Page 104 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 104

SCENARIUSZE ZAJĘĆ

          LISTOPAD










          TYDZIEŃ 9    Kapryśna pogoda




                                   t
          PONIEDZIAŁEK   emat:  Jaka jest pogoda?


          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia oddechowe „Fruwające piórka”. Zabawa dydaktyczna „Dobierz ob-
          razki” – rozwijanie mowy i myślenia. Ćwiczenia poranne: Zestaw IX. Zabawa z gazetami – rwanie pasków z papieru gaze-
          towego. Zabawa logopedyczna „Konik”. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Wiatr – słońce”.
            obszary z podstawy programowej: I 7, 9, IV 12

          Zajęcia główne: Aktywności: językowa, słuchowa, poznawcza, przyrodnicza, ruchowa – jaka jest pogoda? Rozmowa
          na temat zjawisk atmosferycznych. Wypowiedzi na temat pogody za oknem. Poszerzanie słownictwa związanego z określe-
          niami pogody. Zabawa ruchowa „Pokaż, jak się zachowujemy, gdy...” – ilustrowanie ruchem zachowania człowieka podczas
          różnych stanów pogody. Zabawa słuchowa – dzielenie wyrazów na sylaby z jednoczesnym klaskaniem. Ćwiczenia gimna-
          styczne: Zestaw IX.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 9; IV 2, 18

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawy ruchowe z piłką – toczenie piłki w określonym kierunku, rzucanie piłki do celu, łapanie i rzu-
          canie piłki w parach. Zabawa ruchowa „Pociąg” – utrwalanie umiejętności ustawiania się w rzędzie.
            obszary z podstawy programowej: I 5; III 5



          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Ćwiczenia oddechowe „Fruwające piórka”. Dzieci dmuchają z różnym natężeniem na piórka zawieszone na stojaku lub
            leżące na stolikach.
             x Zabawa dydaktyczna „Dobierz obrazki”. N. przygotowuje obrazki przedstawiające różne elementy pogody (np.: słońce,
            chmurkę z deszczem, chmurkę z błyskawicą, śnieg, tęczę, drzewo uginające się na wietrze) oraz 2 duże ilustracje, z któ-
            rych jedna przedstawia ładną, a druga brzydką pogodę. Zadaniem dzieci jest dopasować małe obrazki do dużych ilu-
            stracji. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat pogody. Rozwijanie mowy i myślenia.
             x Ćwiczenia poranne: Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

          Zadania popołudniowe
             x Zabawa z gazetami. Dzieci otrzymują strony z gazety i rwą je na paski. (N. może włączyć muzykę jako podkład do zabawy).
             x Zabawa logopedyczna „Konik”. Dzieci naśladują parskanie konia.
             x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Wiatr –  słońce” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).


          II Zajęcia główne

          Rodzaj aktywności: językowa, słuchowa, poznawcza, przyrodnicza, ruchowa.
          Temat: Jaka jest pogoda?
          Cele:

            p
            oznawanie zjawisk atmosferycznych i ich cech charakterystycznych
            ozwijanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby
            r
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109