Page 122 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 122
120 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
r
ozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
p
ogłębianie doświadczeń manualnych.
Pomoce: prezentacja multimedialna na temat kotów, tekst bajki o Kocie w butach plastelina, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Oglądanie prezentacji multimedialnej na temat kotów (ras, sposobów odżywiania się, opieki nad nimi, zwyczajów,
ciekawostek na ich temat).
2. Spotkanie z rodzicem lub inną osobą, która ma kota w domu. Dzieci zadają pytania dotyczące opieki nad zwierzęciem.
3. Wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 14. Dzieci kończą rysować kotka, dorysowują mu wąsy, kolorują rysunek.
4. Wysłuchanie bajki opowiadanej przez N. o Kocie w butach. Rozmowa z N. na temat przygód bajkowego kota.
5. Lepienie kota z plasteliny, nazywanie poszczególnych części ciała zwierzęcia (tułów, głowa, łapy, ogon).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowa „Pomniki”. Dzieci biegają swobodnie po ogrodzie. Na hasło N.: Pomniki! stają bez ruchu, a po chwili
znów zaczynają biegać.
x Spacer wokół przedszkola – prowadzenie obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie, swobodne rozmowy z N.
ŚRODA emat: Zwierzęta domowe.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa przy muzyce. Zabawa „Ręka – noga” – rozwijanie koordyna-
cji wzrokowo-słuchowo-ruchowej. Ćwiczenia poranne: Zestaw XI. Zabawa ruchowa „W tunelu”. Zabawa ruchowa „Pająk
i muchy”. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 7
Zajęcia główne: ▶ 1. Aktywności: poznawcza, matematyczna, plastyczna, przyrodnicza – zwierzęta domowe. Omó-
wienie zasad bezpiecznego poruszania się poza terenem przedszkola. Wycieczka do sklepu zoologicznego. Rozmowa ze sprze-
dawcą na temat małych zwierząt hodowanych w domach. Oglądanie zdjęć, albumów o zwierzętach domowych. Rozmowa
na temat ich wyglądu, trybu życia, sposobu odżywiania się. Praca plastyczna „Żółw” – wyjmowanie sylwety z wytłoczonej
kartki, wyklejanie skorupy kawałkami papieru kolorowego. Składanie sylwety na pół – nadanie jej formy przestrzennej.
Zabawa matematyczna „Zwierzęce rytmy” – rozwijanie umiejętności układania rytmu. Zabawa matematyczna „Tyle, ile” –
rozwijanie umiejętności liczenia i porównywania liczebności na oko. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – piesek Tereski.
Nauka piosenki Piesek Tereski. Zabawy rytmiczne – kształtowanie wyobraźni ruchowej, rozwijanie spostrzegawczości
i zmysłu obserwacji.
obszary z podstawy programowej: III 1, 4, 5, 8; IV 1, 7, 8, 12, 13, 18
Zajęcia w ogrodzie: Dowolne zabawy w ogrodzie. Zabawa ruchowa równoważna „Skakanka”.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 19
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa ruchowa przy muzyce. Dzieci poruszają się w rytm muzyki (bieg, podskoki z nogi na nogę, marsz).
x Zabawa „Ręka – noga”. Dzieci wykonują ruchy zgodnie z poleceniami N., np.: jedna ręka do przodu, jedna noga do tyłu,
obie ręce do przodu. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw XI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ruchowa „W tunelu”. Chłopcy stają naprzeciwko siebie w 2 rzędach i chwytają się za ręce. Dziewczynki prze-
chodzą pod nim na czworakach. Potem dzieci zamieniają się rolami.
x Zabawa ruchowa „Pająk i muchy”. Jedno dziecko-pająk zajmuje miejsce w wyznaczonej w rogu sali sieci.