Page 285 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 285

Zestawy ćwiczeń gimnastycznych  •  283



               Przełóż woreczek! unoszą jedną nogę i przekładają pod nią woreczek z ręki do ręki. Następnie opuszczają nogę i prze-
               noszą ręce w bok. Powtarzają ćwiczenie, przekładając woreczek pod drugą nogą.

            II.
            3.  Ćwiczenie kształtujące tułowia „Popatrz w lusterko”.
               Dzieci w leżeniu przodem (na brzuchu), w obu wyprostowanych rękach trzymają woreczek. Na słowa N.: Popatrz
               w lusterko! unoszą ręce z woreczkiem i spoglądają na niego. Unoszą woreczek z lekkim skrętem w prawą, a potem w le-
               wą stronę.
            4.  Zabawa wzmacniająca mięśnie brzucha i mięśnie wysklepiające stopę „Mali muzykanci”.
               Dzieci siedzą na podłodze. Nogi uginają w kolanach, dłonie opierają z tyłu na podłodze. Przed sobą kładą woreczek.
               Na hasło N.: Muzykanci grają na pianinie! dzieci unoszą nogi nad podłogą i rytmicznie dotykają woreczka palcami
               stóp. N. zwraca uwagę, by dzieci zachowały prawidłową postawę: wyprostowany tułów, obie nogi uniesione. Dzieci
               wykonują kilka rytmicznych uderzeń, a potem odpoczywają. Na kolejne hasło: Muzykanci grają na bębnach! dzieci
               ponownie unoszą nogi i kilkakrotnie uderzają w woreczek piętami. Następnie odpoczywają. Po zakończeniu ćwiczeń
               N. wyróżnia najlepszego muzykanta – dziecko, które najpoprawniej wykonało ćwiczenie. (Do wystukiwania rytmu N.
               może użyć bębenka).
            5.  Zabawa z elementami równowagi, wyrabiająca nawyk prawidłowej postawy „Spacer modeli i modelek”.
               Dzieci stoją w rozsypce. Każde kładzie woreczek na głowie. Na sygnał rozpoczynają spacer po sali, uważając, by
               woreczek nie spadł na podłogę. N. zwraca uwagę na utrzymanie prawidłowej sylwetki: postawa wyprostowana,
               łopatki ściągnięte, barki opuszczone, brzuch lekko wciągnięty, głowa prosto, wzrok skierowany przed siebie.
            6.  Zabawa bieżna „Zapasy w spiżarni”.
               Dzieci dobierają się w zespoły według kolorów woreczków. Następnie siadają w siadzie skrzyżnym w rzędzie na wy-
               znaczonej linii. Każde dziecko trzyma swój woreczek w dowolnie wybranej dłoni. W pewnej odległości od dzieci leżą
               4 obręcze, po 1 dla każdej drużyny. Na sygnał N. pierwsze osoby z rzędów biegną do swojej obręczy, zostawiają w niej
               woreczki-zapasy, wracają do swojego zespołu i siadają na jego końcu. Wtedy rusza kolejna osoba. Wygrywa zespół,
               który jako pierwszy zaniesie zapasy do spiżarni.
            7.  Ćwiczenie tułowia – skręty lub skrętoskłony „Podaj woreczek”.
               Dzieci dobierają się w pary i stają do siebie tyłem w odległości około 1 kroku. Na sygnał N. wykonują skręt tułowia
               w lewo i podają sobie woreczki. To samo ćwiczenie wykonują w drugą stronę.
            8.  Rzuty „Kto szybciej wrzuci woreczek”.
               Dzieci podzielone są na 4 zespoły według kolorów woreczków. N. daje dodatkowo każdemu zespołowi obręcz,
               wokół której wszyscy siadają. Na hasło: Wrzuć woreczek! każdy chwyta swój woreczek palcami stóp i wrzuca go do środ-
               ka obręczy. Wygrywa zespół, który jako pierwszy wrzuci wszystkie woreczki.
            9.  Podskoki „Nie zgub woreczka”.
               Dzieci stoją w rozsypce. Każde trzyma woreczek między kolanami. Na sygnał N. wykonują podskoki, uważając, by wo-
               reczek nie upadł na podłogę.

            III.
            10.  Ćwiczenie wyprostne.
               Dzieci dzielą się na 4 zespoły. Każdy staje wokół obręczy, która leży na podłodze. Na hasło: Rozłóż parasol! dzieci schy-
               lają się i podnoszą obręcz wysoko nad głowy.
            11.  Ćwiczenie stóp „Wirujący krąg”.
               Dzieci pozostają w poprzednim ustawieniu w zespołach. Siadają wokół obręczy, do środka której wkładają swoje
               woreczki. Nogi uginają w kolanach, palce stóp opierają na obręczy, a dłonie na podłodze za sobą. Plecy mają wypro-
               stowane, łopatki ściągnięte. Na sygnał N. każdy zespół stara się, jak najszybciej obrócić palcami stóp obręcz dookoła,
               uważając, by woreczki nie znalazły się poza nią.
            12.  Zabawa lub ćwiczenie o nieznacznym ruchu.
               Dzieci maszerują po obwodzie koła. Wolno przekładają woreczek z ręki do ręki nad głową. Następnie odkładają go
               w wyznaczonym miejscu.

            Zestaw V

            Miejsce: sala. Pomoce: szarfy w 3 kolorach (do podziału na 3 grupy), 3 pachołki w kolorach szarf.
            Przygotowanie: Dzieci wchodzą na salę, maszerują po okręgu, N. rozdaje im szarfy.

            I.
            1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa „Wędrówka”. Dzieci po odebraniu szarfy maszerują po okręgu. Na słowa N.: Znajdź
               namiot w swoim kolorze! szybko szukają pachołka w kolorze swojej szarfy, siadają w siadzie skrzyżnym i oczekują na ob-
               jaśnienie zabawy. N. trzyma w dłoni 3 szarfy w kolorach szarf dzieci. Podnosi wysoko jedną z nich, mówiąc: Na wędrówkę
   280   281   282   283   284   285   286   287   288   289   290