Page 285 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 285
Zestawy ćwiczeń gimnastycznych • 283
Przełóż woreczek! unoszą jedną nogę i przekładają pod nią woreczek z ręki do ręki. Następnie opuszczają nogę i prze-
noszą ręce w bok. Powtarzają ćwiczenie, przekładając woreczek pod drugą nogą.
II.
3. Ćwiczenie kształtujące tułowia „Popatrz w lusterko”.
Dzieci w leżeniu przodem (na brzuchu), w obu wyprostowanych rękach trzymają woreczek. Na słowa N.: Popatrz
w lusterko! unoszą ręce z woreczkiem i spoglądają na niego. Unoszą woreczek z lekkim skrętem w prawą, a potem w le-
wą stronę.
4. Zabawa wzmacniająca mięśnie brzucha i mięśnie wysklepiające stopę „Mali muzykanci”.
Dzieci siedzą na podłodze. Nogi uginają w kolanach, dłonie opierają z tyłu na podłodze. Przed sobą kładą woreczek.
Na hasło N.: Muzykanci grają na pianinie! dzieci unoszą nogi nad podłogą i rytmicznie dotykają woreczka palcami
stóp. N. zwraca uwagę, by dzieci zachowały prawidłową postawę: wyprostowany tułów, obie nogi uniesione. Dzieci
wykonują kilka rytmicznych uderzeń, a potem odpoczywają. Na kolejne hasło: Muzykanci grają na bębnach! dzieci
ponownie unoszą nogi i kilkakrotnie uderzają w woreczek piętami. Następnie odpoczywają. Po zakończeniu ćwiczeń
N. wyróżnia najlepszego muzykanta – dziecko, które najpoprawniej wykonało ćwiczenie. (Do wystukiwania rytmu N.
może użyć bębenka).
5. Zabawa z elementami równowagi, wyrabiająca nawyk prawidłowej postawy „Spacer modeli i modelek”.
Dzieci stoją w rozsypce. Każde kładzie woreczek na głowie. Na sygnał rozpoczynają spacer po sali, uważając, by
woreczek nie spadł na podłogę. N. zwraca uwagę na utrzymanie prawidłowej sylwetki: postawa wyprostowana,
łopatki ściągnięte, barki opuszczone, brzuch lekko wciągnięty, głowa prosto, wzrok skierowany przed siebie.
6. Zabawa bieżna „Zapasy w spiżarni”.
Dzieci dobierają się w zespoły według kolorów woreczków. Następnie siadają w siadzie skrzyżnym w rzędzie na wy-
znaczonej linii. Każde dziecko trzyma swój woreczek w dowolnie wybranej dłoni. W pewnej odległości od dzieci leżą
4 obręcze, po 1 dla każdej drużyny. Na sygnał N. pierwsze osoby z rzędów biegną do swojej obręczy, zostawiają w niej
woreczki-zapasy, wracają do swojego zespołu i siadają na jego końcu. Wtedy rusza kolejna osoba. Wygrywa zespół,
który jako pierwszy zaniesie zapasy do spiżarni.
7. Ćwiczenie tułowia – skręty lub skrętoskłony „Podaj woreczek”.
Dzieci dobierają się w pary i stają do siebie tyłem w odległości około 1 kroku. Na sygnał N. wykonują skręt tułowia
w lewo i podają sobie woreczki. To samo ćwiczenie wykonują w drugą stronę.
8. Rzuty „Kto szybciej wrzuci woreczek”.
Dzieci podzielone są na 4 zespoły według kolorów woreczków. N. daje dodatkowo każdemu zespołowi obręcz,
wokół której wszyscy siadają. Na hasło: Wrzuć woreczek! każdy chwyta swój woreczek palcami stóp i wrzuca go do środ-
ka obręczy. Wygrywa zespół, który jako pierwszy wrzuci wszystkie woreczki.
9. Podskoki „Nie zgub woreczka”.
Dzieci stoją w rozsypce. Każde trzyma woreczek między kolanami. Na sygnał N. wykonują podskoki, uważając, by wo-
reczek nie upadł na podłogę.
III.
10. Ćwiczenie wyprostne.
Dzieci dzielą się na 4 zespoły. Każdy staje wokół obręczy, która leży na podłodze. Na hasło: Rozłóż parasol! dzieci schy-
lają się i podnoszą obręcz wysoko nad głowy.
11. Ćwiczenie stóp „Wirujący krąg”.
Dzieci pozostają w poprzednim ustawieniu w zespołach. Siadają wokół obręczy, do środka której wkładają swoje
woreczki. Nogi uginają w kolanach, palce stóp opierają na obręczy, a dłonie na podłodze za sobą. Plecy mają wypro-
stowane, łopatki ściągnięte. Na sygnał N. każdy zespół stara się, jak najszybciej obrócić palcami stóp obręcz dookoła,
uważając, by woreczki nie znalazły się poza nią.
12. Zabawa lub ćwiczenie o nieznacznym ruchu.
Dzieci maszerują po obwodzie koła. Wolno przekładają woreczek z ręki do ręki nad głową. Następnie odkładają go
w wyznaczonym miejscu.
Zestaw V
Miejsce: sala. Pomoce: szarfy w 3 kolorach (do podziału na 3 grupy), 3 pachołki w kolorach szarf.
Przygotowanie: Dzieci wchodzą na salę, maszerują po okręgu, N. rozdaje im szarfy.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Wędrówka”. Dzieci po odebraniu szarfy maszerują po okręgu. Na słowa N.: Znajdź
namiot w swoim kolorze! szybko szukają pachołka w kolorze swojej szarfy, siadają w siadzie skrzyżnym i oczekują na ob-
jaśnienie zabawy. N. trzyma w dłoni 3 szarfy w kolorach szarf dzieci. Podnosi wysoko jedną z nich, mówiąc: Na wędrówkę