Page 14 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 14
12 • PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ • Wrzesień
Dzień / Przewidywane osiągnięcia
Temat Obszary z podstawy dziecka wraz z odniesieniami
dnia programowej Sposoby realizacji do podstawy programowej
Zajęcia główne y zabawa dydaktyczna „Moje emocje” f wie, że należy panować nad negatywnymi
emocjami – stara się panować nad złością
zabawa ruchowa „Pokaż, co robisz, gdy
II 1, 2, 4, 8; IV 1, 2,
y
MOJE EMOCJE 5, 8 y wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 3 f odpowiada na pytania N. dotyczące treści
(II 1, 8)
jesteś…”
obrazków (IV 2, 5)
burza mózgów – wspólna próba odpowiedzi
y
na pytania, np.: Po czym poznajemy, że ktoś
jest smutny (wesoły)? f uzupełnia obrazek, doklejając brakujące
elementy (IV 5, 8)
Wtorek Zajęcia w ogrodzie y zabawa ruchowa „Prosto, w bok” f biega swobodnie i zatrzymuje się na sygnał
werbalny (I 5; IV 7)
I 5; IV 7
zabawa porządkowo-dyscyplinująca
y
y zabawa słuchowa „Co słyszysz?” f rozpoznaje dźwięki z najbliższego otoczenia
(IV 7)
Aktywność poranna y swobodne zabawy w kącikach tematycznych f podejmuje proste zabawy tematyczne (III 5)
i popołudniowa y zabawa „Dokończ zdanie” f grzecznie zwraca się do innych (III 4)
I 7, 9; II 8, 9; III 4, 5 y ćwiczenia poranne: Zestaw III f rozumie, że inne dzieci mają prawo do zabawy
y ćwiczenie oddechowe tymi samymi zabawkami (II 8, 9)
y zabawa „Wesoły i smutny przedszkolak” f stara się odkładać zabawki na ich stałe miejsce
(I 7; III 5)
y ćwiczenie manualne – rysowanie według f wykonuje ćwiczenia oddechowe (I 9)
RĘKA PRAWA Zajęcia główne y zabawa rytmiczna z naśladowaniem gestów f rozpoznaje i próbuje nazywać własne uczucia:
własnych pomysłów
radość, smutek, złość (II 1)
II 1, 4; III 8, 9; IV 1,
zabawa integracyjna w kole „Po mojej
y
podejmuje próby wyrażania emocji gestem
f
prawej stronie”
2, 8; IV 7
i mimiką (II 4; IV 1)
Środa y zabawa „Pokaż tak jak ja” f uczestniczy w rozmowach z rówieśnikami i N.
wykonanie karty z balonikiem (KA, k. 2)
y
– zwraca się bezpośrednio do rozmówcy (III 8,
zabawy rytmiczne uwrażliwiające na różne
y
elementy muzyki 9; IV 2)
f maluje farbami plakatowymi za pomocą dłoni
Zajęcia w ogrodzie y zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa (IV 1, 8)
III 5 „Jak bawimy się tej jesieni?” f rozpoznaje w zabawach rytmicznych różne
t
y oczenie obręczy hula-hoop elementy muzyki – nastrój, emocje (IV 7)
y zabawa z elementem biegu „Samoloty”
Aktywność poranna y zabawa „Iskierka przyjaźni” f rozumie pojęcia wielkości: duży – mały i ich
i popołudniowa y zabawa ruchowa „Pająk i muchy” używa (IV 12)
I 5, 8; II 1, 3, 4; III 5; y ćwiczenia poranne: Zestaw III f próbuje układać obrazek z kilku elementów
IV 12 y zabawa dydaktyczna „Duży – mały” f wypowiada się na temat treści ułożonych
(IV 12)
układanie puzzli
y
RADOSNE MINY Zajęcia główne y zabawa ruchowa skoczna „Pajacyk” f przyjmuje prawidłową pozycję w siadzie
obrazków (IV 2)
nauka rymowanki
y
ze skrzyżowanymi nogami (I 5, 8)
II 1; III 5; IV 5, 9, 11
zabawa w skojarzenia
y
recytuje krótkie wierszyki (IV 5)
f
y
zabawa pantomimiczna – pokazywanie
y ćwiczenie graficzne „Minki – buźki” f kojarzy obrazki z emocjami (IV 9)
uczy się nazywać emocje (II 1)
f
Czwartek smutku, radości, zagniewania, zdziwienia, f dostrzega skutki wykonywanych przez siebie
ciałem i mimiką stanów emocjonalnych:
czynności manipulacyjnych (IV 11)
złości
czerpie radość ze wspólnej zabawy (II 1, 3, 4;
Zajęcia w ogrodzie y puszczanie baniek mydlanych f III 5)
II 1, 3, 4; III 5; IV 11 y zabawa „Kora drzew” – odbijanie faktury f bezpiecznie korzysta z urządzeń i sprzętów
kory na kartce terenowych podczas zabaw na powietrzu (III 5)
y zabawy na sprzęcie ogrodowym
Aktywność poranna y zabawy z gazetami f przyjmuje prawidłową pozycję w siadzie
DZIEWCZYNKA y „Jeżyki budują domek” – zabawa ciała do tempa muzyki (IV 7)
ze skrzyżowanymi nogami (I 5, 8)
i popołudniowa y zabawa tematyczna „Obiad u lalek” f w zabawach rytmicznych dostosowuje ruchy
I 5, 8l III 1, 5; IV 1, 7
ćwiczenia poranne: Zestaw III
y
Piątek I CHŁOPIEC z elementem czworakowania f podejmuje proste zabawy tematyczne (III 5)
y
5; IV 1)
zabawa z chustą animacyjną
y zabawa ruchowa „Dotknij czerwonego” f potrafi przyjąć określoną rolę w zabawie (III 1,