Page 118 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 118
116 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
t
PIĄTEK emat: Kolorowe trójkąty.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawy paluszkowe – ćwiczenie małej motoryki. Zabawa matematyczna – liczenie
i porządkowanie okazów zgromadzonych w kąciku przyrody. Ćwiczenia poranne: Zestaw X. Zabawa plastyczna „Zamień
kółko w coś innego” – rozwijanie inwencji twórczej. Zabawa dydaktyczna „Skrzynia skarbów” – określanie przeznaczenia
przedmiotów codziennego użytku. Zabawa w kole „Wpadłem do studni”.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 2, 12
Zajęcia główne: Aktywności: słuchowa, plastyczna, manualna, matematyczna – kolorowe trójkąty. Prezentacja nowej
figury geometrycznej – trójkąta. Wyszukiwanie przedmiotów o kształcie trójkąta – poznanie figury geometrycznej – trójkąta.
Utrwalanie kształtu figury poprzez rysowanie jej w powietrzu, palcem na dywanie itp. Wykonanie „Trójkątnego obrazka”
– tworzenie dowolnej kompozycji płaskiej z trójkątów. Zabawa słuchowa – dzielenie nazw figur geometrycznych na sylaby
z jednoczesnym ich wystukiwaniem klockiem o podłogę. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw X.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 2, 11, 12
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa z elementem skoku „Skaczące wiewiórki”. Zabawa ruchowa skoczna „Pajacyk”.
obszary z podstawy programowej: I 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawy paluszkowe. Dzieci rysują palcami w powietrzu zgodnie ze słowami N.: Najpierw rysuje cała ręka, teraz o jeden
palec mniej. Potem rysują cztery palce. Chowa się kolejny palec, zostały nam trzy i nimi rysujemy itd.
x Zabawa matematyczna – liczenie i porządkowanie okazów zgromadzonych w kąciku przyrody. N. zadaje pytania,
np.: Ile jest kasztanów w pojemniku? Ile jest szyszek? Czego jest więcej? Czego jest mniej?
x Ćwiczenia poranne: Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa plastyczna „Zamień kółko w coś innego”. N. rozdaje dzieciom kartki z narysowanym kołem. Zadaniem dzieci
jest coś do niego dorysować, aby z koła powstał nowy rysunek, np.: słońce, talerz, jabłko, koło samochodowe.
x Zabawa dydaktyczna „Skrzynia skarbów”. N. wyciąga ze skrzyni różne przedmioty codziennego użytku i pokazuje dzie-
ciom. Ich zadaniem jest powiedzieć, do czego służy dany przedmiot (okulary, sitko kuchenne, klucz, młotek itp.).
x Zabawa w kole „Wpadłem do studni”. Dzieci siedzą w kole. Jedno stoi pośrodku. Nagle upada na ziemię i skarży się: Wpa-
dłem do studni! Pozostałe dzieci pytają chórem: A kto cię uratuje? Dziecko odpowiada: Ten, kto potrafi (np.) stanąć na jednej
nodze, klasnąć w dłonie trzy razy, policzyć do czterech. Kiedy podawane są określone sposoby zachowania, dzieci siedzące
w kole próbują je zrealizować. N. zwraca uwagę na to, aby zawsze ktoś inny mógł uratować dziecko znajdujące się w środku.
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: słuchowa, plastyczna, manualna, matematyczna.
Temat: Kolorowe trójkąty.
Cele:
p
oznanie figury geometrycznej trójkąta
doskonalenie percepcji słuchowej
r
ozwijanie słuchu fonematycznego.
Pomoce: ilustracje przedstawiające różnej wielkości i różnego rodzaju trójkąty, gazetowe pałeczki, słomki od na-
pojów, szablony kolorowych trójkątów, kartki z bloku, klej.
Przebieg zajęć:
1. Prezentacja nowej figury geometrycznej – trójkąta. N. umieszcza na tablicy różnej wielkości i różnego rodzaju trójkąty.
Ile boków ma trójkąt? Ile ma rogów? Co jest podobne do trójkąta w naszej sali?
2. Rysowanie trójkątów w powietrzu, palcem na dywanie, układanie trójkątów z patyczków, pałeczek gazetowych oraz
ze słomek do napojów.