Page 116 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 116
114 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
Przebieg zajęć:
1. N. śpiewem zaprasza dzieci do siebie. Oznajmia, że Trampolinek chciałby zobaczyć, do ilu dzieci potrafią już liczyć.
Na początek liczy z nimi słowa chlap i kap występujące w piosence o tańczących kaloszach.
2. Słuchanie piosenki Tańczące kalosze (CD). N. razem z dziećmi liczy przy pomocy palców obu rąk słowa chlap występu-
jące w pierwszej zwrotce.
Pierwszemu chlap towarzyszy wystawienie kciuka jednej ręki. Kolejnym chlapu, chlap – wystawienie palca wskazujące-
go i środkowego. Przy powtórce motywu N. liczy na drugiej ręce, a dzieci go naśladują.
Słuchając drugiej zwrotki, N. i dzieci liczą tą samą metodą słowa kap, po czym informują Trampolinka o wyniku swo-
ich obliczeń. Trampolinek (KA, k. 1) chwali wszystkie dzieci.
3. Zabawa „Liczymy do trzech”. N. proponuje policzenie np. zabawek lub mebli, które znajdują się w sali. Pytaniami podpo-
wiada dzieciom, czego w sali jest 1 sztuka, 2 i 3. Mogą to być np.: 1 biurko, 2 regały z zabawkami i 3 piłki albo 1 dywan,
2 misie, 3 okna, albo 1 koń na biegunach, 2 duże wózki dla lalek, 3 duże samochody. Następnie N. uderza w bębenek
1 raz, 2 lub 3 razy. Zadaniem dzieci jest uważnie wysłuchać, ile razy N. zagrał na bębenku i stanąć przy odpowiednim
meblu lub właściwej zabawce. Trampolinek sprawdza, które dzieci wykonały dobrze polecenie.
4. Zabawa „Klaśnij raz…”. Dzieci maszerują w rytm bębenka po obwodzie koła. N. wydaje „liczbowe” komendy:
x na „raz” dzieci klaszczą 1 raz
x na „dwa” klepią się 2 razy w oba uda
x na „trzy” tupią nogami 3 razy naprzemiennie.
Wykonując zadania, dzieci mogą liczyć na głos, następnie podejmują marsz. Zabawę powtarzamy kilka razy, zmienia-
jąc dla utrudnienia kolejność komend.
5. Rozwiązywanie zagadek o instrumentach. N. pokazuje 3 instrumenty: bębenek, drewienka i trójkąt (ułożone właśnie
w tej kolejności). Pyta dzieci, czy domyślają się, co instrumenty mają wspólnego z dzisiejszym liczeniem. Naprowadza
dzieci na właściwą odpowiedź, mówiąc, że drewienka są 2, trójkąt ma 3 ramiona, a bębenek jest 1.
6. Na zakończenie N. i dzieci wspólnie wykonują piosenkę Tańczące kalosze.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa w chowanego – zabawa tradycyjna. Na początku szukającym jest N.
x Zabawa ruchowa z mocowaniem „Ciągnij wózek” – odmiana zabawy w ogrodzie przedszkolnym (zob. Zestawy gier
i zabaw ruchowych). Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
CZWARTEK emat: Kwadraty i kwadraciki.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawy paluszkowe – ćwiczenie małej motoryki. Zabawy z chustą animacyjną
„Przejdź pod chustą”. Ćwiczenia poranne: Zestaw X. Zabawa z chustą animacyjną „Muzyczna chusta”. Zabawa konstruk-
cyjna „Najwyższa wieża”. Zabawa ruchowo-naśladowcza – dzieci naśladują czynności pacynki animowanej przez N.
obszary z podstawy programowej: III 5; IV 11, 12, 13
Zajęcia główne: Aktywności: manualna, ruchowa, matematyczna, językowa – kwadraty i kwadraciki. Zabawa rucho-
wa „Kwadrat”. Rozmowa na temat wyglądu kwadratu na podstawie obrazków zawieszonych na tablicy (kwadraty różnej
wielkości) – poznanie figury. Rysowanie palcem w powietrzu, na podłodze, na plecach kolegi kwadratu zgodnie z tekstem
rymowanki. Zabawa słowna „Kwadrat jak…” – rozpoznawanie kształtu kwadratu w różnych przedmiotach. Układanie kot-
ka z figur geometrycznych według wzoru.
obszary z podstawy programowej: IV 2, 5, 12
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Przytul drzewo” – rozwijanie wrażliwości dotykowej, doświadczanie przyrody.
Zabawa ruchowa bieżna „Kto pierwszy na mecie”.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 18