Page 298 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 298
296 • Zestawy ćwiczeń gimnastycznych
III.
10. Ćwiczenie wyprostne „Wschodzące słonko”.
Dzieci kładą woreczek przed sobą na podłodze. Na sygnał wykonują przysiad, biorą woreczek w obie dłonie,
podnoszą go wysoko w górę, do wspięcia na palce.
11. Ćwiczenie stóp „Wędrujący woreczek”.
Dzieci przyjmują pozycję siadu skulnego. Przed sobą mają woreczek. Na sygnał palcami stóp łapią woreczek i wyko-
nują obrót wokół własnej osi. Następnie zmieniają nogę i obracają się w drugą stronę.
12. Marsz z woreczkiem na głowie.
Zestaw XX
Miejsce: sala. Pomoce: kocyki, ławeczki gimnastyczne, kawałki waty, 4 kółka ringo, 4 woreczki, 2 szarfy.
Przygotowanie: Dzieci maszerują po okręgu i odbierają od N. kocyki.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Dzień – noc”.
Dzieci poruszają się swobodnie po sali. Na hasło: Dzień! zarzucają na ramiona kocyk jak pelerynkę i wędrują po sali.
Na hasło: Noc! szybko kładą się na podłodze i przykrywają kocykiem jak kołderką.
II.
2. Ćwiczenie wzmacniające mięśnie karku, obręczy barkowej, ramion i tułowia „Ślizg na kocykach”. (Ćwiczenie wyko-
nujemy na podłodze, jeśli jest dosyć śliska. Jeśli w sali jest wykładzina, dzieci ćwiczą na ławeczkach gimnastycznych).
Dzieci kładą się na brzuchu na kocykach. Odpychając się rękami od podłogi, wykonują ślizgi na kocykach we wszyst-
kich kierunkach.
3. Zabawa na czworakach z ćwiczeniem oddechowym „Zdmuchnij puszek”.
Dzieci siadają w kole. N. rozdaje każdemu wacik. Wszystkie dzieci w pozycji na czworakach dmuchają na wacik, po-
ruszając się za nim po całej sali.
4. Ćwiczenie z elementami równowagi.
N. ustawia 2 ławeczki, a następnie dzieli dzieci na 2 zespoły. Każdy z nich siada naprzeciwko swojej ławeczki. Dzieci
kolejno przechodzą po ławce, ostrożnie stawiając stopę przed stopą.
5. Zabawa bieżna „Wyścig z przeszkodami”.
N. wyznacza linie startu i mety. Dzieci pozostają w swoich 2 zespołach. Każdy z nich siada w siadzie skrzyżnym
(jedno dziecko za drugim) na wyznaczonych liniach. Przed rzędami N. ustawia w pewnej odległości od siebie
2 kółka ringo i 1 szarfę. Pierwsze osoby z zespołów mają po 2 woreczki. Na sygnał wstają, biegną do kółek, wkładają do
każdego po 1 woreczku, dobiegają do szarfy i przechodzą przez nią. Wracając, zabierają woreczki, przekazują je następ-
nej osobie ze swojego zespołu i siadają na końcu rzędu. Wygrywa drużyna, która pierwsza ukończy bieg.
6. Skoki zawrotne przez ławeczkę.
Dzieci pozostają w zespołach. Przed każdym rzędem N. ustawia ławeczkę gimnastyczną. Dzieci kolejno przeska-
kują z jednej strony ławki na drugą. Jeżeli ćwiczenie dla niektórych jest zbyt trudne, wskakują na ławkę i zeskakują
z drugiej strony.
7. Wspinanie.
Dzieci dobierają się w pary i podchodzą do drabinek. Na zmianę każda z osób wspina się po szczeblach drabin-
ki. Gdy dojdzie do wyznaczonej wysokości, trzyma się drabinki rękami, puszcza swobodnie nogi i próbuje chwilę
wytrzymać w zwisie.
III.
8. Ćwiczenie wyprostne „Kwiatek śpi, kwiatek budzi się i rośnie”.
Dzieci rozkładają kocyki w dowolnych miejscach sali. Na hasło: Kwiatek śpi! dzieci zwijają się w kłębek na kocu.
Na hasło: Kwiatek budzi się i rośnie! powoli prostują się, wyciągają wysoko w górę głowę i ręce.
9. Ćwiczenie stóp.
Każde dziecko staje na swoim kocyku. Chwyta go palcami stóp i próbuje zrobić kilka kroków, nie gubiąc koca.
Dzieci składają kocyki i trzymając je w rękach, przechodzą do marszu po okręgu. Podchodzą do wyznaczonego miej-
sca i odkładają kocyki.