Page 23 - NOWA_TRAMPOLINA_przewodnik_5i6latek_cz1
P. 23
TYDZIEŃ 1 • Moje przedszkole • 21
Przebieg zajęć:
1. Powitanie. Dzieci wspólnie z N. siedzą w kole. N. prezentuje gesty w rytmie wypowiadanych słów: Dzień do-bry, dzie-ci
(np.: trzy klaśnięcia i dwa uderzenia dłońmi o uda). Dzieci, powtarzając czynności N., odpowiadają w tym samym ryt-
mie słowami: Dzień do-bry, pa-ni (pa-nu).
2. Zabawa z przerwą w muzyce. Dzieci poruszają się przy akompaniamencie muzyki (zabawa muzyczno-ruchowa
Szybko – wolno, CD, 30). Na przerwę w muzyce (zatrzymanie muzyki przez N. w odtwarzaczu CD) N. wypowiada na-
zwę części ciała: ręka, noga, łokieć, kolano itp. Zadaniem przedszkolaków jest jak najszybsze znalezienie pary i połącze-
nie się z drugą osobą wymienioną częścią ciała.
3. Zabawa integracyjna „Witaj, przyjacielu”. Dzieci dobierają się w pary i ustawiają przodem do siebie. Przy akompania-
mencie nagrania zabawy muzyczno-ruchowej Witaj, przyjacielu (CD, 27) wykonują ruchy opisane w tekście piosenki.
Witaj, przyjacielu,
razem z nami stań! – wskazanie dłońmi na osobę z pary
Podaj prawą rękę,
lewą rękę daj. – podanie rąk na krzyż
Podskocz na dzień dobry, – wykonanie trzech małych skoków obunóż w miejscu (podczas przygrywki)
teraz ręce wznieś, – uniesienie dłoni ponad głowę (podczas przygrywki)
obróć się dokoła, – złapanie się za ręce partnera i wykonanie czterech kroków w małych kółkach (podczas przygrywki)
klaśnij: Cześć, cześć! – trzykrotne klaśnięcie w dłonie osoby z pary (podczas przygrywki)
Podczas przygrywki pomiędzy zwrotkami dzieci szukają innej osoby do pary.
Witaj, przyjacielu,
parą moją bądź! – wskazanie dłońmi na osobę z pary
Kucnij naprzeciwko
i na piętach siądź. – siad klęczny naprzeciwko partnera
Teraz jak żyrafa – podniesienie bioder do klęku prostego (podczas przygrywki)
w górę głowę wznieś, – zadarcie brody do góry (podczas przygrywki)
podaj prawą rękę, – podanie prawej ręki partnerowi (podczas przygrywki)
ściśnij: Cześć, cześć! – uściśnięcie dłoni partnera i trzykrotne poruszanie nią w górę i w dół (podczas przygrywki)
Podczas przygrywki pomiędzy zwrotkami dzieci szukają kolejnej osoby do pary.
Witaj, Przyjacielu,
tyłem do mnie stań! – zwrócenie się plecami do siebie
Oprzyj się plecami, – przyłożenie pleców do pleców osoby z pary
obie ręce daj. – wyciągnięcie dłoni do boku i złapanie dłoni partnera (dzieci ciągle stoją tyłem do siebie)
Zakręcimy młynka: – wykonywanie małych okręgów złączonymi rękami (podczas przygrywki)
raz, dwa, trzy, cztery, pięć i sześć…
Trzymasz się na nogach? – zwrócenie się twarzami do siebie
Świetnie! Cześć, cześć! – trzykrotne uderzenie w dłonie partnera (wersja trudniejsza: za pierwszym razem pierwsza oso-
ba uderza w wyciągnięte do przodu i skierowane wnętrzem dłonie drugiej osoby, za drugim razem druga osoba uderza
w wyciągnięte i skierowane wnętrzem dłonie pierwszej osoby, za trzecim razem klaśnięcie w dłonie partnera).
Uwaga: Podczas kolejnych powtórzeń zabawy dzieci starają się nie tylko wykonywać przećwiczone czynności, ale rów-
nież śpiewać piosenkę.
4. Zabawa muzyczna z przerwą w muzyce „Raz, dwa, trzy!”. Dzieci poruszają się w rytmie wystukiwanym przez N. na bę-
benku. Na przerwę w muzyce N. wypowiada hasła, na które dzieci reagują w następujący sposób: Raz – każdy stoi sam,
Dwa – każdy szuka pary (tak żeby powstały pary mieszane – chłopiec i dziewczynka), Trzy – dzieci szukają osób, z któ-
rymi siedziały w tym dniu przy stoiku podczas śniadania, i tworzy z nimi koło.
5. Pożegnanie. Dzieci wspólnie z N. siedzą w kole. N. prezentuje gesty w rytmie wypowiadanych słów: Do wi-dze-nia,
dzie-ci (np.: cztery klepnięcia dłońmi o podłogę i dwa uderzenia dłońmi o uda). Dzieci odpowiadają w tym samym ryt-
mie: Do wi-dze-nia, pa-ni (pa-nu), powtarzając gesty N.
III Zajęcia w ogrodzie
x Układanie w zespołach dowolnych kompozycji z różnorodnego materiału przyrodniczego.
x Zabawa skoczna „Przeskocz przez kałużę” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).