Page 290 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 290

288  •  Zestawy ćwiczeń gimnastycznych



                x Stacja III. Skoki.
               Dzieci kolejno stają na początku materaca.
               –  Skoki obunóż jak najdalej w przód.
                x Stacja IV. Ćwiczenie równowagi, ćwiczenie wzmacniające mięśnie wysklepiające stóp, ćwiczenie prawidłowej
               postawy.
               N. układa przybory jeden za drugim: zestawy przyborów równoważnych, balansujących (jeże, galaretki-krążki, pół-
               kule, dywaniki z kolcami).
               –  Przejście po ułożonym torze przeszkód.

          III.
          3.  Dzieci wspólnie z N. sprzątają przybory do ćwiczeń.
          4.  Marsz po okręgu. Wspięcie na palce – wdech nosem, opad na pięty i długi wydech ustami.

          Zestaw XI

          Miejsce: sala. Pomoce: chusta Klanzy, nalepki w 4 kolorach (np. figury geometryczne wycięte z folii samoprzylepnej), pachoł-
          ki lub chorągiewki w tych samych 4 kolorach, 2 ławeczki gimnastyczne, drabinki.
          Przygotowanie: Dzieci ustawiają się jedno za drugim i maszerują po okręgu. W czasie marszu odbierają od N. nalepkę
          i umieszczają ją na bluzce. N. ustawia pachołki w 4 rogach sali.
          I.
          1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa „Znajdź szybko swój kolor”.
             Dzieci biegają po całej sali. Na hasło: Znajdź swój kolor! ustawiają się w 4 rogach sali przy pachołkach w tych samych
             kolorach, co ich nalepki. Wykonują ćwiczenie szybko lub bardzo wolno, ale zawsze równo. Mogą siedzieć lub stać.
          2.  Ćwiczenia dużych grup mięśniowych z chustą Klanzy – zabawa „Balon”.
             N. rozkłada chustę. Dzieci łapią za jej brzeg. Ręce mają opuszczone, postawę wyprostowaną. Na hasło: Raz! podnoszą
             i opuszczają ręce, cały czas trzymając chustę. Na hasło: Dwa! podnoszą i opuszczają ręce, cały czas trzymając chustę.
             Na: Trzy! podnoszą ręce, puszczają chustę i obserwują, jak wysoko poleci balon.
             W innej wersji zabawy dzieci nadal trzymają za brzeg chusty i z całej siły machają nią w górę i w dół, wykonując jed-
             nocześnie podskoki w miejscu.

          II.
          3.  Ćwiczenie kształtujące tułowia w płaszczyźnie strzałkowej i czołowej „Drzewka na wietrze”.
             Dzieci w rozsypce przyjmują pozycję w klęku prostym. Na hasło: Wiatr kołysze drzewka! poruszają ramionami
             w przód, w tył i na boki. Na hasło: Wiatr ustał! wstrzymują ruch, prostują plecy, ściągają łopatki, rozkładają ręce w bok.
          4.  Zabawa na czworakach „Ryby w sieci”.
             Dzieci stoją wokół chusty i trzymają za jej brzeg. Dwoje z nich (ryby złapane w sieć) wchodzi pod chustę i porusza się
             na czworakach. Pozostałe dzieci mocno ruszają chustą. Na sygnał N. pod chustę wchodzą inne dzieci.
          5.  Ćwiczenie z elementami równowagi.
             N. ustawia ławeczki gimnastyczne: jedną – szerszą stroną, a drugą odwraca węższą częścią do góry. Dzieci siadają
             w siadzie skrzyżnym za ławeczkami. Następnie pojedynczo przechodzą po pierwszej ławeczce. Podczas przechodzenia
             po drugiej ławce N. asekuruje dzieci, ewentualnie podtrzymuje je za rękę.
          6.  Zabawa bieżna „Kolorowe pociągi”.
             Dzieci biegają po sali. Na sygnał N. łączą się w pociągi, łapiąc się za ręce według kolorów nalepek na bluzeczkach. Na-
             stępnie jak najszybciej biegną do pachołków w takich samych kolorach. Wygrywa drużyna pociągu, który jako pierw-
             szy ustawi się przy swoim pachołku.
          7.  Ćwiczenie tułowia – skrętoskłony.
             Dzieci dobierają się w pary, podają sobie obie ręce i stają od siebie na odległość ramion. Na hasło: Raz! wykonują skłon
             w przód, na: Dwa! skręt w prawo, na: Trzy! – w lewo i prostują się.
          8.  Wspinanie „Widok z wieżowca”.
             Dzieci ustawiają się w rzędzie jedno za drugim przy pierwszej drabince. Kolejno wchodzą na jej pierwszy szczebel.
             Przesuwają się krokiem stopa do stopy (bokiem) na następne drabinki, wchodząc za każdym razem o 1 szczebelek wy-
             żej. Gdy znajdą się na ustalonym szczebelku, puszczają jedną rękę, przykładają ją do czoła i udają, że oglądają wido-
             ki z wysokości. (Jeżeli w sali jest dużo drabinek, N. ogranicza wysokość wspięcia np. tylko do czwartego szczebelka).
          9.  Podskoki lub skoki.
             Na środku sali N. ustawia 2 ławeczki. Dzieci dzielą się na 2 grupy zgodnie z kolorami nalepek. Każdy zespół siada
             w siadzie skrzyżnym za ustawioną ławeczką. Następnie dzieci kolejno próbują wskoczyć na nią obunóż z jednej strony
             i zeskoczyć z drugiej. Dzieci, które potrafią, mogą wykonać skoki zawrotne przez ławeczkę bez wskakiwania na nią. N.
             zwraca uwagę, by dzieci trzymały rękami brzegi ławek.
   285   286   287   288   289   290   291   292   293   294   295