Page 294 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 294
292 • Zestawy ćwiczeń gimnastycznych
II.
3. Ćwiczenie kształtujące tułowia w płaszczyźnie strzałkowej (przód – tył) „Froterujemy podłogi”.
Dzieci przyjmują pozycję w klęku podpartym, dłonie kładą na końcach szarf. Na sygnał N. przesuwają szarfę po pod-
łodze, bez odrywania rąk, do przodu i cofają ręce.
4. Ćwiczenie kształtujące tułowia w płaszczyźnie czołowej (skłony boczne) „Wędrująca chmurka”.
Dzieci siadają w siadzie skrzyżnym. Oburącz trzymają rozłożoną szarfę, prawą rękę mają bliżej podłogi, lewą nad głową.
Na sygnał przesuwają ręce nad głową, raz w lewą, raz w prawą stronę, naśladując wędrującą po niebie chmurkę.
5. Zabawa na czworakach „Hop do norki”.
Dzieci rozkładają swoje szarfy na podłodze i poruszają się na czworakach wokół niej. Na hasło N.: Schowaj się do nor-
ki! szybko siadają w szarfie w siadzie skulnym – chowają się do norki.
6. Skoki z elementami równowagi „Skoczek”.
Dzieci przyjmują pozycję wyprostowaną, jedną nogę uginają i zaczepiają o nią złożoną szarfę. Podtrzymując nogę, pró-
bują wykonać kilka skoków. Starają się utrzymać równowagę. Następnie zmieniają nogę.
7. Zabawa bieżna „Kto szybciej”.
N. wyznacza linie startu i mety. Na linii mety każde dziecko ładzie swoją szarfę. Następnie siada naprzeciwko niej na
linii startu. Na sygnał wstaje i jak najszybciej biegnie do szarfy, przechodzi przez nią i wraca na swoje miejsce.
8. Ćwiczenie tułowia – skręty.
Dzieci dobierają się w pary i stają tyłem do siebie na odległość 1 kroku. Na umówiony sygnał wykonują skręt tułowia
w tę samą stronę, klaszczą w dłonie, odwracają się w przeciwnym kierunku i również klaszczą.
9. Wspinanie „Wspinaczka na szczyt”.
Dzieci podchodzą parami do drabinek. Pierwsza osoba wykonuje przysiad, ręce opiera na najniższym szczebelku
i powoli podnosi się, wspina na kolejne szczebelki drabinki na ustaloną przez N. wysokość. To samo ćwiczenie wyko-
nuje następna osoba.
III.
10. Ćwiczenie stóp „Gąsieniczka”.
Dzieci siadają na podłodze, przed sobą kładą szarfę i palcami stóp próbują ją zwinąć.
11. Ćwiczenie o nieznacznym ruchu.
Marsz po okręgu. Dzieci trzymają szarfę w obu rękach. Unosząc ręce, wykonują wdech nosem, a opuszczając,
wydychają powietrze ustami. Następnie odkładają szarfę na wyznaczonym miejscu.
Zestaw XVI
Miejsce: sala. Pomoce: piłki, 2 kosze (lub obręcze), 2 piłki „skoczki”.
Przygotowanie: Dzieci wchodzą do sali i stają w rozsypce.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Rzeźba”.
Dzieci biegają po całej sali. Na hasło: Rzeźba! Zatrzymują się i stają w bezruchu. Dla utrudnienia N. może wydać
dodatkową komendę, np.: Klęk! Na czworakach! Na podłodze jest jedna ręka i dwie nogi! Na podłodze są dwie ręce
i jedna noga!.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych.
Dzieci wędrują po okręgu i odbierają od N. piłki. Następnie stają w rozsypce. Podrzucają piłkę do góry, próbują
klasnąć w dłonie i złapać piłkę. Potem podrzucają piłkę, dotykają rękami podłogi, szybko prostują się i łapią piłkę.
II.
3. Zabawa na czworakach „Pająk akrobata”.
Dzieci przyjmują pozycję w podporze tyłem, unoszą wysoko biodra, piłkę trzymają na brzuchu. Chodzą po sali, uwa-
żając, aby piłka nie spadła na podłogę.
4. Ćwiczenia kształtujące tułowia.
Dzieci stoją w rozsypce w pozycji wyprostowanej, w obu dłoniach trzymają piłkę. Wykonują kolejne ćwiczenia.
Odbijają piłkę nisko przy podłodze.
Prostują się, piłkę trzymają w jednej ręce, robią skręt tułowia w prawą stronę, rzucają piłkę, odwracają się i próbują ją
złapać. Następnie to samo ćwiczenie wykonują w przeciwną stronę.
Stają w rozkroku i lekko wyrzucają piłkę w tył za głowę.
5. Ćwiczenie z elementami równowagi „Stojąca lampa”.
Dzieci przyjmują postawę wyprostowaną, piłkę trzymają w obu dłoniach. Uginają jedną nogę i opierają o drugą na wy-
sokości kolana. Ręce unoszą wysoko w górę tak, aby piłka znalazła się nad głową. Próbują utrzymać równowagę i w ta-
kiej pozycji stać chwilę nieruchomo. Następnie zmieniają nogę.