Page 113 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 113
TYDZIEŃ 10 • Mali konstruktorzy • 111
2. Odwiedziny w najstarszej grupie przedszkolnej, w celu przyjrzenia się, jak starsi koledzy konstruują z klocków różne
budowle, przedmioty, pojazdy.
3. Zorganizowanie konkursu na Małego Konstruktora. Zadaniem każdego z dzieci jest zbudowanie z klocków dowolnej
budowli oraz wymyślenie jej przeznaczenia i nazwy. Dzieci oceniają prace kolegów, mówią, która konstrukcja podoba
im się najbardziej. Ważna jest kreatywność i pomysłowość dzieci. N. gratuluje wszystkim i wręcza im dyplomy Małego
Konstruktora.
4. Zabawa konstrukcyjna „Domek dla Trampolinka” – wykonanie wspólnej konstrukcji, domku dla Trampolinka; praca
w grupach kilkuosobowych.
5. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa bieżna „Slalom”. Dzieci stoją w rzędzie. Na sygnał biegną kolejno slalomem, omijając pachołki. Potem szybko
wracają do swojego rzędu, dając sygnał do startu następnej osobie.
x Zabawa ruchowa „Piłka parzy”. N. trzyma piłkę i mówi, że ona parzy. Następnie rzuca ją w stronę zebranych w gromadkę
dzieci. Każde z nich musi uważać, żeby piłka go nie dotknęła (nie sparzyła). Zabawę powtarzamy kilka razy.
WTOREK emat: Budujemy wieże.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawy paluszkowe – ćwiczenie małej motoryki. Zabawy z chustą animacyjną
„Kto się schował?”. Ćwiczenia poranne: Zestaw X. Zabawa paluszkowa. Wymyślanie innego zastosowania różnych przed-
miotów codziennego użytku.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 12
Zajęcia główne: Aktywności: manualna, plastyczna, poznawcza, matematyczna – budujemy wieże. Rozmowa na te-
mat obrazków przedstawiających różnego rodzaju wieże – porównywanie wysokości, budulca, przeznaczenia. Zabawy kon-
strukcyjne – budowanie wieży z klocków. Opowiadanie o swoich budowlach, nadawanie im nazw. Określanie stosunków
przestrzennych: na, pod, obok. Wykonanie ćwiczenia z KP1 – ćwiczenia w liczeniu w zakresie 3. Zabawa ruchowa „Wyso-
ka – niska wieża”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 12, 13, 14, 15
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa bieżna „Wiewiórki do dziupli”. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu ogrodowego.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawy paluszkowe. Dzieci powtarzają gesty za N., który mówi: Jeden palec z jednej ręki kłania się palcowi drugiej ręki.
Dwa palce z jednej ręki kłaniają się z dwóm palcom z drugiej ręki itd.
x Zabawy z chustą animacyjną „Kto się schował?”. Dzieci stoją w kręgu, trzymając brzegi chusty. Wszystkie mają zamknięte
oczy. N. podchodzi do jednego z nich i daje mu znak, żeby weszło pod chustę. (N. może również zdecydować, aby pod
chustę weszło więcej dzieci). Następnie wszystkie otwierają oczy i odgadują, kto jest pod chustą.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa paluszkowa. N. mówi i pokazuje. Dzieci naśladują jego gesty. N.: Jeden palec z jednej ręki spotkał się z jednym
palcem z drugiej ręki. Oba palce się dotknęły. Dołączyły do nich następne palce – jeden z jednej ręki i drugi z drugiej. Teraz
już dotykają się dwa palce z dwoma palcami itd. Kiedy spotkały się całe dłonie, mocno uścisnęły się na powitanie.
x Dzieci wspólnie wymyślają inne zastosowanie różnych przedmiotów codziennego użytku.