Page 155 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 155
TYDZIEŃ 13 • Czekamy na Mikołaja • 153
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: plastyczna, poznawcza, językowa.
Temat: Czapka Mikołaja.
Cele:
słuchanie ze zrozumieniem
r
ozwijanie mowy i myślenia
kształtowanie umiejętności plastycznych.
Pomoce: papierowe czapeczki z czerwonych kartek A3, wata, płatki kosmetyczne, papier kolorowy, klej, CD.
Przebieg zajęć:
1. Słuchanie wiersza Doroty Gellner Orszak mikołajowy.
Orszak mikołajowy
[ 1 ] Polem srebrzystym, [ 3 ] Potem Mikołaj [ 4 ] Za Mikołajem,
polem zimowym, poważnie kroczy, w śnieżnej zamieci
wędruje orszak wśród zmarszczek błyszczą idą choinki .
mikołajowy . niebieskie oczy . Dokąd?
Mikołaj także Do dzieci!
[ 2 ] Najpierw Aniołki ma paczek mnóstwo,
idą parami . a lód na rzece [ 5 ] Wędruje orszak
Niosą koszyczki . świeci jak lustro . dalej i dalej . . .
Z czym? A dzieci w domach
Z prezentami! nie śpią dziś wcale!
2. Rozmowa na temat wiersza. N. wyjaśnia trudniejsze słowa, np.: orszak, kroczyć, zamieć. Zadaje pytania: Kto szedł w or-
szaku mikołajowym? Dokąd wędrował orszak Mikołaja? Co niósł Mikołaj i aniołki? Dlaczego dzieci nie mogły zasnąć?
3. Zabawa plastyczna „Mikołajowe czapeczki”. N. przygotowuje czapeczki dla wszystkich dzieci. Wykonuje je ze zwiniętych
w rożek czerwonych kartek A3, które zszywa w kilku miejscach spinaczem. Zadanie dzieci polega na ozdobieniu swojej
czapeczki. Mogą nalepiać na niej na przykład kulki z waty, białe płatki kosmetyczne lub dowolne wykonane przez sie-
bie ozdoby.
4. Zabawa ruchowa naśladowcza do piosenki Mikołaj (jedzie samochodem) (CD). Dzieci wspólnie z nagraniem śpiewa-
ją słowa zwrotek, a podczas refrenu wykonują ruchy, które ćwiczyły w czasie zajęć umuzykalniających. Na słowach:
Hu hu ha! dzieci tupią na przemian nogami, na: Tra la la! klaszczą trzy razy w ręce, a na słowach: Co to za Mikołaj! łapią
się za głowę i kiwają nią w geście zdziwienia.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa z piłką. Dzieci starają się kolejno kopnąć piłkę do wyznaczonej naprzeciwko nich bramki.
x Zabawa ruchowa „Kula śnieżna”. Każde dziecko stara się ulepić ze śniegu jak największą kulę. Dzieci porównują swoje
kule, sprawdzają, czyja jest największa. Zabawę można również przeprowadzić w grupach.
t
PIĄTEK emat: Prezent dla Mikołaja.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa plastyczna – ozdabianie konturu dużej skarpety na prezenty od Mikoła-
ja. Zabawa równoważna „Taniec pozytywki”. Ćwiczenia poranne: Zestaw XIII. Zabawa na czworakach „Wyścig reniferów”.
Zabawa społeczna „Bałwanek”. Zabawa ruchowa „Kulkowy wyścig”.
obszary z podstawy programowej: I 5