Page 108 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 108

106  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Listopad



               Pomoce: tamburyn, koła hula-hoop lub szarfy, para kaloszy dziecięcych, CD.

          Przebieg zajęć:
          1.  N. śpiewem zaprasza dzieci do siebie i rozpoczyna rozmowę na temat jesiennej pogody. Zadaje pytania: Kto z was lu-
            bi deszcz? Co robicie, gdy na dworze długo pada deszcz? Co powstaje na chodnikach po długim i dużym deszczu? (N. na-
            prowadza dzieci na odpowiedź: kałuże) Kto lubi wchodzić w kałuże? Dlaczego? Jakie buty trzeba mieć wtedy na nogach?
          2.  Zabawa „Jedziemy do parku szukać kałuży”. N. rozkłada na dywanie koła hula-hoop. Mówi, że to będą kałuże, które po-
            wstały w parku po deszczu. Informuje dzieci, że teraz muszą dojechać do parku. Zabawa rozpoczyna się tak, jak zaba-
            wa „Samochody jadą, samochody stoją”. Dzieci wsiadają do swoich samochodów i przy akompaniamencie tamburynu
            jadą, starając się nie zachlapać przedniej szyby – omijają kałuże (koła) na ulicy. Po niezbyt długiej jeździe (N. ogłasza
            parę razy np. światło czerwone i raz stację benzynową) docierają do parku. Dzieci wysiadają z samochodów. N. podpo-
            wiada, co mają robić na danym odgłosie. Przy akompaniamencie ćwierćnutowym na tamburynie chodzą i rozglądają się
            za dowolną dużą kałużą. Pojedyncze dźwięki zagrane na tamburynie oznaczają wskoczenie do upatrzonej kałuży (koła)
            i wyskoczenie z niej. Po czym wszystkie dzieci spacerują po parku, wskakując w kałuże i wyskakując z nich.
            W trudniejszej wersji zabawy N. dodaje jeszcze jeden sygnał – głośne i rytmiczne uderzenia w tamburyn, które ozna-
            czają nie wskoczenie, lecz wejście do kałuży i mocne tupanie (chlapanie).
            Na koniec zabawy dzieci znowu wsiadają do samochodów i wracają do przedszkola. W wersji trudniejszej dzieci wsia-
            dają do autobusów – wchodzą do kół hula-hoop (po 2–4 dzieci w jednym kółku) i tak wracają do przedszkola. Kolejno
            podjeżdżają do N., który zdejmuje z nich kółka.
          3.  N. zaprasza do wysłuchania piosenki o pewnych rozbrykanych kaloszach. Prezentuje dzieciom wcześniej schowaną parę
            kaloszy. Prosi o uważne słuchanie tekstu piosenki Tańczące kalosze (CD).


                Tańczące kalosze

            Słowa: Urszula Piotrowska  •  Muzyka: Magdalena Melnicka-Sypko

                   C                (Am)              Dm                G



                 1. Ta - cz ,ta -  cz  dwaka -  lo -  sze  w b o cie  i  w ka -  u  -  y.  S on ko  zer -  ka
                                                         -
                                                                                          -
                G 7                 C                                   Ref. F             C

                 o -  bra -  o -  ne,  chy -  ba  si  za -  chmu -  rzy.   Oj,   da -  na  chlap,
                 G              C            F                C            G               C



                chla  -  pu    chlap.        Oj,    da  - na  chlap,      chla  -  pu     chlap.



            1 .  Tańczą, tańczą dwa kalosze             2 .  I już deszczyk leci z chmurek,
              w błocie i w kałuży .                       tańczy z kaloszami .
              Słonko zerka obrażone –                     Krople deszczu podśpiewują:
              chyba się zachmurzy .                       bal jesienny mamy .
                    Ref .   Oj, dana chlap, chlapu chlap .   x 2        Ref .   Oj, dana kap, kapu kap .    x 2
                       Oj, dana chlap, chlapu chlap .              Oj, dana kap, kapu kap .


          4.  Rozmowa na temat treści piosenki.
            Nauka piosenki Tańczące kalosze (CD). N. rozpoczyna od prostego refrenu. Dzieci stoją przed N. i naśladują jego ruchy.
            Na każde chlap przypada jedno tupnięcie.
            N. i dzieci wspólnie śpiewają 2–3 razy refren. Następnie N. sam śpiewa zwrotkę i pokazuje, jak słoneczko obrażało się
            na kalosze (odwraca się lekko bokiem z obrażoną miną i założonymi rękami).
          5.  Inscenizacja piosenki. N. ustala, że dzieci są kaloszami i w czasie trwania pierwszej zwrotki podskakują, tańczą,
            tupią i cieszą się deszczem. Wykonują ruchy według własnego pomysłu lub pokazywane przez N. N. odgrywa w pierw-
            szej zwrotce rolę obrażającego się słońca. Słysząc refren, dzieci obracają się w stronę N. Patrzą na niego i wykonują
            ruchy:
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113