Page 123 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 123
TYDZIEŃ 11 • Mój przyjaciel zwierzak • 121
Pozostałe dzieci-muchy chodzą na czworakach po całej sali. Na hasło: Pająk! wszystkie muchy przyjmują określoną pozycję
(np. siad skrzyżny z dłońmi opartymi na kolanach) i pozostają nieruchome, ponieważ pająk idzie na łowy. Jeżeli któraś
mucha się poruszy, pająk zabiera ją do sieci. Schwytana mucha pozostaje w niej do końca zabawy w siadzie skrzyżnym
z dłońmi opartymi na kolanach. Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
x Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. N. zwraca uwagę na przestrzeganie zasad zgodnego współdziałania
i pozostawienie porządku po skończonej zabawie.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj aktywności: poznawcza, matematyczna, plastyczna, przyrodnicza.
Temat: Zwierzęta domowe.
Cele:
p
ogłębianie wiedzy o różnych zwierzętach hodowanych przez człowieka w domu
r
ozwijanie umiejętności układania rytmu, liczenia i porównywania liczebności na oko
kształtowanie umiejętności plastyczno-technicznych.
Pomoce: zdjęcia, albumy o małych zwierzętach hodowanych w domach, papier kolorowy, klej, obrazki ze zwierzętami
do układania rytmów, szarfy, KA.
Przebieg zajęć:
1. Wycieczka do sklepu zoologicznego. Rozmowa ze sprzedawcą na temat małych zwierząt hodowanych w domach.
2. Oglądanie zdjęć, albumów o małych zwierzętach hodowanych w domach (chomikach, myszkach, myszoskoczkach, kró-
likach, szczurach, świnkach morskich, żółwiach). Rozmowa na temat ich wyglądu, trybu życia, sposobu odżywia nia się.
3. Praca plastyczna „Żółw” – KA, k. 5. Dzieci wyjmują szablon żółwia. Wyklejają jego skorupę kawałkami papieru kolo-
rowego. Następnie składają żółwia na pół, żeby stał.
4. Zabawa matematyczna „Zwierzęce rytmy”. Dzieci układają rytmy z obrazków przedstawiających zwierzęta, np.: pies,
kot, pies, kot…; pies, pies, kot, pies, pies…; kot, kot, pies, kot, kot… Praca zbiorowa przy tablicy, a następnie indywi-
dualna przy stolikach.
5. Zabawa matematyczna „Tyle, ile”. Dzieci rozkładają szarfy na dywanie i do każdej wkładają określoną przez N. liczbę
obrazków. Następnie porównują, w której pętli jest ich najwięcej, a w której najmniej. Rozwijanie umiejętności liczenia
i porównywania liczebności na oko.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Piesek Tereski.
Cele:
kształtowanie poczucia rytmu
kształtowanie reakcji na sygnał
kształtowanie wyobraźni ruchowej
r
ozwijanie umiejętności utrzymania równowagi
kształcenie uważnego słuchania
r
ozwijanie spostrzegawczości i zmysłu obserwacji
u
trwalanie przeliczania do czterech
r
ozwijanie umiejętności działania w grupie.
Pomoce: maskotka pieska, tamburyn lub bębenek, CD.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa na temat zwierząt domowych. N. zadaje dzieciom pytania: Kto z was ma w domu jakieś zwierzątko? Co to jest?
Jak bawicie się ze swoimi zwierzakami? W jaki sposób wasi rodzice (starsze rodzeństwo) opiekują się zwierzakami? Jak wy
im w tym pomagacie? N. przez chwilę rozwija temat posiadania psa i opieki nad nim. Krótko opowiada, na czym ona
polega. Następnie proponuje zabawę w pieski.
2. Zabawa „Pieski na spacerze”. N. prosi, aby dzieci pokazały mu, jakie zachowania psów zaobserwowały (np.: chodzenie
na 4 łapach, siad, szczekanie, warczenie). Ustala, że na poszczególne sygnały muzyczne dzieci-pieski będą wykonywały
następujące czynności:
rytmiczny tamburyn (bębenek) – chodzenie na czworakach