci uginają nogi w kolanach i opierają stopy na
gazecie. Na sygnał próbują palcami stóp porwać gazetę na jak najmniejsze kawałki. Następnie stopami zbierają wszyst-
kie kawałki i formują z nich kulkę.
11. Zabawa o nieznacznym ruchu „Zabawa z papierową kulką”.
Dzieci stoją w rozsypce. Każde w dowolny sposób podrzuca wykonaną wcześniej papierową kulkę i ją łapie. Na sygnał
N. wszystkie wstają, maszerują po okręgu i podchodząc do kosza, wyrzucają kulki. Maszerują dalej i wychodzą z sali.
Zestaw X Ćwiczenia ogólnorozwojowe z wykorzystaniem stacji zabaw i ćwiczeń
Miejsce: sala. Pomoce: piłki, szarfy, woreczki, lina, materac, zestawy przyborów równoważnych, balansujących (jeże, galaret-
ki-krążki, półkule, dywaniki z kolcami). Przygotowanie: Wejście na salę parami.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Słuchaj i łącz się”.
Dzieci biegają po sali. Na hasło N.: Dwa! tworzą kółka, łącząc się w pary, na hasło: Trzy! tworzą kółka trzyosobowe, na
hasło: Cztery! – koła czteroosobowe, na: Jeden! biegają pojedynczo, a na hasło: Zero! dzieci siadają na podłodze.
II.
2. Stacje ćwiczeń.
Dzieci ustawiają się na jednej linii. N. rozdaje im szarfy w 4 kolorach, dzieląc je na 4 zespoły – tyle, ile jest stacji ćwi-
czeń. N. ustala kolejność zmiany zespołów, pilnuje czasu przeznaczonego na wykonywanie ćwiczeń przez kolejne gru-
py. Dokładnie omawia sposób wykonania ćwiczeń.
x Stacja I. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych, ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia – skłony i skrętoskłony, ćwi-
czenie wzmacniające mięśnie brzucha, ćwiczenie doskonalące rzuty i łapanie piłek.
Każde dziecko z zespołu otrzymuje piłkę.
– Dowolne podrzucanie i łapanie piłki.
– Siad skrzyżny, przesuwanie piłki oburącz jak najdalej w przód, w lewo i w prawo (ze skrętem tułowia), z tyłu za plecami.
– W leżeniu tyłem, z piłką między stopami, przenoszenie piłki za głowę, próba dotknięcia podłogi i powrót.
x Stacja II. Ćwiczenie wzmacniające mięśnie nóg, ćwiczenie równowagi, rzuty.
Każde dziecko otrzymuje 2 woreczki. Potrzebne są również: lina (taśma, sznurek) i obręcz.
– Przejście po rozłożonej linie, postawa wyprostowana, w każdej wyprostowanej ręce dzieci trzymają woreczek.
Na końcu liny w pewnej odległości znajduje się obręcz, do której dzieci celują woreczkiem prawą i lewą ręką.
Następnie zabierają woreczki i idą na koniec swojego rzędu.