Page 295 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 295

Zestawy ćwiczeń gimnastycznych  •  293



            6.  Zabawa bieżna „Kto pierwszy dookoła”.
               Dzieci siedzą w zwartym kole. Odliczają kolejno do trzech. Każde zapamiętuje swój numer. Potem uważnie słuchają,
               jaką liczbę wypowie N. Gdy usłyszą swoją, szybko wstają i biegną wokół koła w jednym kierunku. Wygrywa osoba,
               która jako pierwsza usiądzie na swoim miejscu. N. powtarza kilka razy liczby w różnej kolejności.
            7.  Rzuty „Rzut do kosza”.
               Dzieci ustawiają się na jednej linii. Odliczają do dwóch, dzieląc się na 2 zespoły. Na odpowiedniej wysokości na dra-
               binkach N. zawiesza 2 kosze (lub 2 obręcze). Dzieci ustawiają się w 2 rzędach naprzeciwko celu rzutu. Pierwsze dzieci
               w rzędach trzymają piłkę, którą próbują wrzucić do kosza. Potem podają piłkę następnej osobie i siadają na końcu rzę-
               du. W zabawie liczą się celne rzuty indywidualne, a nie szybkość wykonania ćwiczenia.
            8.  Skoki.
               Dzieci siadają w 2 zespołach na linii startu. Pierwsze osoby dostają duże piłki „skoczki”. Siadają na nich, łapią za uchwy-
               ty i skaczą do wyznaczonego przez N. miejsca. Następnie biorą piłkę w ręce, szybko biegną do swojego rzędu i prze-
               kazują ją kolejnej osobie.

            III.
            9.  Ćwiczenie wyprostne.
               Dzieci stoją w rozsypce. Wykonują przysiad i wyprost tułowia z wyciągnięciem rąk wysoko w górę.
            10.  Ćwiczenia stóp „Piłka w górę”.
               Dzieci dobierają się w pary i siadają naprzeciwko siebie w odległości kroku. N. rozdaje po 1 piłce na parę. Dzieci opie-
               rają stopy na piłce. Na sygnał, trzymając piłkę stopami, próbują podnieść ją do góry.
            11.  Zabawa o nieznacznym ruchu.
               Marsz w parach po okręgu. Dzieci podają sobie piłkę z rąk do rąk. Dochodzą do wyznaczonego miejsca i odkładają piłki.

            Zestaw XVII

            Miejsce: sala. Pomoce: krótkie laski gimnastyczne, kółka ringo.
            Przygotowanie: Dzieci wchodzą do sali jedno za drugim, tworząc długi pociąg. Odbierają od N. kółka ringo.
            I.
            1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody osobowe i ciężarowe”.
               Dzieci ustawione w pociąg zatrzymują się i odliczają do dwóch. Jedynki to samochody osobowe, a dwójki – samochody
               ciężarowe. Następnie dzieci siadają w siadzie skrzyżnym przy ścianie (drabinkach). Na hasło N.: Samochody osobowe!
               lub Samochody ciężarowe! dzieci z danego zespołu wstają, trzymają ringo jak kierownicę i biegają po całej sali, ostroż-
               nie wymijając się z innymi pojazdami.
            2.  Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Bądź szybszy” .
               Dzieci w rozsypce przyjmują pozycję półprzysiadu. Przed sobą kładą ringo. Dodatkowo otrzymują od N. laskę
               gimnastyczną. Dzieci ustawiają laskę w środku kółka, trzymając ją obiema rękami. Na sygnał puszczają laskę, prostują
               się i próbują ją złapać, zanim upadnie na podłogę.

            II.
            3.  Ćwiczenie kształtujące mięśni tułowia, mięśni obręczy barkowej, rąk i nóg „Przełóż kółko” .
               Dzieci kładą się na brzuchu. W jednej ręce trzymają ringo, a w drugiej laskę gimnastyczną. Na sygnał N. przekładają
               ringo przez laskę z jednej ręki do drugiej. Łokcie powinny mieć uniesione nad podłogą, a nogi złączone.
            4.  Zabawa skoki na czworakach „Skoki piesków przez przeszkodę”.
               Dzieci kładą na podłodze przed sobą laskę, a za nią ringo. Na hasło N.: Hop przez przeszkodę! na czworakach prze-
               skakują przez laskę, a potem przez ringo. (Najpierw kładą obie ręce, potem dołączają obie nogi). Następnie zawracają
               i skaczą w przeciwną stronę.
            5.  Ćwiczenie z elementami równowagi.
               Dzieci przyjmują postawę wyprostowaną. Uginają jedną nogę w kolanie, zawieszają na stopie ringo, laskę trzymają za
               końce. Prostują się i przez chwilę utrzymują taką postawę. Następnie zmieniają nogę i powtarzają ćwiczenie.
            6.  Ćwiczenie tułowia – skręty.
               Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym. Przed sobą kładą ringo. W jego środek wkładają laskę gimnastyczną. Na sygnał N.
               przesuwają laską ringo po podłodze dookoła siebie z jednej i z drugiej strony. Po wykonaniu ćwiczenia na sygnał N.
               odkładają laski, zabierają ze sobą ringo i wracają na miejsce.
            7.  Zabawa bieżna „Złap, zanim się zatrzyma”.
               Dzieci puszczają po podłodze swoje ringo i szybko starają się je złapać, zanim upadnie. Ten, komu się to uda, zdobywa punkt.
            8.  Rzuty.
               Dzieci w swobodnej postawie podrzucają do góry ringo i próbują je złapać. Po wykonaniu zadania zamieniają kółka na
               laseczki gimnastyczne i przygotowują się do nowego ćwiczenia.
   290   291   292   293   294   295   296   297   298   299   300