Page 111 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 111
TYDZIEŃ 9 • Kapryśna pogoda • 109
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa organizacyjno-porządkowa „Moja para!”. Zabawa „Iskierka przyjaźni”.
obszary z podstawy programowej: I 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Każde dziecko dostaje szablon chmurki wycięty z kartonu. Następnie dzieci układają go zgodnie z poleceniami N.,
np.: przed sobą, na swoich głowach, obok siebie, za sobą, trzymają nad głowami.
x Zabawa „Masaż”. N. ilustruje swoje słowa ruchem, a dzieci naśladują jego czynności: Witamy swoją głowę – masujemy włosy
i skórę na jej czubku. Potem masujemy twarz: powieki, brwi i rzęsy. Dotykamy policzków, nosa, warg, uszu, szyi i karku itd.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Ćwiczenia usprawniające język. Dzieci wysuwają język z ust i chowają go, mlaskają, przyklejają język do podniebienia
przy szeroko otwartych ustach (ssanie cukierka).
x Zabawa dydaktyczna „Jakie to zjawisko atmosferyczne?”. Dzieci siedzą w kole, na środku którego rozłożone są kartoniki
z ilustracjami różnych zjawisk atmosferycznych (słońca, słońca za chmurą, deszczu, burzy, wiatru). N. podnosi do góry
jeden z obrazków, a dzieci nazywają dane zjawisko atmosferyczne.
x Kolorowanie kredkami obrazków przestawiających różne zjawiska atmosferyczne. Samorzutne wypowiedzi dzieci
na temat obrazków.
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: plastyczna, językowa, ruchowa.
Temat: Gazetowe kałuże.
Cele:
r
ozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej
ozwijanie sprawności manualnych.
r
Pomoce: gazety, kartki A3, klej, torebki foliowe, grzechotki, woreczki.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa logorytmiczna „Kałuże”. Dzieci powtarzają rymowankę za N., jednocześnie tupiąc rytmicznie nogami.
Małe chmury, duże chmury – zrobił nam się dzień ponury.
Nocą były wielkie burze i powstały wnet kałuże.
Cały dzień więc dzisiaj noszę ulubione swe kalosze.
2. Rozmowa z N. na temat treści wierszyka. Wyjaśnienie, jak wygląda ponury dzień.
3. Wydzieranka „Gazetowe kałuże”. Dzieci wydzierają kawałki gazety i naklejają je na kartkę A3. N. przypomina dzieciom
o zasadach posługiwania się klejem. Praca indywidualna jednolita.
4. Zabawa naśladowcza „Odgłosy pogody”. N. rozdaje dzieciom różne przedmioty (gazety, torebki foliowe, grzechotki, wo-
reczki), za pomocą których będą naśladowały odgłosy przyrody (deszcz – silny, drobny, grzmoty, wichurę…).
5. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa organizacyjno-porządkowa „Moja para!”. Dzieci dobierają się w pary i zapamiętują, kto z kim stoi. Na sygnał
N. (gwizdek) rozdzielają się i swobodnie biegają po ogrodzie. Na następny sygnał ponownie łączą się w te same pary
i maszerują razem kilka kroków.
x Zabawa „Iskierka przyjaźni”. Dzieci stoją w kręgu, trzymając się za ręce. N. ściska rękę sąsiada, który drugą ręką ściska
dłoń następnej osoby. Iskierka (uścisk) jest kolejno przekazywana, aż wróci do osoby, która ją wysłała.