Page 165 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 165
TYDZIEŃ 15 • Zwierzęta zimą • 163
TYDZIEŃ 15 Zwierzęta zimą
t
PONIEDZIAŁEK emat: Zimowy pejzaż.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Swobodna rozmowa na temat zwierząt prezentowanych na ilustracjach. Zabawa
plastyczna „Kolorowe zwierzątka” – kolorowanie kredkami konturowych rysunków zwierząt spędzających zimę w naszym
kraju. Ćwiczenia poranne: Zestaw XV. Ćwiczenie oddechowe „Zapach zimowego lasu”. Zabawa ruchowa „Zimowa wichu-
ra”. Zabawa ruchowa „Zbieramy śniegowe gwiazdki”.
obszary z podstawy programowej: I 9; IV 2, 5
Zajęcia główne: Aktywności: językowa, poznawcza, przyrodnicza, plastyczna, ruchowa – zimowy pejzaż. Rozmowa
na temat zimowej pogody. Oglądanie ilustracji przedstawiających zimowe krajobrazy i dzielenie się swoimi spostrzeże-
niami. Zimowe zagadki – praca z ilustracją – odgadywanie treści fragmentów ilustracji. Rozwiązywanie zagadek. Zabawa
oddechowa „Dmuchamy na zimne dłonie”. Zabawa „Z czym kojarzy się zima?” – rozpoznawanie obrazków o tematyce zi-
mowej. Uzasadnianie wyboru. Praca plastyczna „Zimowy świat” – rysowanie kredkami pastelowymi na dużym arkuszu
papieru. Rozmowa na temat wykonanych prac. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw XV.
obszary z podstawy programowej: II 10; IV 8, 16, 18
Zajęcia w ogrodzie: Pomagamy ptakom – dokarmianie ptaków, obserwacja ich zachowania. Zabawa ruchowa „Chodzi-
my po śladach”.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 10; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Swobodna rozmowa na temat zwierząt prezentowanych na ilustracjach. N. pokazuje różne zwierzęta, a dzieci mówią ich
nazwy oraz dzielą się swoimi informacjami na ich temat. Praca indywidualna lub w małych grupach.
x Zabawa plastyczna „Kolorowe zwierzątka”. Dzieci kolorują kredkami konturowe rysunki zwierząt spędzających zimę
w naszym kraju (np.: sarny, wróbla, wiewiórki, dzika, sikorki, lisa).
x Ćwiczenia poranne: Zestaw XV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Ćwiczenie oddechowe „Zapach zimowego lasu”. Dzieci stoją w kole. Wciągają głęboko powietrze nosem i wypuszczają
ustami. Wyobrażają sobie, że wdychają zapach zimowego lasu. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.
x Zabawa ruchowa „Zimowa wichura”. Dzieci stoją w kole na baczność. N. włącza wiatrak. Dzieci, nie odrywając nóg
od podłogi, podnoszą ręce i machają nimi w różne strony, jakby kołysał je silny wiatr.
x Zabawa ruchowa „Zbieramy śniegowe gwiazdki”. N. rozrzuca na podłodze papierowe gwiazdki. Dzieci starają się zebrać
ich jak najwięcej. Podnoszą je z podłogi, nie zginając nóg w kolanach, wykonując tylko skłon do przodu.
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: językowa, poznawcza, przyrodnicza, plastyczna, ruchowa.
Temat: Zimowy pejzaż.
Cele:
p
oznawanie charakterystycznych cech zimy
r
ozwijanie mowy i myślenia skojarzeniowego
r
ozwijanie umiejętności plastycznych
kształtowanie umiejętności pracy w grupie
ozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
r