Page 109 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 109
TYDZIEŃ 9 • Kapryśna pogoda • 107
Oj, dana – jedna ręka szerokim zamachem opiera się na biodrze
chlap, – tupnięcie jedną nogą
chlapu chlap. – trzy tupnięcia naprzemienne, każde przypada na jedną sylabę
Oj, dana – jw . tylko ruch wykonuje druga ręka
chlap, – jw .
chlapu chlap. – jw .
W czasie trwania drugiej zwrotki część chętnych lub wyznaczonych dzieci zamienia się w kropelki, które tańczą z resztą
dzieci-kaloszy. Dzieci mogą tańczyć dowolnie: solo lub wiążąc małe, dwu-, trzyosobowe kółeczka.
Powrót refrenu powoduje zatrzymanie się i znów obrócenie się w stronę N. Tym razem zamiast słowa chlap jest kap,
które dzieci za każdym razem wyklaskują.
Jeżeli dzieci są już zmęczone, naukę drugiej zwrotki można przeprowadzić w innym czasie.
6. Na zakończenie N. oznajmia, że kalosze urwisy bardzo się zmęczyły „kałużowym” tańcowaniem. Teraz udają się
na odpoczynek na swoje miejsce – dzieci-kalosze zwijają się w kłębek na podłodze i przez chwilę leżą w ciszy.
III Zajęcia w ogrodzie
x Ćwiczenie „Chodzimy po skakance”. Dzieci przechodzą po rozłożonej na ziemi skakance. Idą wzdłuż niej, stawiając
stopę za stopą. Ręce mają rozłożone na boki, żeby łatwiej utrzymać równowagę. Rozwijanie umiejętności chodzenia
po ograniczonej przestrzeni.
x Zabawa bieżna „Pomniki”. Dzieci biegają swobodnie po ogrodzie. Na hasło: Pomniki! stają bezruchu, naśladując
pomnik. Po chwili znowu zaczynają biegać.
t
CZWARTEK emat: Wieje wiatr.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa słuchowa „Jaki to dźwięk?”. Zabawa manualna „Chmurka” – wycinanie
nożyczkami po śladzie – nauka prawidłowego chwytu nożyczek. Ćwiczenia poranne: Zestaw IX. Zabawa manualna „Wy-
tnij kropelkę” – wycinanie dużych kropli. Zabawy dźwiękonaśladowcze z gazetą – naśladowanie odgłosów deszcz i wiatru.
Zabawa ruchowa na czworakach „Kasztanowy konik”.
obszary z podstawy programowej: I 7; IV 7, 12
Zajęcia główne: Aktywności: plastyczna, językowa, poznawcza, przyrodnicza – wieje wiatr. Zabawa oddechowa „Głę-
boki wdech i wydech”. Zabawa badawcza „Wiatrak” – doświadczalne odczucie podmuchu wiatru – rozwijanie wrażliwości
czuciowej, doprowadzenie do zrozumienia przez dzieci, czym jest wiatr. Wykonanie ćwiczenia z KP1 – oglądanie ilustracji,
wnioskowanie na temat oznak wiejącego wiatru. Stemplowanie poprzez odciskanie palców umoczonych w farbie. Zabawa
naśladowcza (ćwiczenie logopedyczne).
obszary z podstawy programowej: I 9; IV 2, 8, 12, 18
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa bieżna „Wiatr czarodziej”. Zabawy dowolne ze skakankami, kółkami hula-hoop,
dużymi i małymi piłkami.
obszary z podstawy programowej: I 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa słuchowa „Jaki to dźwięk?”. Dzieci siedzą tyłem do N. i rozpoznają, w jaki przedmiot uderza on pałeczką,
np.: w szklany kubek, plastikową torbę, metalową tablicę, kamień, drewniany blat stołu. (Wcześniej N. prezentuje
dzieciom wszystkie przedmioty i dźwięki, jakie one wydają).
x Zabawa manualna „Chmurka”. Dzieci wycinają nożyczkami po śladzie kształt chmury. N. pomaga dzieciom, które nie
potrafią trzymać prawidłowo nożyczek.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).