Page 294 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 294

292  •  Zestawy ćwiczeń gimnastycznych


          II.
          3.  Ćwiczenie kształtujące tułowia w płaszczyźnie strzałkowej (przód – tył) „Froterujemy podłogi”.
             Dzieci przyjmują pozycję w klęku podpartym, dłonie kładą na końcach szarf. Na sygnał N. przesuwają szarfę po pod-
             łodze, bez odrywania rąk, do przodu i cofają ręce.
          4.  Ćwiczenie kształtujące tułowia w płaszczyźnie czołowej (skłony boczne) „Wędrująca chmurka”.
             Dzieci siadają w siadzie skrzyżnym. Oburącz trzymają rozłożoną szarfę, prawą rękę mają bliżej podłogi, lewą nad głową.
             Na sygnał przesuwają ręce nad głową, raz w lewą, raz w prawą stronę, naśladując wędrującą po niebie chmurkę.
          5.  Zabawa na czworakach „Hop do norki”.
             Dzieci rozkładają swoje szarfy na podłodze i poruszają się na czworakach wokół niej. Na hasło N.: Schowaj się do nor-
             ki! szybko siadają w szarfie w siadzie skulnym – chowają się do norki.
          6.  Skoki z elementami równowagi „Skoczek”.
             Dzieci przyjmują pozycję wyprostowaną, jedną nogę uginają i zaczepiają o nią złożoną szarfę. Podtrzymując nogę, pró-
             bują wykonać kilka skoków. Starają się utrzymać równowagę. Następnie zmieniają nogę.
          7.  Zabawa bieżna „Kto szybciej”.
             N. wyznacza linie startu i mety. Na linii mety każde dziecko ładzie swoją szarfę. Następnie siada naprzeciwko niej na
             linii startu. Na sygnał wstaje i jak najszybciej biegnie do szarfy, przechodzi przez nią i wraca na swoje miejsce.
          8.  Ćwiczenie tułowia – skręty.
             Dzieci dobierają się w pary i stają tyłem do siebie na odległość 1 kroku. Na umówiony sygnał wykonują skręt tułowia
             w tę samą stronę, klaszczą w dłonie, odwracają się w przeciwnym kierunku i również klaszczą.
          9.  Wspinanie „Wspinaczka na szczyt”.
             Dzieci podchodzą parami do drabinek. Pierwsza osoba wykonuje przysiad, ręce opiera na najniższym szczebelku
             i powoli podnosi się, wspina na kolejne szczebelki drabinki na ustaloną przez N. wysokość. To samo ćwiczenie wyko-
             nuje następna osoba.
          III.
          10.  Ćwiczenie stóp „Gąsieniczka”.
             Dzieci siadają na podłodze, przed sobą kładą szarfę i palcami stóp próbują ją zwinąć.
          11.  Ćwiczenie o nieznacznym ruchu.
             Marsz po okręgu. Dzieci trzymają szarfę w obu rękach. Unosząc ręce, wykonują wdech nosem, a opuszczając,
             wydychają powietrze ustami. Następnie odkładają szarfę na wyznaczonym miejscu.

          Zestaw XVI

          Miejsce: sala. Pomoce: piłki, 2 kosze (lub obręcze), 2 piłki „skoczki”.
          Przygotowanie: Dzieci wchodzą do sali i stają w rozsypce.
          I.
          1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa „Rzeźba”.
             Dzieci biegają po całej sali. Na hasło: Rzeźba! Zatrzymują się i stają w bezruchu. Dla utrudnienia N. może wydać
             dodatkową komendę, np.: Klęk! Na czworakach! Na podłodze jest jedna ręka i dwie nogi! Na podłodze są dwie ręce
             i jedna noga!.
          2.  Ćwiczenia dużych grup mięśniowych.
             Dzieci wędrują po okręgu i odbierają od N. piłki. Następnie stają w rozsypce. Podrzucają piłkę do góry, próbują
             klasnąć w dłonie i złapać piłkę. Potem podrzucają piłkę, dotykają rękami podłogi, szybko prostują się i łapią piłkę.

          II.
          3.  Zabawa na czworakach „Pająk akrobata”.
             Dzieci przyjmują pozycję w podporze tyłem, unoszą wysoko biodra, piłkę trzymają na brzuchu. Chodzą po sali, uwa-
             żając, aby piłka nie spadła na podłogę.
          4.  Ćwiczenia kształtujące tułowia.
             Dzieci stoją w rozsypce w pozycji wyprostowanej, w obu dłoniach trzymają piłkę. Wykonują kolejne ćwiczenia.
             Odbijają piłkę nisko przy podłodze.
             Prostują się, piłkę trzymają w jednej ręce, robią skręt tułowia w prawą stronę, rzucają piłkę, odwracają się i próbują ją
             złapać. Następnie to samo ćwiczenie wykonują w przeciwną stronę.
             Stają w rozkroku i lekko wyrzucają piłkę w tył za głowę.
          5.  Ćwiczenie z elementami równowagi „Stojąca lampa”.
             Dzieci przyjmują postawę wyprostowaną, piłkę trzymają w obu dłoniach. Uginają jedną nogę i opierają o drugą na wy-
             sokości kolana. Ręce unoszą wysoko w górę tak, aby piłka znalazła się nad głową. Próbują utrzymać równowagę i w ta-
             kiej pozycji stać chwilę nieruchomo. Następnie zmieniają nogę.
   289   290   291   292   293   294   295   296   297   298   299