Page 162 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 162
160 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
Przebieg zajęć:
1. Swobodna rozmowa na temat zbliżających się świąt Bożego Narodzenia.
2. Zabawa „Sanki Mikołaja”. Dzieci dobierają się w pary. Jedno staje przed drugim i podaje ręce do tyłu koledze, który stoi
za nim. (N. sprawdza, czy dzieci dobrze się ustawiły). Na rytmiczny odgłos janczarów (lub tamburynu) zaprzęgi poru-
szają się swobodnie po sali w tym samym kierunku. N. zwraca uwagę, aby dzieci nie zderzały się ze sobą. W pewnym
momencie przerywa grę i dzwoni małym dzwoneczkiem (lub na trójkącie). Na ten sygnał dzieci w parach zamieniają się
miejscami. Po pewnym czasie N. może celowo przerywać grę na janczarach, ale nie dawać sygnału dzwonkiem. Wów-
czas sanki zatrzymują się, ale nie następuje zamiana miejsc.
3. Powtórzenie i utrwalenie piosenki Mikołaj (jedzie samochodem) (CD). N. razem z dziećmi śpiewa obie zwrotki wraz
z pokazywaniem ruchów w trakcie refrenu. N. może zaproponować określone ustawienie (w linii na brzegu dywanu,
pod ścianą, w kole itp.). Jeżeli dzieci nie potrafią jeszcze śpiewać drugiej zwrotki, można ją teraz wprowadzić.
4. Zabawa „Zabawki z worka Świętego Mikołaja”. N. oznajmia, że Mikołaj tak szybko jechał saniami, że chyba kilka zaba-
wek wypadło mu z worka. Prosi dzieci, aby rozpoznały, które to zabawki. N. używa tych samych sygnałów dźwiękowych,
jak w zajęciach poprzednich (zob. tydzień 13, scenariusz zajęć umuzykalniających). Są to: podskakujące pajacyki (poje-
dyncze dźwięki na tamburynie), tańczące lalki (kilka dźwięków na trójkącie), jeżdżące samochodziki (potrząsanie tam-
burynem). Może dodać jeden odgłos więcej, np.: idące na 4 łapach misie przytulanki (pojedyncze dźwięki na bębenku).
5. Zabawa do piosenki Mikołaj (jedzie samochodem) (CD). W czasie trwania zwrotek dzieci udają, że jadą samochodem,
kręcąc wymyśloną kierownicą. Gdy słyszą przygrywkę do refrenu, zatrzymują się i stojąc, śpiewają refren.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawy dowolne z balonami (piłkami). Dzieci indywidualnie, w parach lub w większych grupach bawią się balonami
(piłkami). Poszerzanie doświadczeń ruchowych.
x Zabawa ruchowa bieżna „Lis i kury” – odmiana zabawy w ogrodzie przedszkolnym (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
CZWARTEK emat: Prawda – nieprawda.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa słowna „Kto to jest?”. Zabawa rymami – tworzenie rymów do podanych
wyrazów. Ćwiczenia poranne: Zestaw XIV. Zabawa słuchowa „Co słyszę w przedszkolu?” – rozwijanie umiejętności roz-
poznawania dźwięków dochodzących z otoczenia. Zabawa oddechowa „Dmuchaj mocno”. Zabawa naśladowcza „Jakie to
zwierzę?”.
obszary z podstawy programowej: I 9; IV 1, 7
Zajęcia główne: Aktywności: językowa, manualna, ekspresyjna – prawda – nieprawda. Nauka wyliczanki i jej interpreta-
cja z zastosowaniem różnych środków wyrazu. Zabawa dydaktyczna „Prawda – nieprawda”. Zabawa ruchowo-naśladowcza
„Idź jak…” – naśladowanie różnych sposobów chodzenia. Zabawa dramowa „Moja rola” – swobodne inscenizacje
z wykorzystaniem pacynek i kukiełek – rozwijanie mowy narracyjnej i dialogowej. Rozmowa „Różny czy identyczny?” –
dostrzeganie różnic między obrazkami. Wykonanie ćwiczenia z KP1 – wyszukiwanie różnic między obrazkami.
obszary z podstawy programowej: IV 1, 2, 5, 7, 12
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Raz na morzu, raz na brzegu”. Zabawa ruchowa „Chodzę jak…”.
obszary z podstawy programowej: I 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa słowna „Kto to jest?”. Dzieci próbują definiować nazwy osób (wykonawców różnych zawodów), które widzą
na obrazkach, np.: aktor, malarz, kierowca, lekarz. Praca w małych grupach. Doskonalenie mowy i myślenia.
x Zabawa rymami. Dzieci wymyślają rymy do wyrazów podawanych przez N.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw XIV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).