Page 168 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 168
166 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
Żaby spędzają zimę w wodzie. Zagrzebują się w mule na dnie jeziora lub innego zbiornika wodnego. Zwierzęta te
zapadają w stan zwany zimowym odrętwieniem.
4. Zabawa ruchowa „Skoki wiewiórki”. Gdy N. gra na tamburynie lub bębenku, dzieci-wiewiórki przeskakują z dziupli
do dziupli – rozłożonych na podłodze szarf. Gdy dźwięki milkną, dzieci przykucają i udają, że szukają orzechów.
5. Zabawa dydaktyczna „Dobieranka”. N. wiesza na tablicy obrazki przedstawiające różne zwierzęta, które trzeba dokar-
miać w zimie (m.in.: sarnę, zająca, dzika, sikorkę). Obok umieszcza zdjęcia przedstawiające pokarm tych zwierząt.
Zadaniem dzieci jest dobrać do obrazka zwierzęcia, obrazek przedstawiający jego pożywienie.
6. Wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 21. Dzieci nalepiają przy zwierzętach ich przysmaki.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa bieżna „Berek ze śnieżkami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Zabawa bieżna „Wyścigi bałwanków” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
ŚRODA emat: Ptaki w karmniku.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa na czworakach „Głodne dziki”. Zabawa ruchowa „Walka na
śnieżki” – rzucanie papierowymi kulami. Ćwiczenia poranne: Zestaw XV. Zabawa rzutna z piłką. Zabawa ruchowa z ele-
mentem rywalizacji drużynowej „Papierowy wyścig”. Zabawa bieżna „Wyścigi rowerów”.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 1
Zajęcia główne: ▶ 1. Aktywności: matematyczna, plastyczna, manualna – ptaki w karmniku. Zabawa matematyczna
„Ile jest ptaków w karmiku?” – rozwijanie umiejętności liczenia, tworzenia zbiorów równolicznych. Zabawa orientacyj-
no-porządkowa „Ptaki na gałęzi”. Wykonanie ćwiczenia z KP1 – ćwiczenia w porównywaniu liczebności zbiorów, liczenia
w zakresie 4, wyklejanie z papieru kolorowego. Zabawa słuchowa – dzielenie wyrazów na sylaby z jednoczesnym wyko-
nywaniem ruchu ciała. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – ptaki zimą. Nauka piosenki – zabawy Ptaszki zimową porą.
Zabawy muzyczne kształtujące poczucie rytmu, wyobraźnię ruchową, wrażliwość na dźwięki wysokie i niskie.
obszary z podstawy programowej: III 5, 8; IV 7, 12, 15
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa rzutna „Woreczki”. Zabawa edukacyjna „Magiczne pudełko zadań” – wdrażanie
do uważnego słuchania i wykonywania poleceń zgodnie z instrukcją.
obszary z podstawy programowej: III 5, 8
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa ruchowa na czworakach „Głodne dziki” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Zabawa ruchowa „Walka na śnieżki”. N. przygotowuje jak najwięcej papierowych kul. Następnie dzieli dzieci na 2 dru-
żyny, które stają naprzeciwko siebie. Dzieci rzucają w siebie kulami tak, aby trafić przeciwnika. Wygrywa drużyna, która
trafi więcej osób z drużyny przeciwnej.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw XV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa rzutna. Dzieci ustawiają się w rzędzie jedno obok drugiego. N. po kolei rzuca piłką do każdego dziecka. Jeśli
dziecko nie złapie piłki, klęka na jedno kolano. Jeśli złapie ją w następnej kolejce, może wstać. Jeśli ponownie nie złapie
piłki, klęka na drugie kolano.
x Zabawa ruchowa „Papierowy wyścig”. N. dzieli dzieci na 2 drużyny i rozdaje każdemu po 2 strony z gazety. Dzieci stają
na gazetach i starają się w ten sposób pokonać wyznaczoną odległość. Wygrywa drużyna, która pierwsza ukończy wyścig.
x Zabawa bieżna „Wyścigi rowerów” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).