Page 166 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 166
164 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
Pomoce: ilustracje przedstawiające zimowe krajobrazy (w tym ilustracja z zasłoniętymi niektórymi fragmentami),
obrazki do zabawy „Z czym kojarzy się zima?”, kredki pastelowe, duże arkusze papieru.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa na temat zimowej pogody. Dzieci oglądają ilustracje przedstawiające zimowe krajobrazy i dzielą się swoimi
spostrzeżeniami. Z jakim kolorem kojarzy się wam zima? Dlaczego? Jak zimą wyglądają drzewa? Jak możemy się bawić
zimą na dworze? Jak zimą zachowują się zwierzęta?
2. Zimowe zagadki – praca z ilustracją. N. prezentuje dzieciom duży obrazek przedstawiający zimowy pejzaż. Niektóre
jego fragmenty są zasłonięte. N. odsłania je stopniowo, w miarę rozwiązywania przez dzieci zagadek. Na ilustracji po-
winny się znajdować: śnieg, zamarznięta kałuża, dziecko w kurtce, czapce i szaliku, narciarz na górce. N. zadaje zagadki.
Płatki maleńkie z nieba spadają, Owiń się szalem, włóż czapkę, kurteczkę,
wszystko dokoła bielą okrywają. (śnieg) a nie będzie ci straszny ani troszeczkę. (mróz)
Gdy na dworze mróz, z wody powstaje. Gdy sezon zimowy już będzie otwarty,
Żebyś zimą mógł ślizgać się na nim. (lód) na nic nie czekaj, jedź w góry na… (narty)
3. Zabawa oddechowa „Dmuchamy na zimne dłonie”. Na sygnał N. wszystkie dzieci dmuchają na swoje dłonie tak, jakby
chciały je rozgrzać. Pogłębianie wdechu i wydechu.
4. Zabawa „Z czym kojarzy się zima?”. N. wiesza na tablicy różne obrazki. Zadaniem dzieci jest wskazać te, które koja-
rzą im się z zimą. Uzasadniają swój wybór. Przykłady obrazków: śnieżynka, bałwan, tulipan, kot, renifer, żaba, kasztan.
5. Praca plastyczna „Zimowy świat”. Dzieci w grupach 3–4-osobowych rysują kredkami pastelowymi na dużym arkuszu
papieru zimowy świat. Każde dziecko dorysowuje coś, co kojarzy mu się z zimowym krajobrazem.
6. Rozmowa na temat wykonanych prac. Dzieci opowiadają o swoich rysunkach, próbują nadać im tytuł. N. zadaje pyta-
nia pomocnicze.
7. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw XV (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Pomagamy ptakom. Dzieci wsypują do karmnika lub rozsypują w wyznaczonym miejscu w ogrodzie przedszkolnym
ziarno dla ptaków. Obserwują zlatujące się ptaki.
x Zabawa ruchowa „Chodzimy po śladach”. Dzieci ustawiają się w rzędzie jedno za drugim. Jako pierwszy staje N., który
idzie przed dziećmi, zostawiając ślady na śniegu. Dzieci starają się dokładnie w nie trafiać.
WTOREK emat: Zimowe śpiochy.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa plastyczna „Plastelinowe zwierzę” – lepienie z plasteliny. Zabawa zręcz-
nościowa „Rzut do celu”. Ćwiczenia poranne: Zestaw XV. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Ptaki do karmnika”. Zabawa
ruchowa „Śnieżki”. Zabawa manualna „Spinacz” – przypinanie kolorowych spinaczy do szarfy zgodnie z podanym kolorem.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7; IV 12
Zajęcia główne: Aktywności: poznawcza, przyrodnicza, językowa, manualna – zimowe śpiochy. Zabawa tradycyjna
ze śpiewem „Stary niedźwiedź mocno śpi”. Zagadki obrazkowe dotyczące zwierząt zasypiających na zimę lub aktywnych
o tej porze roku. Nazywanie zwierząt i rozmowa na temat ich trybu życia. Wysłuchanie informacji o wybranych zwierzę-
tach. Zabawa ruchowa „Skoki wiewiórki”. Zabawa dydaktyczna „Dobieranka” – łączenie obrazków w logiczne pary. Wy-
konanie ćwiczenia z KP1 – utrwalanie wiadomości o warunkach życia zwierząt leśnych.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 12, 18
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa bieżna „Berek ze śnieżkami”. Zabawa bieżna „Wyścigi bałwanków”.
obszary z podstawy programowej: I 6; IV 19