Page 291 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 291

Zestawy ćwiczeń gimnastycznych  •  289


            III.
            10.  Ćwiczenie wyprostne „Zerwij jabłuszka”.
               Dzieci wykonują przysiad podparty. Na hasło N.: Zerwij jabłuszko! skaczą w górę, wysoko wyciągając wyprostowane
               ręce, palce stóp mają obciągnięte.
            11.  Ćwiczenie stóp.
               N. rozkłada chustę na podłodze. Dzieci siadają w siadzie skulnym wokół niej, stopy opierają na jej brzegu. Na sygnał
               N. palcami stóp próbują zwinąć i przyciągnąć do siebie jak najwięcej materiału. N. zwraca uwagę, by zadanie wykony-
               wały palcami, a nie całą stopą.
            12.  Zabawa o nieznacznym ruchu „Wiatrak”.
               Dzieci stoją wokół chusty i trzymają za jej brzeg. Wolno poruszają się dookoła krokiem odstawno-dostawnym (stopa
               do stopy). Następnie odkładają chustę i wolnym marszem opuszczają salę.

            Zestaw XII

            Miejsce: sala. Pomoce: szarfy w 4 kolorach (do podziału na 4 grupy), woreczki, drabinki.
            Przygotowanie: Dzieci maszerują wokół sali i odbierają od N. kolorowe szarfy, dzieląc się tym samym na 4 zespoły.

            I.
            1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa „Myszy do norek”.
               Każdy zespół (taki sam kolor szarfy) zostawia swoje rozłożone szarfy w wyznaczonym miejscu. Wszyscy biegają po
               całej sali. Na hasło: Myszy do norek! dzieci biegną do swoich szarf i siadają w nich. Wygrywa zespół myszek, który ja-
               ko pierwszy wykona zadanie.
            2.  Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Kwiatki budzą się – kwiatki idą spać”.
               Dzieci kładą przed sobą szarfy, wchodzą do nich i wykonują przysiad skulny. Na hasło N.: Kwiatki budzą się ze snu!
               dzieci łapią za brzegi szarfy, prostują się, wyciągają wysoko ręce nad głową, szeroko trzymając szarfę, i machają nią na
               boki. Na hasło: Kwiatki idą spać! opuszczają ręce, powoli kładą szarfę na podłodze i wykonują przysiad skulny.

            II.
            3.  Ćwiczenie kształtujące tułowia.
               Dzieci stają w rozkroku, tyłem do drabinek na odległość około 1 kroku. W rękach trzymają zwiniętą szarfę. Wyko-
               nują skłon w przód, dotykają szarfą szczebelka drabinki, prostują się i dotykają drabinki nad głową. Następnie prze-
               kładają szarfę do lewej ręki i dotykają drabinki po prawej stronie. Zmieniają rękę i wykonują skręt z dotknięciem
               w drugą stronę.
            4.  Zabawa na czworakach „Spacer pająków”.
               Dzieci podzielone są na 4 zespoły według kolorów szarf. Każda drużyna układa szarfy jedna za drugą w niewielkich
               odstępach. Na sygnał N. dzieci na czworakach przechodzą z jednej szarfy do drugiej.
            5.  Skoki.
               Dzieci podzielone są na 4 zespoły według kolorów szarf. Każda drużyna układa szarfy jedna za drugą w niewielkich
               odstępach. Zadaniem dzieci jest wskakiwanie do kolejnych szarf obunóż, na prawej, na lewej nodze.
            6.  Ćwiczenie tułowia – skręty.
               Dzieci z szarfami rozbiegają się po całej sali i siadają w siadzie skrzyżnym. N. rozdaje im woreczki. Dzieci rozkładają za
               sobą szarfę. W prawej ręce trzymają woreczek. Wykonują skręt tułowia w prawo i wkładają woreczek do środka szarfy.
               Lewą ręką z lewej strony zabierają woreczek. To samo ćwiczenie wykonują w przeciwnym kierunku.
            7.  Zabawa z elementem równowagi „Bocian ze zdobyczą”.
               Każde dziecko staje w rozłożonej na podłodze szarfie. Blisko niej kładzie woreczek. Na hasło N.: Bocian łapie jedzenie!
               dzieci chwytają woreczki palcami stopy i go podnoszą. Starają się utrzymać równowagę i nie wypaść z szarfy.
            8.  Zabawa bieżna „Posadź kwiatki na grządce”.
               Dzieci ustawiają się w swoich zespołach (według kolorów szarf) jedno za drugim i siadają w siadzie skrzyżnym. Każde
               trzyma w dłoniach woreczek-kwiatek. N. układa szarfy danego zespołu w pewnej odległości od niego. Na hasło: Posadź
               kwiatki! dzieci kolejno, trzymając woreczek, biegną do szarfy, wkładają go do niej i wracają na swoje miejsce. Wygrywa
               zespół, który jako pierwszy posadzi wszystkie kwiatki na grządce i usiądzie równo w rzędzie.
            9.  Rzuty „Traf do dziury”.
               Każde dziecko rozkłada na podłodze swoją szarfę i staje od niej w odległości 1 kroku. W ręku trzyma woreczek. Na sy-
               gnał dzieci wrzucają woreczek do szarfy obiema rękami, a potem prawą i lewą ręką.
            10.  Skoki.
               Każde dziecko wchodzi do szarfy. Wykonuje przysiad podparty i wyskakuje wysoko w górę, lądując lekko na palcach
               do przysiadu.
   286   287   288   289   290   291   292   293   294   295   296