Page 112 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 112
110 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
TYDZIEŃ 10 Mali konstruktorzy
t
PONIEDZIAŁEK emat: Manipulujemy i konstruujemy.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawy manualne – układanie dowolnych kompozycji z mozaiki geometrycznej.
Ćwiczenie spostrzegawczości „Znajdź różnice” – dostrzeganie różnic między obrazkami. Ćwiczenia poranne: Zestaw X.
Zabawy z wykorzystaniem gier, układanek, piramidek i innych zabawek do manipulowania. Zabawy paluszkowe „Nazwy
palców”. Zabawa dydaktyczna „Liczymy” – przeliczanie zabawek w sali.
obszary z podstawy programowej: III 1; IV 8, 11, 12, 13, 15
Zajęcia główne: Aktywności: językowa, manualna, ruchowa – manipulujemy i konstruujemy. Rozmowa na temat te-
go, co to znaczy coś konstruować, na czym polega praca konstruktorów. Oglądanie ilustracji związanych z tematem zajęć.
Odwiedziny w najstarszej grupie przedszkolnej – przyglądanie się pracom konstrukcyjnym starszych kolegów. Zorganizo-
wanie konkursu na Małego Konstruktora – budowanie z klocków. Zabawa konstrukcyjna „Domek dla Trampolinka”. Ćwi-
czenia gimnastyczne: Zestaw X.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 2, 5, 11, 13
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa bieżna „Slalom”. Zabawa ruchowa rzutna „Piłka parzy”.
obszary z podstawy programowej: I 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawy manualne – układanie dowolnych kompozycji z mozaiki geometrycznej (klocków w różnych kształtach).
Swobodne rozmowy.
x Ćwiczenie spostrzegawczości „Znajdź różnice”. N. pokazuje dzieciom 2 obrazki różniące się kilkoma szczegółami.
Zadaniem dzieci jest wskazać różnice między nimi.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawy z wykorzystaniem gier, układanek, piramidek i innych zabawek do manipulowania.
x Zabawy paluszkowe „Nazwy palców”. N. pokazuje i nazywa poszczególne palce u dłoni: kciuk, wskazujący, środkowy,
serdeczny i mały. Dzieci mówią i pokazują palce za N., starając się zapamiętać ich nazwy.
x Zabawa dydaktyczna „Liczymy”. Dzieci wspólnie z N. liczą zabawki znajdujące się na półkach w sali przedszkolnej.
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: językowa, manualna, ruchowa.
Temat: Manipulujemy i konstruujemy.
Cele:
oznanie znaczenia słowa konstruować
p
r
ozwijanie wyobraźni przestrzennej
doskonalenie umiejętności konstruowania z klocków.
Pomoce: ilustracje (zdjęcia) różnych konstrukcji (budowli, mostów, domków z klocków, wież), klocki, dyplomy
Małego Konstruktora.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa z dziećmi na temat tego, co to znaczy coś konstruować, jak wyobrażają sobie pracę konstruktorów. N. pokazuje ilustra-
cje związane z tematem zajęć. Z czego można skonstruować wieżę? Co chcielibyście skonstruować? Jaka powinna być ta konstrukcja?