Page 166 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 166

164  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Grudzień



               Pomoce: ilustracje przedstawiające zimowe krajobrazy (w tym ilustracja z zasłoniętymi niektórymi fragmentami),
               obrazki do zabawy „Z czym kojarzy się zima?”, kredki pastelowe, duże arkusze papieru.

          Przebieg zajęć:
          1.  Rozmowa na temat zimowej pogody. Dzieci oglądają ilustracje przedstawiające zimowe krajobrazy i dzielą się swoimi
            spostrzeżeniami. Z jakim kolorem kojarzy się wam zima? Dlaczego? Jak zimą wyglądają drzewa? Jak możemy się bawić
            zimą na dworze? Jak zimą zachowują się zwierzęta?
          2.  Zimowe zagadki – praca z ilustracją. N. prezentuje dzieciom duży obrazek przedstawiający zimowy pejzaż. Niektóre
            jego fragmenty są zasłonięte. N. odsłania je stopniowo, w miarę rozwiązywania przez dzieci zagadek. Na ilustracji po-
            winny się znajdować: śnieg, zamarznięta kałuża, dziecko w kurtce, czapce i szaliku, narciarz na górce. N. zadaje zagadki.


            Płatki maleńkie z nieba spadają,                 Owiń się szalem, włóż czapkę, kurteczkę,
            wszystko dokoła bielą okrywają.  (śnieg)         a nie będzie ci straszny ani troszeczkę.  (mróz)

            Gdy na dworze mróz, z wody powstaje.             Gdy sezon zimowy już będzie otwarty,
            Żebyś zimą mógł ślizgać się na nim.  (lód)       na nic nie czekaj, jedź w góry na…  (narty)
          3.  Zabawa oddechowa „Dmuchamy na zimne dłonie”. Na sygnał N. wszystkie dzieci dmuchają na swoje dłonie tak, jakby
            chciały je rozgrzać. Pogłębianie wdechu i wydechu.
          4.  Zabawa „Z czym kojarzy się zima?”. N. wiesza na tablicy różne obrazki. Zadaniem dzieci jest wskazać te, które koja-
            rzą im się z zimą. Uzasadniają swój wybór. Przykłady obrazków: śnieżynka, bałwan, tulipan, kot, renifer, żaba, kasztan.
          5.  Praca plastyczna „Zimowy świat”. Dzieci w grupach 3–4-osobowych rysują kredkami pastelowymi na dużym arkuszu
            papieru zimowy świat. Każde dziecko dorysowuje coś, co kojarzy mu się z zimowym krajobrazem.
          6.  Rozmowa na temat wykonanych prac. Dzieci opowiadają o swoich rysunkach, próbują nadać im tytuł. N. zadaje pyta-
            nia pomocnicze.
          7.  Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw XV (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).



          III Zajęcia w ogrodzie

             x Pomagamy ptakom. Dzieci wsypują do karmnika lub rozsypują w wyznaczonym miejscu w ogrodzie przedszkolnym
            ziarno dla ptaków. Obserwują zlatujące się ptaki.
             x Zabawa ruchowa „Chodzimy po śladach”. Dzieci ustawiają się w rzędzie jedno za drugim. Jako pierwszy staje N., który
            idzie przed dziećmi, zostawiając ślady na śniegu. Dzieci starają się dokładnie w nie trafiać.




          WTOREK   emat:  Zimowe śpiochy.
                           t


          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa plastyczna „Plastelinowe zwierzę” – lepienie z plasteliny. Zabawa zręcz-
          nościowa „Rzut do celu”. Ćwiczenia poranne: Zestaw XV. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Ptaki do karmnika”. Zabawa
          ruchowa „Śnieżki”. Zabawa manualna „Spinacz” – przypinanie kolorowych spinaczy do szarfy zgodnie z podanym kolorem.

            obszary z podstawy programowej: I 5, 7; IV 12

          Zajęcia główne: Aktywności: poznawcza, przyrodnicza, językowa, manualna – zimowe śpiochy. Zabawa tradycyjna
          ze śpiewem „Stary niedźwiedź mocno śpi”. Zagadki obrazkowe dotyczące zwierząt zasypiających na zimę lub aktywnych
          o tej porze roku. Nazywanie zwierząt i rozmowa na temat ich trybu życia. Wysłuchanie informacji o wybranych zwierzę-
          tach. Zabawa ruchowa „Skoki wiewiórki”. Zabawa dydaktyczna „Dobieranka” – łączenie obrazków w logiczne pary. Wy-
          konanie ćwiczenia z KP1 – utrwalanie wiadomości o warunkach życia zwierząt leśnych.
            obszary z podstawy programowej: I 5; IV 12, 18

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa bieżna „Berek ze śnieżkami”. Zabawa bieżna „Wyścigi bałwanków”.
            obszary z podstawy programowej: I 6; IV 19
   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171