Page 114 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 114
112 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: manualna, plastyczna, poznawcza, matematyczna.
Temat: Budujemy wieże.
Cele:
r
ozwijanie wyobraźni
p
oznanie różnego rodzaju wież
s
osowanie wyrażeń przyimkowych: na wieży, pod wieżą, obok wieży
t
doskonalenie umiejętności konstruowania z klocków
doskonalenie sprawności manualnych.
Pomoce: ilustracje (zdjęcia) różnych rodzajów wież, klocki, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa na temat obrazków przedstawiających różne rodzaje wież: wąskie, szerokie, wysokie, niskie, budowane z ka-
mienia, z klocków, z metalu. Dlaczego ludzie budują wieże? Do czego one im służą? (wieże budynków, wieże obserwacyj-
ne, nadawcze) Dlaczego wieże są zwykle wysokie?
2. Zabawy konstrukcyjne w kąciku klocków. Dzieci w grupach lub indywidualnie budują z klocków wieże. Potem
opowiadają o nich, nadają im nazwy. Mówią, czy łatwo, czy trudno było je zbudować. Podczas zabawy dzieci określają
stosunki przestrzenne, np.: na (Połóż klocek na czubku wieży), pod (Połóż klocek pod wieżą), obok (Stań obok wieży).
3. Wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 11. Dzieci dorysowują 1 klocek na wieży i 2 klocki pod wieżą.
4. Zabawa ruchowa „Wysoka – niska wieża”. Dzieci zamieniają się raz w wysokie wieże – stają na palcach, wyciągają
wysoko w górę ręce, a raz w niskie wieże – kucają. Dzieci reagują na polecenia słowne N.: Wysoka wieża! (Niska
wieża!).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa bieżna „Wiewiórki do dziupli”. N. rozkłada na ziemi obręcze – dziuple dla wiewiórek. Na słowa: Wiewiórki
z dziupli! dzieci biegają swobodnie po ogrodzie. Na zawołanie: Wiewiórki do dziupli! każda wiewiórka wskakuje
do dziupli (obręczy) i przysiada.
W innej wersji zabawy, przy każdym jej powtórzeniu, N. rozkłada o 1 obręcz mniej niż jest dzieci. Wiewiórka, która nie
zdąży wskoczyć do dziupli, odchodzi z zabawy.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu ogrodowego. N. przypomina o zasadach bezpieczeństwa.
ŚRODA emat: Co jest w kształcie koła?
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawy paluszkowe – ćwiczenie małej motoryki. Zabawa dydaktyczna „Prawda
czy fałsz?” – rozwijanie logicznego myślenia. Ćwiczenia poranne: Zestaw X. Zabawa z chustą animacyjną „Znajdź kolor”.
Zabawa manualna „Kwiatek z kółek” – układanie kompozycji z papierowych kół, przeliczanie elementów. Zabawa manualna
– rysowanie palcami prostych kształtów na tackach z piaskiem – rozwijanie sprawności manualnych.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 8; IV 11
Zajęcia główne: ▶ 1. Aktywności: matematyczna, plastyczna, ruchowa – co jest w kształcie koła? Zabawa dydak-
tyczna „Koło”. Oglądanie kółka serso, wypowiedzi na temat jego kształtu oraz tego, co ono przypomina. Zabawa „Magiczne
kółko” – dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o kształcie koła. Podawanie przez dzieci własnych propozycji zabawy
z kółkami. Wykonanie ćwiczenia z KP1 – nalepianie brakujących części rakiety. Zabawa matematyczna – segregowanie
szablonów figur geometrycznych na: koła i pozostałe figury. Zabawa ruchowa „Nasze koła”. ▶ 2. Zajęcia umuzykalnia-
jące – licz dźwięki z Trampolinkiem. Utrwalanie piosenki Tańczące kalosze. Zabawy rytmiczne. Rozwiązywanie zagadek
o instrumentach.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 7, 12, 15
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa w chowanego – zabawa tradycyjna. Zabawa ruchowa z mocowaniem „Ciągnij wózek”.
obszary z podstawy programowej: III 5