Page 116 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 116

114  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Listopad



          Przebieg zajęć:
          1.  N. śpiewem zaprasza dzieci do siebie. Oznajmia, że Trampolinek chciałby zobaczyć, do ilu dzieci potrafią już liczyć.
            Na początek liczy z nimi słowa chlap i kap występujące w piosence o tańczących kaloszach.
          2.  Słuchanie piosenki Tańczące kalosze (CD). N. razem z dziećmi liczy przy pomocy palców obu rąk słowa chlap występu-
            jące w pierwszej zwrotce.
            Pierwszemu chlap towarzyszy wystawienie kciuka jednej ręki. Kolejnym chlapu, chlap – wystawienie palca wskazujące-
            go i środkowego. Przy powtórce motywu N. liczy na drugiej ręce, a dzieci go naśladują.
            Słuchając drugiej zwrotki, N. i dzieci liczą tą samą metodą słowa kap, po czym informują Trampolinka o wyniku swo-
            ich obliczeń. Trampolinek (KA, k. 1) chwali wszystkie dzieci.
          3.  Zabawa „Liczymy do trzech”. N. proponuje policzenie np. zabawek lub mebli, które znajdują się w sali. Pytaniami podpo-
            wiada dzieciom, czego w sali jest 1 sztuka, 2 i 3. Mogą to być np.: 1 biurko, 2 regały z zabawkami i 3 piłki albo 1 dywan,
            2 misie, 3 okna, albo 1 koń na biegunach, 2 duże wózki dla lalek, 3 duże samochody. Następnie N. uderza w bębenek
            1 raz, 2 lub 3 razy. Zadaniem dzieci jest uważnie wysłuchać, ile razy N. zagrał na bębenku i stanąć przy odpowiednim
            meblu lub właściwej zabawce. Trampolinek sprawdza, które dzieci wykonały dobrze polecenie.
          4.  Zabawa „Klaśnij raz…”. Dzieci maszerują w rytm bębenka po obwodzie koła. N. wydaje „liczbowe” komendy:
               x na „raz”  dzieci klaszczą 1 raz
               x na „dwa”  klepią się 2 razy w oba uda
               x na „trzy”  tupią nogami 3 razy naprzemiennie.

            Wykonując zadania, dzieci mogą liczyć na głos, następnie podejmują marsz. Zabawę powtarzamy kilka razy, zmienia-
            jąc dla utrudnienia kolejność komend.
          5.  Rozwiązywanie zagadek o instrumentach. N. pokazuje 3 instrumenty: bębenek, drewienka i trójkąt (ułożone właśnie
            w tej kolejności). Pyta dzieci, czy domyślają się, co instrumenty mają wspólnego z dzisiejszym liczeniem. Naprowadza
            dzieci na właściwą odpowiedź, mówiąc, że drewienka są 2, trójkąt ma 3 ramiona, a bębenek jest 1.
          6.  Na zakończenie N. i dzieci wspólnie wykonują piosenkę Tańczące kalosze.


          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa w chowanego –  zabawa tradycyjna. Na początku szukającym jest N.
             x Zabawa ruchowa z mocowaniem „Ciągnij wózek” –  odmiana zabawy w ogrodzie przedszkolnym (zob. Zestawy gier
            i zabaw ruchowych). Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.




          CZWARTEK   emat:  Kwadraty i kwadraciki.
                              t


          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawy paluszkowe – ćwiczenie małej motoryki. Zabawy z chustą animacyjną
          „Przejdź pod chustą”. Ćwiczenia poranne: Zestaw X. Zabawa z chustą animacyjną „Muzyczna chusta”. Zabawa konstruk-
          cyjna „Najwyższa wieża”. Zabawa ruchowo-naśladowcza – dzieci naśladują czynności pacynki animowanej przez N.
            obszary z podstawy programowej: III 5; IV 11, 12, 13

          Zajęcia główne: Aktywności: manualna, ruchowa, matematyczna, językowa – kwadraty i kwadraciki. Zabawa rucho-
          wa „Kwadrat”. Rozmowa na temat wyglądu kwadratu na podstawie obrazków zawieszonych na tablicy (kwadraty różnej
          wielkości) – poznanie figury. Rysowanie palcem w powietrzu, na podłodze, na plecach kolegi kwadratu zgodnie z tekstem
          rymowanki. Zabawa słowna „Kwadrat jak…” – rozpoznawanie kształtu kwadratu w różnych przedmiotach. Układanie kot-
          ka z figur geometrycznych według wzoru.
            obszary z podstawy programowej: IV 2, 5, 12

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Przytul drzewo” – rozwijanie wrażliwości dotykowej, doświadczanie przyrody.
          Zabawa ruchowa bieżna „Kto pierwszy na mecie”.
            obszary z podstawy programowej: I 5; IV 18
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121