Page 104 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 104
SCENARIUSZE ZAJĘĆ
LISTOPAD
TYDZIEŃ 9 Kapryśna pogoda
t
PONIEDZIAŁEK emat: Jaka jest pogoda?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenia oddechowe „Fruwające piórka”. Zabawa dydaktyczna „Dobierz ob-
razki” – rozwijanie mowy i myślenia. Ćwiczenia poranne: Zestaw IX. Zabawa z gazetami – rwanie pasków z papieru gaze-
towego. Zabawa logopedyczna „Konik”. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Wiatr – słońce”.
obszary z podstawy programowej: I 7, 9, IV 12
Zajęcia główne: Aktywności: językowa, słuchowa, poznawcza, przyrodnicza, ruchowa – jaka jest pogoda? Rozmowa
na temat zjawisk atmosferycznych. Wypowiedzi na temat pogody za oknem. Poszerzanie słownictwa związanego z określe-
niami pogody. Zabawa ruchowa „Pokaż, jak się zachowujemy, gdy...” – ilustrowanie ruchem zachowania człowieka podczas
różnych stanów pogody. Zabawa słuchowa – dzielenie wyrazów na sylaby z jednoczesnym klaskaniem. Ćwiczenia gimna-
styczne: Zestaw IX.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; IV 2, 18
Zajęcia w ogrodzie: Zabawy ruchowe z piłką – toczenie piłki w określonym kierunku, rzucanie piłki do celu, łapanie i rzu-
canie piłki w parach. Zabawa ruchowa „Pociąg” – utrwalanie umiejętności ustawiania się w rzędzie.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Ćwiczenia oddechowe „Fruwające piórka”. Dzieci dmuchają z różnym natężeniem na piórka zawieszone na stojaku lub
leżące na stolikach.
x Zabawa dydaktyczna „Dobierz obrazki”. N. przygotowuje obrazki przedstawiające różne elementy pogody (np.: słońce,
chmurkę z deszczem, chmurkę z błyskawicą, śnieg, tęczę, drzewo uginające się na wietrze) oraz 2 duże ilustracje, z któ-
rych jedna przedstawia ładną, a druga brzydką pogodę. Zadaniem dzieci jest dopasować małe obrazki do dużych ilu-
stracji. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat pogody. Rozwijanie mowy i myślenia.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa z gazetami. Dzieci otrzymują strony z gazety i rwą je na paski. (N. może włączyć muzykę jako podkład do zabawy).
x Zabawa logopedyczna „Konik”. Dzieci naśladują parskanie konia.
x Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Wiatr – słońce” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: językowa, słuchowa, poznawcza, przyrodnicza, ruchowa.
Temat: Jaka jest pogoda?
Cele:
p
oznawanie zjawisk atmosferycznych i ich cech charakterystycznych
ozwijanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby
r