Page 298 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 298

296  •  Zestawy ćwiczeń gimnastycznych


          III.
          10.  Ćwiczenie wyprostne „Wschodzące słonko”.
             Dzieci kładą woreczek przed sobą na podłodze. Na sygnał wykonują przysiad, biorą woreczek w obie dłonie,
             podnoszą go wysoko w górę, do wspięcia na palce.
          11.  Ćwiczenie stóp „Wędrujący woreczek”.
             Dzieci przyjmują pozycję siadu skulnego. Przed sobą mają woreczek. Na sygnał palcami stóp łapią woreczek i wyko-
             nują obrót wokół własnej osi. Następnie zmieniają nogę i obracają się w drugą stronę.
          12.  Marsz z woreczkiem na głowie.

          Zestaw XX

          Miejsce: sala. Pomoce: kocyki, ławeczki gimnastyczne, kawałki waty, 4 kółka ringo, 4 woreczki, 2 szarfy.
          Przygotowanie: Dzieci maszerują po okręgu i odbierają od N. kocyki.

          I.
          1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa „Dzień – noc”.
             Dzieci poruszają się swobodnie po sali. Na hasło: Dzień! zarzucają na ramiona kocyk jak pelerynkę i wędrują po sali.
             Na hasło: Noc! szybko kładą się na podłodze i przykrywają kocykiem jak kołderką.

          II.
          2.  Ćwiczenie wzmacniające mięśnie karku, obręczy barkowej, ramion i tułowia „Ślizg na kocykach”. (Ćwiczenie wyko-
             nujemy na podłodze, jeśli jest dosyć śliska. Jeśli w sali jest wykładzina, dzieci ćwiczą na ławeczkach gimnastycznych).
             Dzieci kładą się na brzuchu na kocykach. Odpychając się rękami od podłogi, wykonują ślizgi na kocykach we wszyst-
             kich kierunkach.
          3.  Zabawa na czworakach z ćwiczeniem oddechowym „Zdmuchnij puszek”.
             Dzieci siadają w kole. N. rozdaje każdemu wacik. Wszystkie dzieci w pozycji na czworakach dmuchają na wacik, po-
             ruszając się za nim po całej sali.
          4.  Ćwiczenie z elementami równowagi.
             N. ustawia 2 ławeczki, a następnie dzieli dzieci na 2 zespoły. Każdy z nich siada naprzeciwko swojej ławeczki. Dzieci
             kolejno przechodzą po ławce, ostrożnie stawiając stopę przed stopą.
          5.  Zabawa bieżna „Wyścig z przeszkodami”.
             N. wyznacza linie startu i mety. Dzieci pozostają w swoich 2 zespołach. Każdy z nich siada w siadzie skrzyżnym
             (jedno dziecko za drugim) na wyznaczonych liniach. Przed rzędami N. ustawia w pewnej odległości od siebie
             2 kółka ringo i 1 szarfę. Pierwsze osoby z zespołów mają po 2 woreczki. Na sygnał wstają, biegną do kółek, wkładają do
             każdego po 1 woreczku, dobiegają do szarfy i przechodzą przez nią. Wracając, zabierają woreczki, przekazują je następ-
             nej osobie ze swojego zespołu i siadają na końcu rzędu. Wygrywa drużyna, która pierwsza ukończy bieg.
          6.  Skoki zawrotne przez ławeczkę.
             Dzieci pozostają w zespołach. Przed każdym rzędem N. ustawia ławeczkę gimnastyczną. Dzieci kolejno przeska-
             kują z jednej strony ławki na drugą. Jeżeli ćwiczenie dla niektórych jest zbyt trudne, wskakują na ławkę i zeskakują
             z drugiej strony.
          7.  Wspinanie.
             Dzieci dobierają się w pary i podchodzą do drabinek. Na zmianę każda z osób wspina się po szczeblach drabin-
             ki. Gdy dojdzie do wyznaczonej wysokości, trzyma się drabinki rękami, puszcza swobodnie nogi i próbuje chwilę
             wytrzymać w zwisie.

          III.
          8.  Ćwiczenie wyprostne „Kwiatek śpi, kwiatek budzi się i rośnie”.
             Dzieci rozkładają kocyki w dowolnych miejscach sali. Na hasło: Kwiatek śpi! dzieci zwijają się w kłębek na kocu.
             Na hasło: Kwiatek budzi się i rośnie! powoli prostują się, wyciągają wysoko w górę głowę i ręce.
          9.  Ćwiczenie stóp.
             Każde dziecko staje na swoim kocyku. Chwyta go palcami stóp i próbuje zrobić kilka kroków, nie gubiąc koca.
             Dzieci składają kocyki i trzymając je w rękach, przechodzą do marszu po okręgu. Podchodzą do wyznaczonego miej-
             sca i odkładają kocyki.
   293   294   295   296   297   298   299   300   301   302   303