Page 107 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 107
TYDZIEŃ 9 • Kapryśna pogoda • 105
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa dydaktyczna. Dzieci dzielą na sylaby swoje imiona i jednocześnie wyklaskują je (tupią, uderzają dłońmi
o kolana itp.).
x Zabawa oddechowa. Dzieci jak najmocniej dmuchają na piłeczkę pingpongową. N. może zaproponować wyścigi
piłeczek. Dziecko, którego piłeczka pierwsza dotrze do wyznaczonej mety, wygrywa.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Co słychać?”. Dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i uważnie nasłuchują. Starają się rozpoznać dochodzące odgłosy.
x Zabawa plastyczna „Plastelinowe kropelki”. Dzieci lepią z plasteliny kropelki deszczu i układają je na papierowych
talerzykach.
x Zabawa ruchowa „Ciepło – zimno”. N. pokazuje dzieciom 2 kartki – żółtą i niebieską. Gdy podniesie do góry kartkę
żółtą, oznaczającą ciepło, dzieci kładą się na dywanie i udają, że wygrzewają się w słońcu. Gdy w górze jest kartka nie-
bieska – przykucają i kulą się, jakby było im zimno. Rozwijanie percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj aktywności: językowa, ruchowa, plastyczna.
Temat: Jesienny spacer.
Cele:
świadamianie konieczności ubierania się adekwatnie do pogody
u
u
świadamianie poprawnego zachowania się podczas burzy, mgły czy silnego wiatru.
Pomoce: obrazki przedstawiające różną pogodę, przedmioty i ubrania na różną pogodę, kredki, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa dydaktyczna „Przyczyna i skutek”. N. przypina do tablicy obrazki przedstawiające różną pogodę: burzę, wiatr,
deszcz, słońce. Rozmawia z dziećmi na temat konieczności dostosowania ubioru do pogody: Jak ubieramy się, gdy
na dworze pada deszcz? Co zabieramy ze sobą? Dlaczego wkładamy kalosze? Jak ubieramy się, gdy jest ciepło i świeci słoń-
ce? Jaka jest dzisiaj pogoda? Jak przyszłyście ubrane do przedszkola?
2. Zabawa dydaktyczna „Co wybrać?”. Dzieci ze zgromadzonych przez N. ubrań i przedmiotów (np.: peleryna, słomko-
wy kapelusz, parasol, klapki, kalosze, lornetka, szalik, okulary przeciwsłoneczne) wybierają te, które należy włożyć lub
zabrać ze sobą na spacer. Pogodę, jaka jest podczas spaceru, określa N., np.: Pada deszcz i wieje wiatr. Świeci słońce.
Jest bardzo zimno i pada śnieg.
3. Wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 9. Dzieci kolorują parasol i ubrania, które Trampolinek powinien włożyć na jesienny spacer.
4. Rozmowa na temat zachowania się podczas burzy, silnego wiatru lub mgły. Dzieci wspólnie z N. zastanawiają się, na co
trzeba uważać, gdy na dworze zastanie nas burza, zerwie się silny wiatr lub jest mgła. Co się dzieje na dworze, gdy jest
burza (wieje silny wiatr)? Jak wyglądają wtedy drzewa? Jak zachowują się ptaki? Jak wygląda mgła? Dlaczego podczas mgły
kierowcy muszą szczególnie uważać? Na co trzeba uważać podczas burzy? Dlaczego w taką pogodę lepiej pozostać w domu?
5. Zabawa ruchowa „Mały deszcz, duży deszcz, burza”. Dzieci siedzą na dywanie. Stukają palcami o podłogę, naśladując
odgłosy padającego deszczu: najpierw małego (stukają delikatnie), potem coraz silniejszego (stukają mocniej), a na koń-
cu burzy i grzmotów (uderzają całymi dłońmi o podłogę).
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Tańczące kalosze.
Cele:
kształtowanie poczucia rytmu
kształtowanie reakcji na sygnał
kształtowanie wyobraźni ruchowej
r
ozwijanie skoczności i koordynacji ruchowej
kształcenie uważnego słuchania
r
ozwijanie aparatu głosowego
auka piosenki.
n