Page 157 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 157
TYDZIEŃ 14 • Teatrzyk przedszkolaka • 155
TYDZIEŃ 14 Teatrzyk przedszkolaka
t
PONIEDZIAŁEK emat: Spotkanie w teatrze.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa słowna „Jestem wesoły, kiedy…”. Zabawa „Co się zmieniło?” – ćwicze-
nie spostrzegawczości wzrokowej. Ćwiczenia poranne: Zestaw XIV. Zabawa słowna „Układamy opowiadanie” – rozwijanie
mowy i myślenia. Zabawa „Skojarzenia” – rozwijanie twórczego myślenia. Zabawa ruchowa „Jestem słoniem”.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 12
Zajęcia główne: Aktywności: językowa, poznawcza, ekspresyjna, kulturalna, ruchowa – spotkanie w teatrze. Przy-
pomnienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas wyjścia poza teren przedszkola.Wycieczka do teatru (domu
kultury) w celu zapoznania dzieci z pojęciami: widownia, scena, kurtyna, aktor, sztuka teatralna, spektakl, przedstawienie,
rola. Rozmowa na temat tego, jak należy zachowywać się w teatrze. Zorganizowanie teatrzyku w sali przedszkolnej. Zabawa
w teatr. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw XIV.
obszary z podstawy programowej: III 4, 5, 7, 8, 9; IV 1, 2, 5, 7
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa rzutna z piłką. Zabawa ruchowa z parasolami „Pod parasolem”.
obszary z podstawy programowej: I 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa słowna „Jestem wesoły, kiedy…”. Dzieci siedzą w kręgu. Kolejno kończą zdanie rozpoczęte przez N.: Jestem
wesoły, kiedy…
x Zabawa „Co się zmieniło?”. Dzieci siedzą w kole. Jedno wychodzi z sali, a pozostałe zmieniają coś w swoim wyglądzie.
Gdy dziecko wróci do sali, zgaduje, co się zmieniło.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw XIV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa słowna „Układamy opowiadanie”. Dzieci kolejno rozwijają dowolne opowiadanie rozpoczęte przez N. Każde
dziecko dopowiada po jednym zdaniu. (Zdania mogą być abstrakcyjne). Rozwijanie mowy i myślenia.
x Zabawa „Skojarzenia”. N. prezentuje obrazek i pyta dzieci, z czym im się on kojarzy. Ilustracje mogą przedstawiać
dowolne przedmioty, zwierzęta, krajobrazy. Dzieci podają swoje skojarzenia. Rozwijanie twórczego myślenia.
x Zabawa ruchowa „Jestem słoniem”. Dzieci swobodnie biegają po sali. Na sygnał N. zaczynają naśladować poruszanie się
słoni – chodzą ciężko z uniesioną do góry jedną ręką (trąbą).
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: językowa, poznawcza, ekspresyjna, kulturalna, ruchowa.
Temat: Spotkanie w teatrze.
Cele:
p
oznawanie teatru i obowiązujących w nim zasad zachowania
p
oznanie pojęć związanych z teatrem
ozwijanie ekspresji twórczej: słownej i ruchowej
r
ozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
r
Pomoce: przedmioty potrzebne do przygotowania w sali teatrzyku (np.: koc, lampa, 2 wysokie krzesła), duża ilu-
stracja sceny teatralnej, kukiełki, pacynki.