Page 109 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 109

TYDZIEŃ 9  •  Kapryśna pogoda  •  107



              Oj, dana –  jedna ręka szerokim zamachem opiera się na biodrze
              chlap, –  tupnięcie jedną nogą
              chlapu chlap. –  trzy tupnięcia naprzemienne, każde przypada na jedną sylabę
              Oj, dana –  jw . tylko ruch wykonuje druga ręka
              chlap, –  jw .
              chlapu chlap. –  jw .

              W czasie trwania drugiej zwrotki część chętnych lub wyznaczonych dzieci zamienia się w kropelki, które tańczą z resztą
              dzieci-kaloszy. Dzieci mogą tańczyć dowolnie: solo lub wiążąc małe, dwu-, trzyosobowe kółeczka.
              Powrót refrenu powoduje zatrzymanie się i znów obrócenie się w stronę N. Tym razem zamiast słowa chlap jest kap,
              które dzieci za każdym razem wyklaskują.
              Jeżeli dzieci są już zmęczone, naukę drugiej zwrotki można przeprowadzić w innym czasie.
            6.  Na zakończenie N. oznajmia, że kalosze urwisy bardzo się zmęczyły „kałużowym” tańcowaniem. Teraz udają się
              na odpoczynek na swoje miejsce –  dzieci-kalosze zwijają się w kłębek na podłodze i przez chwilę leżą w ciszy.



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Ćwiczenie „Chodzimy po skakance”. Dzieci przechodzą po rozłożonej na ziemi skakance. Idą wzdłuż niej, stawiając
              stopę za stopą. Ręce mają rozłożone na boki, żeby łatwiej utrzymać równowagę. Rozwijanie umiejętności chodzenia
              po ograniczonej przestrzeni.
              x Zabawa bieżna „Pomniki”. Dzieci biegają swobodnie po ogrodzie. Na hasło: Pomniki! stają bezruchu, naśladując
              pomnik. Po chwili znowu zaczynają biegać.



                                t
            CZWARTEK   emat:  Wieje wiatr.


            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa słuchowa „Jaki to dźwięk?”. Zabawa manualna „Chmurka” – wycinanie
            nożyczkami po śladzie – nauka prawidłowego chwytu nożyczek. Ćwiczenia poranne: Zestaw IX. Zabawa manualna „Wy-
            tnij kropelkę” – wycinanie dużych kropli. Zabawy dźwiękonaśladowcze z gazetą – naśladowanie odgłosów deszcz i wiatru.
            Zabawa ruchowa na czworakach „Kasztanowy konik”.
              obszary z podstawy programowej: I 7; IV 7, 12

            Zajęcia główne: Aktywności: plastyczna, językowa, poznawcza, przyrodnicza – wieje wiatr. Zabawa oddechowa „Głę-
            boki wdech i wydech”. Zabawa badawcza „Wiatrak” – doświadczalne odczucie podmuchu wiatru – rozwijanie wrażliwości
            czuciowej, doprowadzenie do zrozumienia przez dzieci, czym jest wiatr. Wykonanie ćwiczenia z KP1 – oglądanie ilustracji,
            wnioskowanie na temat oznak wiejącego wiatru. Stemplowanie poprzez odciskanie palców umoczonych w farbie. Zabawa
            naśladowcza (ćwiczenie logopedyczne).
              obszary z podstawy programowej: I 9; IV 2, 8, 12, 18

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa bieżna „Wiatr czarodziej”. Zabawy dowolne ze skakankami, kółkami hula-hoop,
            dużymi i małymi piłkami.
              obszary z podstawy programowej: I 5


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa słuchowa „Jaki to dźwięk?”. Dzieci siedzą tyłem do N. i rozpoznają, w jaki przedmiot uderza on pałeczką,
              np.: w szklany kubek, plastikową torbę, metalową tablicę, kamień, drewniany blat stołu. (Wcześniej N. prezentuje
              dzieciom wszystkie przedmioty i dźwięki, jakie one wydają).
              x Zabawa manualna „Chmurka”. Dzieci wycinają nożyczkami po śladzie kształt chmury. N. pomaga dzieciom, które nie
              potrafią trzymać prawidłowo nożyczek.
              x Ćwiczenia poranne: Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114