Page 115 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 115

TYDZIEŃ 10  •  Mali konstruktorzy  •  113



            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawy paluszkowe. Dzieci naśladują palcami granie na pianinie. Najpierw jednym palcem (np. kciukiem), potem dwo-
              ma, trzema, całą ręką, obiema rękami jednocześnie.
              x Zabawa dydaktyczna „Prawda czy fałsz?”. Każde dziecko otrzymuje kartkę czerwoną i zieloną. N. wypowiada zdania
              prawdziwe lub fałszywe. Jeśli dzieci uznają, że dane zdanie jest zgodne z prawdą, podnoszą kartkę zieloną. Jeśli uznają,
              że zdanie jest nieprawdziwe, podnoszą kartkę czerwoną i wyjaśniają, dlaczego się z nim nie zgadzają. Przykłady zdań:
              Telewizor służy do gotowania. Ręcznikiem wycieramy ręce. Jabłko i gruszka są owocami. Dzisiaj świeci słońce. Przez uli-
              cę przechodzimy na zielonym świetle.
              x Ćwiczenia poranne: Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa z chustą animacyjną „Znajdź kolor”. Dzieci chodzą wokół chusty rozłożonej na podłodze. Gdy N. powie nazwę
              jednego z jej kolorów, dzieci stają na nim.
              x Zabawa manualna „Kwiatek z kółek”. Dzieci otrzymują kolorowe kółka z papieru i układają z nich kwiatek. Następnie
              liczą, z ilu kółek on powstał. Potem układają kompozycje według własnego pomysłu.
              x Zabawa manualna –  rysowanie palcami prostych kształtów na tackach z piaskiem (kółek, kropek, kresek, fal, spirali).
              Rozwijanie sprawności manualnych.


            II Zajęcia główne

            Zajęcia 1
            Rodzaj aktywności: matematyczna, plastyczna, ruchowa.
            Temat: Co jest w kształcie koła?
            Cele:
              p
              oznanie figury geometrycznej  koła

              yszukiwanie kształtu koła w codziennych przedmiotach.

              w
                Pomoce: kółka serso, szablony różnych figur geometrycznych, 2 duże tace, KP1.
            Przebieg zajęć:
            1.  Zabawa dydaktyczna „Koło”. N. rozdaje dzieciom kółka serso i zachęca do wypowiedzi na temat ich kształtu oraz tego,
              co im on przypomina. Narysujcie w powietrzu duże i małe koło. Co w naszej sali jest okrągłe?
            2.  Zabawa „Magiczne kółko”. Dzieci, wykorzystując kółka serso, ilustrują słowa N., np.: Świeci słońce (unoszą kółka wysoko
              do góry). Tata prowadzi samochód (biegają po sali, kręcąc kółkami jak kierownicą). Chodzimy między kałużami (przecho-
              dzą między kółkami rozłożonymi na podłodze). N. zachęca dzieci do podawania własnych propozycji zabawy z kółkami.
            3.  Wykonanie ćwiczenia –  KP1, k. 12. Dzieci nalepiają brakujące części rakiety. Wskazują, która z nich jest w kształcie koła.
            4.  Zabawa matematyczna –  segregowanie szablonów figur geometrycznych na: koła i pozostałe figury. N. kładzie na dy-
              wanie 2 tace i różne figury geometryczne. Zadaniem dzieci jest posegregować figury –  na jedną tacę położyć wszystkie
              koła, a na drugą pozostałe figury.
            5.  Zabawa ruchowa „Nasze koła”. N. dzieli dzieci na 3–4 grupy. Na hasło: Małe kółeczka! dzieci łapią się za ręce i tworzą
              kółeczka. Na hasło: Duże koło! wszystkie dzieci tworzą jedno duże koło.

            Zajęcia 2
            Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
            Temat: Licz dźwięki z Trampolinkiem.
            Cele:

              kształtowanie poczucia rytmu

              kształtowanie reakcji na sygnał

              kształtowanie wyobraźni ruchowej
              r

              ozwijanie skoczności i koordynacji ruchowej

              kształcenie uważnego słuchania
              ozwijanie aparatu głosowego

              r
              ozwijanie spostrzegawczości i zmysłu obserwacji.

              r
                Pomoce: bębenek, drewienka (tzw. klawesy), trójkąt, KA, CD.
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120