Page 163 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 163
TYDZIEŃ 14 • Teatrzyk przedszkolaka • 161
Zadania popołudniowe
x Zabawa słuchowa „Co słyszę w przedszkolu?”. Dzieci nasłuchują i próbują nazywać dźwięki dobiegające do sali przed-
szkolnej. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania dźwięków dochodzących z otoczenia.
x Zabawa oddechowa „Dmuchaj mocno”. N. formuje z waty małe, jednakowej wielkości kulki. Dzieci dobierają się
w pary, z których każda otrzymuje po kilka kulek. Następnie stają po przeciwnych stronach stołu, a na jego środku kładą
kulki z waty. Dzieci dmuchają na kulki tak, żeby nie spadły na podłogę.
x Zabawa naśladowcza „Jakie to zwierzę?”. Dzieci siedzą w kole. Dwoje z nich wchodzi do środka – jedno zaczyna naślado-
wać wymyślone przez siebie zwierzę, a drugie porusza się tak samo jak kolega. Pozostałe dzieci odgadują, jakie to zwierzę.
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: językowa, manualna, ekspresyjna.
Temat: Prawda – nieprawda.
Cele:
r
ozwijanie mowy narracyjnej i dialogowej
ozwijanie ekspresji ruchowej
r
ozwijanie spostrzegawczości.
r
Pomoce: kartki w kolorze czerwonym i zielonym, różne pacynki, kukiełki i szablony postaci na patyczkach, 2 iden-
tyczne obrazki i 2 różniące się paroma szczegółami, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Nauka wyliczanki. Dzieci powtarzają za N.
Gosia ma piłeczkę, Lenka ma laleczkę.
Lubimy się bawić, codziennie troszeczkę.
Gdy dzieci nauczą się wierszyka, powtarzają go w różny sposób: cicho, głośno, szeptem. Próbują go zaśpiewać wraz z N.
2. Zabawa dydaktyczna „Prawda – nieprawda”. N. mówi zdania, a dzieci decydują, czy jest to prawda, czy nie. Mogą
również pokazywać kartki w kolorze czerwonym lub zielonym. Propozycje zdań: Aktor gra role na scenie. Kurtyna jest
do jedzenia. Na scenie można się wykąpać. Podczas spektaklu widzowie mogą jeść paluszki.
3. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Idź jak…”. Dzieci starają się naśladować różne sposoby chodzenia. N. mówi np.: Idziecie
po wysokiej trawie (w głębokim śniegu, po kamieniach, pod wiatr, pod parasolem).
4. Zabawa dramowa „Moja rola”. N. prezentuje dzieciom różne pacynki, kukiełki i szablony postaci na patyczkach. Każde dziecko
wybiera dowolną zabawkę i wciela się w jej rolę. Użycza jej głosu, decyduje o jej zachowaniu, sposobie poruszania się.
5. Rozmowa „Różny czy identyczny?”. N. prezentuje dzieciom 2 dowolne, identyczne obrazki oraz 2 obrazki różniące się
paroma szczegółami. Zadaniem dzieci jest wskazać różnice między obrazkami lub stwierdzić, że niczym się nie różnią.
6. Wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 20. Dzieci szukają 4 różnic między obrazkami.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowa „Raz na morzu, raz na brzegu” – odmiana zabawy w ogrodzie przedszkolnym (zob. Zestawy gier i za-
baw ruchowych).
x Zabawa ruchowa „Chodzę jak…”. Dzieci spacerują po ogrodzie zgodnie z poleceniami N., np.: Chodzę jak wielkolud
(krasnoludek, mrówka, słoń).
t
PIĄTEK emat: Symetryczne obrazki.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa „Kropelki”. Ćwiczenie plastyczne – kolorowanie rysunków
przedstawiających postacie z bajek – rozwijanie sprawności manualnej; nazywanie postaci. Ćwiczenia poranne: Zestaw XIV.
Zabawa ruchowa „Kroczki”. Zabawa słowna „Kolorowy jak…” – doskonalenie mowy i myślenia. Zabawa dramowa „Pokaż,
jak…” – ilustrowanie ruchem sposobu wykonywania różnych czynności przez ludzi i zwierzęta.
obszary z podstawy programowej: I 9; IV 1, 8