Page 162 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 162

160  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Grudzień



          Przebieg zajęć:
          1.  Swobodna rozmowa na temat zbliżających się świąt Bożego Narodzenia.
          2.  Zabawa „Sanki Mikołaja”. Dzieci dobierają się w pary. Jedno staje przed drugim i podaje ręce do tyłu koledze, który stoi
            za nim. (N. sprawdza, czy dzieci dobrze się ustawiły). Na rytmiczny odgłos janczarów (lub tamburynu) zaprzęgi poru-
            szają się swobodnie po sali w tym samym kierunku. N. zwraca uwagę, aby dzieci nie zderzały się ze sobą. W pewnym
            momencie przerywa grę i dzwoni małym dzwoneczkiem (lub na trójkącie). Na ten sygnał dzieci w parach zamieniają się
            miejscami. Po pewnym czasie N. może celowo przerywać grę na janczarach, ale nie dawać sygnału dzwonkiem. Wów-
            czas sanki zatrzymują się, ale nie następuje zamiana miejsc.
          3.  Powtórzenie i utrwalenie piosenki Mikołaj (jedzie samochodem) (CD). N. razem z dziećmi śpiewa obie zwrotki wraz
            z pokazywaniem ruchów w trakcie refrenu. N. może zaproponować określone ustawienie (w linii na brzegu dywanu,
            pod ścianą, w kole itp.). Jeżeli dzieci nie potrafią jeszcze śpiewać drugiej zwrotki, można ją teraz wprowadzić.
          4.  Zabawa „Zabawki z worka Świętego Mikołaja”. N. oznajmia, że Mikołaj tak szybko jechał saniami, że chyba kilka zaba-
            wek wypadło mu z worka. Prosi dzieci, aby rozpoznały, które to zabawki. N. używa tych samych sygnałów dźwiękowych,
            jak w zajęciach poprzednich (zob. tydzień 13, scenariusz zajęć umuzykalniających). Są to: podskakujące pajacyki (poje-
            dyncze dźwięki na tamburynie), tańczące lalki (kilka dźwięków na trójkącie), jeżdżące samochodziki (potrząsanie tam-
            burynem). Może dodać jeden odgłos więcej, np.: idące na 4 łapach misie przytulanki (pojedyncze dźwięki na bębenku).
          5.  Zabawa do piosenki Mikołaj (jedzie samochodem) (CD). W czasie trwania zwrotek dzieci udają, że jadą samochodem,
            kręcąc wymyśloną kierownicą. Gdy słyszą przygrywkę do refrenu, zatrzymują się i stojąc, śpiewają refren.



          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawy dowolne z balonami (piłkami). Dzieci indywidualnie, w parach lub w większych grupach bawią się balonami
            (piłkami). Poszerzanie doświadczeń ruchowych.
             x Zabawa ruchowa bieżna „Lis i kury” – odmiana zabawy w ogrodzie przedszkolnym (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).



          CZWARTEK   emat:  Prawda – nieprawda.
                              t


          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa słowna „Kto to jest?”. Zabawa rymami – tworzenie rymów do podanych
          wyrazów. Ćwiczenia poranne: Zestaw XIV. Zabawa słuchowa „Co słyszę w przedszkolu?” – rozwijanie umiejętności roz-
          poznawania dźwięków dochodzących z otoczenia. Zabawa oddechowa „Dmuchaj mocno”. Zabawa naśladowcza „Jakie to
          zwierzę?”.
            obszary z podstawy programowej: I 9; IV 1, 7

          Zajęcia główne: Aktywności: językowa, manualna, ekspresyjna – prawda – nieprawda. Nauka wyliczanki i jej interpreta-
          cja z zastosowaniem różnych środków wyrazu. Zabawa dydaktyczna „Prawda – nieprawda”. Zabawa ruchowo-naśladowcza
          „Idź jak…” – naśladowanie różnych sposobów chodzenia. Zabawa dramowa „Moja rola” – swobodne inscenizacje
          z wykorzystaniem pacynek i kukiełek – rozwijanie mowy narracyjnej i dialogowej. Rozmowa „Różny czy identyczny?” –
          dostrzeganie różnic między obrazkami. Wykonanie ćwiczenia z KP1 – wyszukiwanie różnic między obrazkami.
            obszary z podstawy programowej: IV 1, 2, 5, 7, 12

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Raz na morzu, raz na brzegu”. Zabawa ruchowa „Chodzę jak…”.
            obszary z podstawy programowej: I 5



          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa słowna „Kto to jest?”. Dzieci próbują definiować nazwy osób (wykonawców różnych zawodów), które widzą
            na obrazkach, np.: aktor, malarz, kierowca, lekarz. Praca w małych grupach. Doskonalenie mowy i myślenia.
             x Zabawa rymami. Dzieci wymyślają rymy do wyrazów podawanych przez N.
             x Ćwiczenia poranne: Zestaw XIV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167