Page 160 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 160
158 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
ZAJĄCZEK: Trzeba oprzeć drabinę o drzewo .
TRAMPOLINEK: Wy trzymajcie, a ja wchodzę… Pierwszy szczebelek, drugi…
LALKA ANIELKA: Ojejej, Trampolinku, ostrożnie!
LALKA ANIELKA I ZAJĄCZEK (nucą): Z Trampolinkiem tu i tam, ty go znasz i ja go znam…
Gdy Trampolinek stoi na ostatnim szczebelku, Kotek sam schodzi z drzewa.
LALKA ANIELKA: Jak się tu znalazłeś?
KOTEK: Miau! Zszedłem .
ZAJĄCZEK: Przecież mieliśmy ciebie uratować .
KOTEK: Ja też chcę się bawić z wami w strażaków, miau…
TRAMPOLINEK (skacze z drabiny): Oj, Kotku, ale nam napędziłeś strachu, hej, hop!
2. Rozmowa na temat teatrzyku. N. może wykorzystać ilustrację na okładce KP1, która przedstawia scenę z teatrzyku.
N. zadaje pytania: Kto występuje w teatrzyku? Co przydarzyło się kotkowi? Kto chciał mu pomóc i w jaki sposób? Dlacze-
go kotek zszedł z drzewa? N. podczas omawiania treści teatrzyku wskazuje elementy na planszy edukacyjnej (okładce).
N. prosi dzieci o wskazanie elementów na ich planszach np. Wskaż Trampolinka. Gdzie jest kotek?
3. Próby opowiadania przez dzieci kolejnych wydarzeń z teatrzyku (dzieci opowiadają samodzielnie lub z pomocą N. Moż-
na wykorzystać ilustrację z okładki KP1).
4. Wymyślenie tytułu teatrzyku. N. wcześniej tłumaczy dzieciom, co to jest tytuł, co on oznacza. Podaje przykłady tytułów
popularnych bajek. Dzieci zgłaszają swoje propozycje, starając się je uzasadnić.
5. Rozmowa na temat masek zakładanych przez aktorów. N. prezentuje zdjęcia różnych masek. Wspólnie z dziećmi
zastanawia się, do czego służą. Po co aktorzy zakładają maski? W kogo może zamienić się aktor, który ma maskę? Jak na-
zywamy bal, na którym wszyscy mają maski?
6. Wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 19. Dzieci ozdabiają maskę gwiazdkami. Na polu niebieskim nalepiają gwiazdki
niebieskie, na żółtym – żółte, a na czerwonym – czerwoną. Liczą, ile jest gwiazdek w danym kolorze.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowa „Dotknij…”. Dzieci spacerują po ogrodzie i wykonują polecenia N., np.: Dotknijcie kory drzewa. Podnieście
kamyk. Stańcie na jednej nodze.
x Zabawa ruchowa „Ptaszki w gniazdkach” – odmiana zabawy w ogrodzie przedszkolnym (zob. Zestawy gier i zabaw
ruchowych).
ŚRODA emat: Co robimy najpierw, a co potem?
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa z woreczkami gimnastycznymi – rozwijanie koordynacji słucho-
wo-ruchowej. Zabawa manualna „Przetnij po linii” – doskonalenie posługiwania się nożyczkami. Ćwiczenia poranne: Zestaw
XIV. Zabawa w skojarzenia „Z czym kojarzy się…?”. Ćwiczenie graficzne „Trampolinek z kropek” – rysowanie po śladzie i ko-
lorowanie. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Pada – nie pada”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9
Zajęcia główne: ▶ 1. Aktywności: ruchowa, ekspresyjna, poznawcza, matematyczna – co robimy najpierw, a co potem?
Rozmowa na temat kolejności wykonywania w ciągu dnia różnych czynności – rozwijanie umiejętności łączenia czynności
i ich skutków. Układanie historyjek obrazkowych we właściwej kolejności – uświadamianie przyczyn i skutków, przewidywa-
nie skutków pewnych zachowań. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Pokaż, jak...”. Zabawa plastyczna „Dorysuj coś wokół
Trampolinka”. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – worek z prezentami Świętego Mikołaja. Powtórzenie i utrwalenie
piosenki Mikołaj (jedzie samochodem). Zabawy muzyczne kształtujące poczucie rytmu.
obszary z podstawy programowej: III 5; IV 1, 5, 7, 8
Zajęcia w ogrodzie: Zabawy dowolne z balonami (piłkami). Zabawa ruchowa bieżna „Lis i kury”.
obszary z podstawy programowej: I 5