Page 296 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 296
294 • Zestawy ćwiczeń gimnastycznych
III.
9. Ćwiczenie stóp „Małpka na drzewie” .
Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym. Laskę opierają pionowo na podłodze, a drugi jej koniec trzymają obiema rękami.
Na hasło: Małpka wspina się! dzieci chwytają laskę palcami stóp i wspinają się po niej.
10. Zabawa o nieznacznym ruchu.
Dzieci przyjmują postawę swobodną wyprostowaną. Przed sobą na podłodze kładą laskę gimnastyczną. Na sygnał
przechodzą po lasce stopa za stopą, pilnując, by nie było odstępów między stopami. Następnie maszerując po okręgu,
trzymają laskę oburącz.
Zestaw XVIII
Miejsce: sala. Pomoce: obręcze hula-hoop, woreczki, piłeczki pingpongowe, kolorowe nalepki.
Przygotowanie: Dzieci parami wchodzą na salę, ustawiają się w rzędzie. N. rozdaje parom nalepki w takim samym kolorze.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zrób tak, pokaż to”.
Dzieci biegają po całej sali. Na gwizdek przyjmują pozę, którą pokaże lub opisze N., np.: Pajacyk! Nieruchoma figura
na czworakach! Złap lewą ręką za prawą piętę!.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Waga”.
Dzieci w parach siadają naprzeciwko siebie w siadzie rozkrocznym, dotykają się stopami. Podają sobie obie ręce. Jedno
z nich wykonuje skłon w przód z pogłębianiem, a drugie odchyla się do tyłu. To samo ćwiczenie powtarzają w drugą
stronę.
II.
3. Ćwiczenie kształtujące tułowia.
Dzieci pozostają w parach. Każda z nich otrzymuje obręcz hula-hoop. Na zmianę każde z dzieci trzymając obręcz, wy-
konuje lekki skłon w przód i przechodzi przez nią.
4. Zabawa na czworakach „Przejdź przez obręcz”.
Dzieci ustawiają się parami. Jedno z nich stoi z boku i trzyma obręcz. Drugie przechodzi przez nią na czworakach.
Jeżeli dzieci dobrze sobie radzą, można utrudnić zadanie. Dziecko, które trzyma obręcz, w pewnym momencie puszcza
ją. Zadaniem drugiego dziecka jest przejść przez nią na czworakach, zanim upadnie na podłogę.
5. Ćwiczenie z elementami równowagi.
Dzieci pozostają nadal w parze. Jedno z nich trzyma obręcz oburącz poziomo, wchodzi do niej, przekładając kolejno
jedną i drugą nogę, po czym w ten sam sposób wychodzi z niej. Następnie obręcz przekazuje drugiemu dziecku.
Zadanie można utrudnić i poprosić dzieci, aby trzymały obręcz wyżej, np. na wysokości linii bioder.
6. Zabawa bieżna „Wyścigi parami”.
N. wyznacza linię, na której każda para kładzie swoją obręcz i siada na drugiej wyznaczonej linii w siadzie skrzyżnym.
Na sygnał dzieci wstają i trzymając się za ręce, biegną szybko do obręczy. Jedno z pary przytrzymuje obręcz obiema rę-
kami, a drugie szybko przez nią przechodzi. Następnie dzieci odkładają obręcz i biegiem, trzymając się za ręce, wracają
na swoje miejsce. Wygrywa para, która jako pierwsza ukończy bieg.
7. Ćwiczenie tułowia – skręty „Wiatraczek”.
Dzieci pozostają w parach. Jedna osoba stawia przed sobą obręcz. W pewnym momencie puszcza ją i szybko wykonuje
obrót w prawą stronę. Powinna zdążyć, zanim obręcz się przewróci. To samo ćwiczenie wykonuje w stronę przeciwną.
Jeśli wykona je prawidłowo, otrzymuje punkt. Następnie ćwiczenie wykonuje druga osoba.
8. Rzuty.
Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym. Jedno trzyma obręcz, a drugie ma 4 woreczki i znajduje się w odległości 2–3 kro-
ków od partnera. Na umówiony sygnał rzuca kolejno woreczki raz prawą, raz lewą ręką, celując w środek obręczy. Na-
stępnie dzieci zamieniają się miejscami.
9. Podskoki i skoki „Minitor przeszkód – Skoczek”.
Każda para układa swój tor przeszkód do skoków. Kładzie 4 woreczki jeden za drugim, a za nimi umieszcza ob-
ręcz. Dzieci stają jedno za drugim i kolejno skaczą obunóż po woreczkach. Następnie wykonują podskoki (pajacyki)
wewnątrz obręczy. Ćwiczenie będzie trudniejsze, jeśli poprosimy dzieci, aby skakały po woreczkach na jednej
nodze.
III.
10. Ćwiczenie stóp „Kto szybciej zaniesie woreczek”.
Dzieci ustawiają się w parach. Każda z nich ma obręcz i 4 woreczki (po 2 dla każdej osoby). Dzieci siadają wokół ob-
ręczy w odległości 1 kroku od niej. Przy stopach kładą woreczki. Na sygnał łapią woreczek palcami stóp i wrzucają go
do środka obręczy. Wygrywa dziecko, które jako pierwsze wrzuci swoje woreczki.