Page 125 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 125
TYDZIEŃ 11 • Mój przyjaciel zwierzak • 123
t
CZWARTEK emat: Skrzydlaci przyjaciele.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa „Pchełki”. Zabawa manualna „Patyczki” – porównywanie dłu-
gości, stosowanie określeń: dłuższy, krótszy. Ćwiczenia poranne: Zestaw XI. Zabawa ruchowa „Dogoń kotka”. Zabawa na-
śladowcza „Pokaż to, co ja” – rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.
obszary z podstawy programowej: IV 1, 12, 13
Zajęcia główne: Aktywności: przyrodnicza, poznawcza, plastyczna, słuchowa – skrzydlaci przyjaciele. Oglądanie zdjęć,
albumów o ptakach (papugach, kanarkach), które można hodować w domu. Zabawa słuchowa – dokonywanie analizy słu-
chowej wyrazów w podziale na sylaby. Zabawa dydaktyczna „Kolory papugi” – utrwalanie nazw kolorów. Ćwiczenie pla-
styczne „Kolorowe ptaki” – wyklejanie kawałkami bibuły konturowego rysunku papugi lub kanarka.
obszary z podstawy programowej: III 5; IV 2, 5, 8, 12, 18; 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Spacer sikorek”. Zabawa plastyczna – rysowanie kolorową kredą na płytach chodni kowych.
obszary z podstawy programowej: IV 1, 8
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa ruchowa „Pchełki” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Zabawa manualna „Patyczki”. Dzieci układają różnej długości patyczki, od najkrótszego do najdłuższego i od najdłuż-
szego do najkrótszego. Pogłębianie doświadczeń matematycznych.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw XI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ruchowa „Dogoń kotka” – odmiana zabawy „Dogoń wróbelka” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Zabawa naśladowcza „Pokaż to, co ja”. Dzieci stoją w kole i naśladują ruchy wykonywane przez N., który stoi w środku.
Wykonują np.: krok do przodu i krok do tyłu, obrót wokół własnej osi, przysiad i wyskok do góry. Osobą pokazującą
może być również każde chętne dziecko. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
x Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. N. zwraca uwagę na przestrzeganie zasad zgodnego współdziałania
i pozostawienie porządku po skończonej zabawie.
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: przyrodnicza, poznawcza, plastyczna, słuchowa.
Temat: Skrzydlaci przyjaciele.
Cele:
ogłębianie wiedzy na temat ptaków hodowanych w domach
p
r
ozwijanie umiejętności wyklejania
wiczenie słuchu fonematycznego
ć
u
trwalanie nazw kolorów.
Pomoce: zdjęcia, albumy o ptakach, które można hodować w domu, duża ilustracja lub zdjęcie przedstawiające
kolorową papugę, kartki z konturowymi rysunkami papugi lub kanarka, bibuła, klej.
Przebieg zajęć:
1. Oglądanie zdjęć, albumów o ptakach (papugach, kanarkach), które można hodować w domu.
2. Zabawa słuchowa – dokonywanie analizy słuchowej wyrazów w podziale na sylaby. Dzieci wraz z N. klaszczą i wyma-
wiają wyrazy sylabami: ka-na-rek, pa-pu-ga. Próby indywidualnego samodzielnego dzielenia wyrazów na sylaby.
3. Zabawa dydaktyczna „Kolory papugi”. N. pokazuje obrazek dużej kolorowej papugi. Wskazuje kolory, a dzieci podają
ich nazwy.
4. Ćwiczenie plastyczne „Kolorowe ptaki”. Dzieci wyklejają małymi kawałkami bibuły (przygotowanymi przez N.) kontu-
rowy rysunek papugi lub kanarka.