Page 293 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 293

Zestawy ćwiczeń gimnastycznych  •  291



            12.  Ćwiczenie o nieznacznym ruchu i ćwiczenie oddechowe.
               Marsz po okręgu. Dzieci wolno unoszą oburącz piłkę, robiąc wdech nosem i opuszczają ramiona, wydychając
               powietrze ustami. Maszerując, odkładają piłkę na wskazane miejsce.

            Zestaw XIV Zabawy i ćwiczenia ogólnorozwojowe z zastosowaniem toru przeszkód

            Miejsce: sala. Pomoce: 2 takie same zestawy przyborów na 2 tory przeszkód. Jeden zestaw zawiera: 6 krążków, 3 szarfy, 3 wo-
            reczki, tunel, jeże balansujące, krążki, poduszki gładkie i z kolcami, trampolinę (2 materace), kosz, piłkę, chustki, drabinki.
            Przygotowanie: Dzieci parami wchodzą na salę i tworzą duże koło.

            I.
            1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa „Sałatka owocowa”.
               Dzieci siadają w kole, zachowując odstępy od sąsiadów na wyciągnięcie ramion. Następnie dzielą się na 4 zespoły (odli-
               czają do czterech). Każdy zespół to inne owoce. Na hasło – nazwę owocu, np.: Jabłka! dzieci z danej grupy wstają i szyb-
               ko zamieniają się miejscami. N. kolejno wymienia wszystkie nazwy owoców (zespołów), a dzieci uważnie słuchają, by
               w odpowiednim momencie wstać i zmienić swoje miejsca.

            II.
            2.  Tor przeszkód.
               Dzieci ustawiają się w rzędzie na jednej linii. Odliczają do dwóch, dzieląc się na 2 zespoły. Następnie wraz z N. przy-
               gotowują tor przeszkód identyczny dla każdej grupy. Potem zespoły ustawiają się w rzędzie, jedno dziecko za drugim.
               N. wyjaśnia kolejne zadania do wykonania. Kolejne etapy toru przeszkód:
                  x 6 krążków – dziecko wchodzi na pierwszy krążek, wykonuje przysiad do krążka leżącego przed nim, podnosi go,
                 prostuje się, wysoko unosi ręce i kładzie go na podłodze. Przechodzi na następny krążek i postępuje jak poprzednio.
                  x 3 szarfy ułożone w szeregu, 3 woreczki – dziecko siada w siadzie skrzyżnym w środkowej szarfie. W szarfie z lewej
                 strony leżą 3 woreczki. Dziecko wykonuje skręt tułowia w lewo, zabiera kolejno po 1 woreczku i odkłada do szarfy
                 z prawej strony. Następnie przekłada woreczki w przeciwnym kierunku.
                  x drabinka – dziecko staje tyłem do drabinki w małym rozkroku. Wykonuje skłon tułowia w przód i między noga-
                 mi dotyka rękami szczebelków, prostuje się, wyciąga ręce w górę, dotyka szczebelków nad głową, wykonuje skręt
                 tułowia w prawo i w lewo z dotknięciem szczebelków drabinki na wysokości barków.
                  x tunel – dziecko przechodzi w tunelu na czworakach.
                  x jeże balansujące, krążki, poduszki gładkie i z kolcami ułożone jedne za drugimi – dziecko przechodzi po nich, sta-
                 rając się utrzymać równowagę i nie spaść z nich.
                  x trampolina (lub 2 materace ułożone jeden na drugim) – podskoki obunóż i pajacykiem.
                  x piłka, zawieszany kosz (lub pudło) – dziecko oburącz próbuje trafić do kosza.
                  x piłka – dziecko kładzie się na plecach, piłkę wkłada między stopy i przenosząc ją w tył za głowę, próbuje dotknąć
                 nią do podłogi. Ćwiczenie wykonuje 2 razy.

            III.
            3.  Ćwiczenie stóp.
               Dziecko, które przeszło poprzednie etapy toru, bierze chustkę i siada na podłodze. Kładzie stopy na chustce i próbuje
               ją zwijać palcami stóp.
            4.  Ćwiczenie wyprostne „Marionetki”.
               Dzieci-marionetki maszerują po okręgu. Wykonują skłon w przód i powolny wyprost z wyciągnięciem rąk w górę.
            5.  Marsz po okręgu. Wspinając się na palce, dzieci wykonują wdech nosem, opadając na pięty, wydychają powietrze ustami.

            Zestaw XV

            Miejsce: sala. Pomoce: szarfy w 4 kolorach (do podziału na 4 grupy), drabinki.
            Przygotowanie: Dzieci wchodzą na salę, maszerują po okręgu i odbierają od N. szarfy.

            I.
            1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samoloty”.
               Dzieci siadają dookoła sali przy ścianie (drabinkach). Na hasło N. – kolor samolotów, dzieci z takimi szarfami wstają,
               rozkładają ręce w bok i biegają, udając latające samoloty. Po chwili N. zmienia nazwę koloru i zaczynają latać kolejne
               grupy samolotów.
            2.  Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Przejdź przez szarfę”.
               Dzieci stoją w luźnej rozsypce. Każde trzyma szarfę za końce. Na sygnał przechodzą przez nią w przód i w tył.
   288   289   290   291   292   293   294   295   296   297   298