Page 299 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 299

MY I NASZ ŚWIAT. EMOCJE

                                                             I KOMPETENCJE SPOŁECZNE

                                                   – WSKAZÓWKI DLA NAUCZYCIELA









            Publikacja Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. My i nasz świat. Emocje i kompetencje społeczne ma na celu
            kształtowanie u dzieci podstawowych i potrzebnych w życiu umiejętności społecznych. Zaproponowane w niej ćwicze-
            nia pomogą przedszkolakowi lepiej współpracować w grupie, nawiązywać przyjaźnie, radzić sobie w sytuacjach konflik-
            towych i rozwijać poczucie własnej wartości. Dziecko nauczy się dostrzegać i wyrażać własne emocje oraz rozpoznawać
            emocje rówieśników.
              Do każdego z rozdziałów przygotowano krótki komentarz metodyczny, który wskazuje kierunek rozumienia porusza-
            nego problemu. Zawarte w nim wskazówki/propozycje działań poprzedzają realizację karty pracy w zeszycie My i nasz
            świat. Emocje i kompetencje społeczne. Działania te to: zabawy z całą grupą, w małych zespołach, w parach i indywidualnie,
            miniteatrzyki przedszkolaka, zabawy ruchowe. Takie formy pracy mają na celu odświeżenie wcześniejszych doświadczeń
            dzieci lub dostarczenie nowych, związanych z poruszanymi zagadnieniami z obszaru edukacji emocjonalno-społecznej.
            Ułatwią one nauczycielowi przygotowanie się do rozmowy z przedszkolakami. Rozmowa o tym, co dzieci czują, co sądzą
            w danej sprawie, jest niezwykle istotnym narzędziem pracy. Daje dzieciom poczucie bycia akceptowanymi i rozumianymi.


            1.  Witanie się.

            Zabawa ruchowa „Witamy się jak…” . Dzieci poruszają się po sali w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce N. daje polece-
            nia: Witamy się jak:
              x dobrzy znajomi
              x jak dziecko z rodzicem
              x jak dziecko z panią w sklepie
              x jak z babcią/dziadkiem
              x ze starszym kolegą
              x z kolegą z Niemiec, Francji, Japonii itd.

            Sytuacja powitania czy pożegnania zawiera w sobie kod zachowania charakterystyczny dla ludzi żyjących w konkretnym
            czasie i w danej kulturze. Dlatego sposoby witania różnią się od siebie. Wspólna jest jednak geneza – w powitaniu wyrażamy
            szacunek dla innych, pokazujemy, co czujemy do osoby, z którą się witamy (np.: nieufność i dystans; przyjaźń i otwartość;
            szacunek i odpowiednią formę). Warto, by dzieci doświadczały różnych form powitania i same je stosowały.



            2.  Patrzenie na drugą osobę.

            Zabawa ruchowa „Kto stał przede mną?”. Dzieci stoją w dwóch kręgach – wewnętrznym i zewnętrznym. Na sygnał N. wy-
            znaczony krąg porusza się w prawo. Na kolejny sygnał dzieci zatrzymują się i stają naprzeciwko dziecka z innego kręgu.
            Dzieci przyglądają się sobie przez 10 sekund. W tym czasie mają zapamiętać, kto przed nim stał. Krąg ponownie porusza
            się np. w lewą stronę. Na sygnał zatrzymuje się i dzieci mówią osobie naprzeciwko, kto stał przed nim wcześniej.

            Warto poćwiczyć z dziećmi skupianie uwagi na drugiej osobie. Pomoże to dzieciom w lepszej komunikacji zarówno z dzieć-
            mi, jak i z dorosłymi. Kontakt wzrokowy jest bardzo potrzebny podczas rozmowy i budowania głębszych relacji z innymi
            ludźmi. Niektóre dzieci mają trudność z nawiązaniem i utrzymaniem kontaktu wzrokowego. Jest to sygnał dla dorosłego,
            by obserwować takie dziecko w różnych sytuacjach społecznych i ewentualnie pomóc mu w rozwijaniu umiejętności kon-
            centracji wzroku na osobach.



            3.  Słuchanie innych.

            Zabawa dla całej grupy: „Powtórz za mną…”. Dzieci stoją w kole. N. mówi: Powtórz za mną… (wybiera przykład z nastę-
            pujących kategorii: rytm, dźwięk, słowo, głoskę, zdanie itp.). Dzieci powtarzają za N. Kolejne wyznaczone dzieci podają
            swoje propozycje, a pozostałe powtarzają.
   294   295   296   297   298   299   300   301   302   303   304