Page 14 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 14

12  •  PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ  •  Wrzesień



           Dzień /                                                            Przewidywane osiągnięcia
           Temat  Obszary z podstawy                                        dziecka wraz z odniesieniami
            dnia     programowej             Sposoby realizacji              do podstawy programowej
                  Zajęcia główne    y  zabawa dydaktyczna „Moje emocje”  f   wie, że należy panować nad negatywnymi
                                                                        emocjami – stara się panować nad złością
                                      zabawa ruchowa „Pokaż, co robisz, gdy
                  II 1, 2, 4, 8; IV 1, 2,
                                    y
               MOJE EMOCJE  5, 8    y  wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 3  f   odpowiada na pytania N. dotyczące treści
                                                                        (II 1, 8)
                                      jesteś…”
                                                                        obrazków (IV 2, 5)
                                      burza mózgów – wspólna próba odpowiedzi
                                    y
                                      na pytania, np.: Po czym poznajemy, że ktoś
                                      jest smutny (wesoły)?           f   uzupełnia obrazek, doklejając brakujące
                                                                        elementy (IV 5, 8)
               Wtorek   Zajęcia w ogrodzie  y  zabawa ruchowa „Prosto, w bok”   f   biega swobodnie i zatrzymuje się na sygnał
                                                                        werbalny (I 5; IV 7)
                  I 5; IV 7
                                      zabawa porządkowo-dyscyplinująca
                                    y
                                    y  zabawa słuchowa „Co słyszysz?”   f   rozpoznaje dźwięki z najbliższego otoczenia
                                                                        (IV 7)
                  Aktywność poranna   y  swobodne zabawy w kącikach tematycznych  f   podejmuje proste zabawy tematyczne (III 5)
                  i popołudniowa    y  zabawa „Dokończ zdanie”        f   grzecznie zwraca się do innych (III 4)
                  I 7, 9; II 8, 9; III 4, 5  y  ćwiczenia poranne: Zestaw III  f   rozumie, że inne dzieci mają prawo do zabawy
                                    y  ćwiczenie oddechowe              tymi samymi zabawkami (II 8, 9)
                                    y  zabawa „Wesoły i smutny przedszkolak”   f   stara się odkładać zabawki na ich stałe miejsce
                                                                        (I 7; III 5)
                                    y  ćwiczenie manualne – rysowanie według   f   wykonuje ćwiczenia oddechowe (I 9)
               RĘKA PRAWA   Zajęcia główne  y  zabawa rytmiczna z naśladowaniem gestów  f   rozpoznaje i próbuje nazywać własne uczucia:
                                      własnych pomysłów
                                                                        radość, smutek, złość (II 1)
                  II 1, 4; III 8, 9; IV 1,
                                      zabawa integracyjna w  kole „Po mojej
                                    y
                                                                          podejmuje próby wyrażania emocji gestem
                                                                      f
                                      prawej stronie”
                  2, 8; IV 7
                                                                        i mimiką (II 4; IV 1)
               Środa                y  zabawa „Pokaż tak jak ja”      f   uczestniczy w rozmowach z rówieśnikami i N.
                                      wykonanie karty z balonikiem (KA, k. 2)
                                    y
                                                                        – zwraca się bezpośrednio do rozmówcy (III 8,
                                      zabawy rytmiczne uwrażliwiające na różne
                                    y
                                      elementy muzyki                   9; IV 2)
                                                                      f   maluje farbami plakatowymi za pomocą dłoni
                  Zajęcia w ogrodzie  y  zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa   (IV 1, 8)
                  III 5               „Jak bawimy się tej jesieni?”   f   rozpoznaje w zabawach rytmicznych różne
                                      t
                                    y  oczenie obręczy hula-hoop        elementy muzyki – nastrój, emocje (IV 7)
                                    y  zabawa z elementem biegu „Samoloty”
                  Aktywność poranna   y  zabawa „Iskierka przyjaźni”  f   rozumie pojęcia wielkości: duży – mały i ich
                  i popołudniowa    y  zabawa ruchowa „Pająk i muchy”   używa (IV 12)
                  I 5, 8; II 1, 3, 4; III 5;   y  ćwiczenia poranne: Zestaw III   f   próbuje układać obrazek z kilku elementów
                  IV 12             y  zabawa dydaktyczna „Duży – mały”   f   wypowiada się na temat treści ułożonych
                                                                        (IV 12)
                                      układanie puzzli
                                    y
               RADOSNE MINY  Zajęcia główne  y  zabawa ruchowa skoczna „Pajacyk”  f   przyjmuje prawidłową pozycję w siadzie
                                                                        obrazków (IV 2)
                                      nauka rymowanki
                                    y
                                                                        ze skrzyżowanymi nogami (I 5, 8)
                  II 1; III 5; IV 5, 9, 11
                                      zabawa w skojarzenia
                                    y
                                                                          recytuje krótkie wierszyki (IV 5)
                                                                      f
                                    y
                                      zabawa  pantomimiczna  –  pokazywanie
                                    y  ćwiczenie graficzne „Minki – buźki”   f   kojarzy obrazki z emocjami (IV 9)
                                                                          uczy się nazywać emocje (II 1)
                                                                      f
               Czwartek               smutku, radości, zagniewania, zdziwienia,   f   dostrzega skutki wykonywanych przez siebie
                                      ciałem i mimiką stanów emocjonalnych:
                                                                        czynności manipulacyjnych (IV 11)
                                      złości
                                                                          czerpie radość ze wspólnej zabawy (II 1, 3, 4;
                  Zajęcia w ogrodzie  y  puszczanie baniek mydlanych   f  III 5)
                  II 1, 3, 4; III 5; IV 11  y  zabawa „Kora drzew” – odbijanie faktury   f   bezpiecznie korzysta z urządzeń i sprzętów
                                      kory na kartce                    terenowych podczas zabaw na powietrzu (III 5)
                                    y  zabawy na sprzęcie ogrodowym
                  Aktywność poranna   y  zabawy z gazetami            f   przyjmuje prawidłową pozycję w siadzie
               DZIEWCZYNKA          y  „Jeżyki budują domek” – zabawa   ciała do tempa muzyki (IV 7)
                                                                        ze skrzyżowanymi nogami (I 5, 8)
                  i popołudniowa    y  zabawa tematyczna „Obiad u lalek”   f   w zabawach rytmicznych dostosowuje ruchy
                  I 5, 8l III 1, 5; IV 1, 7
                                      ćwiczenia poranne: Zestaw III
                                    y
             Piątek   I CHŁOPIEC      z elementem czworakowania       f   podejmuje proste zabawy tematyczne (III 5)
                                    y
                                                                        5; IV 1)
                                      zabawa z chustą animacyjną
                                    y  zabawa ruchowa „Dotknij czerwonego”  f   potrafi przyjąć określoną rolę w zabawie (III 1,
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19