Page 295 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 295
Zestawy ćwiczeń gimnastycznych • 293
6. Zabawa bieżna „Kto pierwszy dookoła”.
Dzieci siedzą w zwartym kole. Odliczają kolejno do trzech. Każde zapamiętuje swój numer. Potem uważnie słuchają,
jaką liczbę wypowie N. Gdy usłyszą swoją, szybko wstają i biegną wokół koła w jednym kierunku. Wygrywa osoba,
która jako pierwsza usiądzie na swoim miejscu. N. powtarza kilka razy liczby w różnej kolejności.
7. Rzuty „Rzut do kosza”.
Dzieci ustawiają się na jednej linii. Odliczają do dwóch, dzieląc się na 2 zespoły. Na odpowiedniej wysokości na dra-
binkach N. zawiesza 2 kosze (lub 2 obręcze). Dzieci ustawiają się w 2 rzędach naprzeciwko celu rzutu. Pierwsze dzieci
w rzędach trzymają piłkę, którą próbują wrzucić do kosza. Potem podają piłkę następnej osobie i siadają na końcu rzę-
du. W zabawie liczą się celne rzuty indywidualne, a nie szybkość wykonania ćwiczenia.
8. Skoki.
Dzieci siadają w 2 zespołach na linii startu. Pierwsze osoby dostają duże piłki „skoczki”. Siadają na nich, łapią za uchwy-
ty i skaczą do wyznaczonego przez N. miejsca. Następnie biorą piłkę w ręce, szybko biegną do swojego rzędu i prze-
kazują ją kolejnej osobie.
III.
9. Ćwiczenie wyprostne.
Dzieci stoją w rozsypce. Wykonują przysiad i wyprost tułowia z wyciągnięciem rąk wysoko w górę.
10. Ćwiczenia stóp „Piłka w górę”.
Dzieci dobierają się w pary i siadają naprzeciwko siebie w odległości kroku. N. rozdaje po 1 piłce na parę. Dzieci opie-
rają stopy na piłce. Na sygnał, trzymając piłkę stopami, próbują podnieść ją do góry.
11. Zabawa o nieznacznym ruchu.
Marsz w parach po okręgu. Dzieci podają sobie piłkę z rąk do rąk. Dochodzą do wyznaczonego miejsca i odkładają piłki.
Zestaw XVII
Miejsce: sala. Pomoce: krótkie laski gimnastyczne, kółka ringo.
Przygotowanie: Dzieci wchodzą do sali jedno za drugim, tworząc długi pociąg. Odbierają od N. kółka ringo.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody osobowe i ciężarowe”.
Dzieci ustawione w pociąg zatrzymują się i odliczają do dwóch. Jedynki to samochody osobowe, a dwójki – samochody
ciężarowe. Następnie dzieci siadają w siadzie skrzyżnym przy ścianie (drabinkach). Na hasło N.: Samochody osobowe!
lub Samochody ciężarowe! dzieci z danego zespołu wstają, trzymają ringo jak kierownicę i biegają po całej sali, ostroż-
nie wymijając się z innymi pojazdami.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Bądź szybszy” .
Dzieci w rozsypce przyjmują pozycję półprzysiadu. Przed sobą kładą ringo. Dodatkowo otrzymują od N. laskę
gimnastyczną. Dzieci ustawiają laskę w środku kółka, trzymając ją obiema rękami. Na sygnał puszczają laskę, prostują
się i próbują ją złapać, zanim upadnie na podłogę.
II.
3. Ćwiczenie kształtujące mięśni tułowia, mięśni obręczy barkowej, rąk i nóg „Przełóż kółko” .
Dzieci kładą się na brzuchu. W jednej ręce trzymają ringo, a w drugiej laskę gimnastyczną. Na sygnał N. przekładają
ringo przez laskę z jednej ręki do drugiej. Łokcie powinny mieć uniesione nad podłogą, a nogi złączone.
4. Zabawa skoki na czworakach „Skoki piesków przez przeszkodę”.
Dzieci kładą na podłodze przed sobą laskę, a za nią ringo. Na hasło N.: Hop przez przeszkodę! na czworakach prze-
skakują przez laskę, a potem przez ringo. (Najpierw kładą obie ręce, potem dołączają obie nogi). Następnie zawracają
i skaczą w przeciwną stronę.
5. Ćwiczenie z elementami równowagi.
Dzieci przyjmują postawę wyprostowaną. Uginają jedną nogę w kolanie, zawieszają na stopie ringo, laskę trzymają za
końce. Prostują się i przez chwilę utrzymują taką postawę. Następnie zmieniają nogę i powtarzają ćwiczenie.
6. Ćwiczenie tułowia – skręty.
Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym. Przed sobą kładą ringo. W jego środek wkładają laskę gimnastyczną. Na sygnał N.
przesuwają laską ringo po podłodze dookoła siebie z jednej i z drugiej strony. Po wykonaniu ćwiczenia na sygnał N.
odkładają laski, zabierają ze sobą ringo i wracają na miejsce.
7. Zabawa bieżna „Złap, zanim się zatrzyma”.
Dzieci puszczają po podłodze swoje ringo i szybko starają się je złapać, zanim upadnie. Ten, komu się to uda, zdobywa punkt.
8. Rzuty.
Dzieci w swobodnej postawie podrzucają do góry ringo i próbują je złapać. Po wykonaniu zadania zamieniają kółka na
laseczki gimnastyczne i przygotowują się do nowego ćwiczenia.