Page 154 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 154
152 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
1 . Mikołaj, Mikołaj 2 . Mikołaj, Mikołaj
jedzie samochodem, lat ma już bez liku,
bo gdzieś zgubił saneczki a prezenty dziś wiezie
w tę mroźną pogodę . dzieciom w bagażniku .
Ref . Hu hu ha! Tra la la! Ref . Hu hu ha…
Co to za Mikołaj!
Hu hu ha! Tra la la!
Co to za Mikołaj!
5. Nauka piosenki Mikołaj (jedzie samochodem). Po wysłuchaniu nagrania N. omawia z dziećmi słowa piosenki. Następ-
nie proponuje naukę jej refrenu. Na słowach: Hu hu ha! dzieci tupią na przemian nogami, na: Tra la la! klaszczą trzy ra-
zy w ręce, a na słowach: Co to za Mikołaj! łapią się za głowę i kiwają nią w geście zdziwienia. Wszystkie ruchy najpierw
prezentuje N., a dzieci go naśladują.
6. Na zakończenie zajęć N. proponuje dzieciom zabawę do piosenki Samochody (CD), aby poczuły się tak jak Mikołaj
jadący do nich z prezentami (zob. tydzień 6, scenariusz zajęć umuzykalniających).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Lepimy bałwana”. Dzieci wspólnie z N. lepią ze śniegu bałwana. Następnie wymyślają dla niego wesołe imię.
x Zabawa rzutna „Rzucamy do celu”. Dzieci rzucają śnieżkami (piłeczkami) do ustalonego celu, np.: drzewa.
t
CZWARTEK emat: Czapka Mikołaja.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa słowna „Rozpoznaj dźwięk” – rozwijanie percepcji słuchowej. Zabawa
dydaktyczna „Układanka” – układanie obrazków z części – rozwijanie percepcji wzrokowej. Ćwiczenia poranne: Zestaw XIII.
Zabawa na czworakach „Renifery pędzą po Świętego Mikołaja”. Obrazek z kółek „Mikołaj” – wyklejanie postaci Mikołaja
z gotowych elementów (kół). Zabawa bieżna „Bieg zaprzęgów”.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 7, 8, 11, 12
Zajęcia główne: Aktywności: plastyczna, poznawcza, językowa – czapka Mikołaja. Słuchanie wiersza Doroty Gellner
Orszak mikołajowy. Rozmowa na temat treści wiersza. Zabawa plastyczna „Mikołajowe czapeczki” – ozdabianie czapeczek
według własnego pomysłu. Zabawa ruchowa naśladowcza do piosenki Mikołaj (jedzie samochodem).
obszary z podstawy programowej: III 8; IV 2, 3, 7, 8
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa z piłką. Zabawa ruchowa z elementem toczenia „Kula śnieżna”.
obszary z podstawy programowej: I 5, IV 12
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa słowna „Rozpoznaj dźwięk”. N. włącza nagrania różnych dźwięków, np.: śpiewu ptaków, dzwonków sań, pukania
do drzwi, klaksonu samochodu. Zadaniem dzieci jest je rozpoznać i nazwać. Rozwijanie percepcji słuchowej.
x Zabawa dydaktyczna „Układanka”. Dzieci układają obrazki pocięte przez N. na kilka części. Rozwijanie percepcji wzrokowej.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw XIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa na czworakach „Renifery pędzą po Świętego Mikołaja” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Obrazek z kółek „Mikołaj”. N. rozdaje dzieciom wcześniej przygotowane szablony kółek różnej wielkości i różnego koloru.
Prosi o ułożenie z nich twarzy Mikołaja w czapce. Gotowe prace dzieci naklejają na kartkach A4 lub A3.
x Zabawa bieżna „Bieg zaprzęgów” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).