Page 105 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 105

TYDZIEŃ 9  •  Kapryśna pogoda  •  103



              ozwijanie wyobraźni ruchowej

              r
              r
              ozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.

            Pomoce: zdjęcia przedstawiające różne zjawiska atmosferyczne.
            Przebieg zajęć:
            1.  Rozmowa na temat różnych zjawisk atmosferycznych. N. prezentuje zdjęcia przedstawiające różną pogodę. Wyjaśnia,
              co się dzieje na dworze, gdy pada deszcz, śnieg, grad, świeci słońce itd. Dzieci wypowiadają się na temat własnych
              doświadczeń. Stosują wyrazy i wyrażenia: słońce, słońce za chmurą, deszcz, wiatr, wiatr i deszcz, burza, śnieg, grad.
            2.  Wypowiedzi na temat pogody za oknem. Poszerzanie słownictwa związanego z określaniem pogody.
            3.  Zabawa ruchowa „Pokaż, jak się zachowujemy, gdy...”. Dzieci za pomocą gestów ilustrują słowa N., np.: Pokażcie,
              jak idziemy pod wiatr (jak idziemy pod parasolem, gdy pada deszcz; jak skaczemy przez kałuże; jak łapiemy płatki śniegu).
            4.  Zabawa słuchowa –  dzielenie wyrazów na sylaby z jednoczesnym klaskaniem: chmu-ra, bu-rza, wiatr, słoń-ce.
            5.  Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawy ruchowe z piłką –  toczenie piłki w określonym kierunku, rzucanie piłki do celu, łapanie i rzucanie piłki w parach.
              x Zabawa ruchowa „Pociąg”. Na sygnał dźwiękowy (np. gwizdek) dzieci ustawiają się w pociąg (rząd) i poruszają się
              po ogrodzie. Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.



            WTOREK   emat:  Kropelki deszczu.
                             t


            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ortofoniczna „Wiatr i deszcz”. Zabawa dydaktyczna „Czego brakuje?” –
            rozwijanie percepcji wzrokowej, doskonalenie pamięci. Ćwiczenia poranne: Zestaw IX. Zabawa słuchowa „Czego to od-
            głos?”. Zabawa graficzna „Połącz kropki”. Zabawa słuchowa „Szum wiatru”.
              obszary z podstawy programowej: I 7, 9, IV 7

            Zajęcia główne: Aktywności: słuchowa, plastyczna, językowa, przyrodnicza – kropelki deszczu. Zabawa słuchowa – wy-
            stukiwanie kredkami rytmu padającego deszczu w różnym tempie i o różnym natężeniu. Rozmowa „Co nam daje deszcz?”
            – uświadomienie dzieciom znaczenia deszczu dla przyrody i dla człowieka. Praca plastyczna „Deszcz” – malowanie farbą
            plakatową kropli deszczu inspirowane muzyką. Rozmowa na temat prac.
              obszary z podstawy programowej: IV 1, 7, 8, 18

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Jesienny deszcz” – rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej. Zabawa rzutna
            ruchowa „Celowanie”.
              obszary z podstawy programowej: I 5


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa ortofoniczna „Wiatr i deszcz”. Dzieci naśladują odgłosy małego deszczu i ulewy, delikatnego wiatru i wichury.
              x Zabawa dydaktyczna „Czego brakuje?”. N. układa w rzędzie kilka zabawek. Dzieci przyglądają się im i starają się je
              zapamiętać. Następnie zamykają oczy, a N. chowa jedną z zabawek. Zadaniem dzieci jest odgadnąć, której brakuje.
              Rozwijanie percepcji wzrokowej, doskonalenie pamięci.
              x Ćwiczenia poranne: Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa słuchowa „Czego to odgłos?”. Dzieci rozpoznają odgłosy różnych drobnych przedmiotów znajdujących się
              w potrząsanym przez N. pudełku (np.: kamyków, monet, piasku).
              x Zabawa graficzna „Połącz kropki”. Dzieci otrzymują kartki z wykropkowanym konturowym rysunkiem słońca. Łączą
              kropki i kolorują rysunek. Doskonalenie sprawności manualnych.
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110