Page 165 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 165

TYDZIEŃ 15  •  Zwierzęta zimą  •  163




            TYDZIEŃ 15    Zwierzęta zimą




                                    t
            PONIEDZIAŁEK   emat:  Zimowy pejzaż.


            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Swobodna rozmowa na temat zwierząt prezentowanych na ilustracjach. Zabawa
            plastyczna „Kolorowe zwierzątka” – kolorowanie kredkami konturowych rysunków zwierząt spędzających zimę w naszym
            kraju. Ćwiczenia poranne: Zestaw XV. Ćwiczenie oddechowe „Zapach zimowego lasu”. Zabawa ruchowa „Zimowa wichu-
            ra”. Zabawa ruchowa „Zbieramy śniegowe gwiazdki”.
              obszary z podstawy programowej: I 9; IV 2, 5

            Zajęcia główne: Aktywności: językowa, poznawcza, przyrodnicza, plastyczna, ruchowa – zimowy pejzaż. Rozmowa
            na temat zimowej pogody. Oglądanie ilustracji przedstawiających zimowe krajobrazy i dzielenie się swoimi spostrzeże-
            niami. Zimowe zagadki – praca z ilustracją – odgadywanie treści fragmentów ilustracji. Rozwiązywanie zagadek. Zabawa
            oddechowa „Dmuchamy na zimne dłonie”. Zabawa „Z czym kojarzy się zima?” – rozpoznawanie obrazków o tematyce zi-
            mowej. Uzasadnianie wyboru. Praca plastyczna „Zimowy świat” – rysowanie kredkami pastelowymi na dużym arkuszu
            papieru. Rozmowa na temat wykonanych prac. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw XV.
              obszary z podstawy programowej: II 10; IV 8, 16, 18

            Zajęcia w ogrodzie: Pomagamy ptakom – dokarmianie ptaków, obserwacja ich zachowania. Zabawa ruchowa „Chodzi-
            my po śladach”.
              obszary z podstawy programowej: I 5; II 10; IV 18


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Swobodna rozmowa na temat zwierząt prezentowanych na ilustracjach. N. pokazuje różne zwierzęta, a dzieci mówią ich
              nazwy oraz dzielą się swoimi informacjami na ich temat. Praca indywidualna lub w małych grupach.
              x Zabawa plastyczna „Kolorowe zwierzątka”. Dzieci kolorują kredkami konturowe rysunki zwierząt spędzających zimę
              w naszym kraju (np.: sarny, wróbla, wiewiórki, dzika, sikorki, lisa).
              x Ćwiczenia poranne: Zestaw XV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Ćwiczenie oddechowe „Zapach zimowego lasu”. Dzieci stoją w kole. Wciągają głęboko powietrze nosem i wypuszczają
              ustami. Wyobrażają sobie, że wdychają zapach zimowego lasu. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.
              x Zabawa ruchowa „Zimowa wichura”. Dzieci stoją w kole na baczność. N. włącza wiatrak. Dzieci, nie odrywając nóg
              od podłogi, podnoszą ręce i machają nimi w różne strony, jakby kołysał je silny wiatr.
              x Zabawa ruchowa „Zbieramy śniegowe gwiazdki”. N. rozrzuca na podłodze papierowe gwiazdki. Dzieci starają się zebrać
              ich jak najwięcej. Podnoszą je z podłogi, nie zginając nóg w kolanach, wykonując tylko skłon do przodu.


            II Zajęcia główne

            Rodzaj aktywności: językowa, poznawcza, przyrodnicza, plastyczna, ruchowa.
            Temat: Zimowy pejzaż.
            Cele:
              p

              oznawanie charakterystycznych cech zimy

              r
              ozwijanie mowy i myślenia skojarzeniowego
              r

              ozwijanie umiejętności plastycznych
              kształtowanie umiejętności pracy w grupie

              ozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.

              r
   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170