Page 172 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 172
170 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
Przebieg zajęć:
1. Rozwiązywanie zimowych zagadek. N. wprowadza dzieci w temat zajęć, zadając zagadki.
Jest biały i zimny. Lepimy z niego bałwana. (śnieg)
Co to za ptaszek, który ma żółty brzuszek i bardzo lubi słoninkę? (sikorka)
Jak nazywamy stołówkę dla ptaków? (karmnik)
Dzieci mogą również same próbować układać zimowe zagadki.
2. N. prezentuje zdjęcie sikorki i prosi dzieci o opisanie wyglądu ptaszka. Zwraca uwagę na charakterystyczny żółty kolor
piórek na brzuszku. Wyjaśnia, że ten ptak jest z nami przez całą zimę. Dlatego, jeśli jest ona bardzo mroźna i śnieżna,
powinniśmy mu pomagać. Informuje dzieci, że sikorki lubią słoninkę, ziarna słonecznika i łuskane orzechy. Przypomina,
że ptaki przyzwyczajają się do tego, że w karmniku znajdują nasiona, dlatego trzeba wsypywać je tam systematycznie.
Dzieci wspólnie z N. wychodzą do przedszkolnego ogrodu, żeby obserwować ptaki w karmniku, lub przyglądają się im
przez okno.
3. Zabawa ruchowa „Sikorki do karmnika”. N. układa na środku sali ze skakanek duże koło – karmnik. Dzieci-sikorki
chodzą wokół niego w rytm muzyki. Gdy nagranie cichnie i N. zawoła: Sikorki do karmnika!, dzieci wskakują do koła.
4. Praca plastyczno-techniczna „Sikorka” – KA, k. 7.
5. Zabawa dramowa „Rozmowa z sikorką”. Każde dziecko trzyma swoją sikorkę i udaje, że z nią rozmawia. Zadaje pytania,
np.: Czy jesteś głodna? Co najchętniej byś zjadła? N. pyta dzieci, co odpowiedziały ich sikorki.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowa „Dziwne kroki”. Dzieci podzielone są na 2 drużyny. Ich zadaniem jest wymyślić, w jaki sposób będą
się poruszać. Gdy już to ustalą, starają się jak najszybciej w taki sposób dotrzeć do wyznaczonej mety. N. chwali dzieci
za pomysłowość.
x Zabawa sprawnościowa „Wejdź do środka”. Dzieci ustawiają się w kole, tylko jedno staje na zewnątrz. Jego zadaniem jest
dostać się do środka koła. Dzieci starają mu się to utrudnić, mocno trzymając się za ręce.
PIĄTEK emat: Zajączki chrupią marchewkę.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa „Zamiana miejsc” – ćwiczenie reakcji na sygnał. Zabawa pla-
styczna „Magiczny rysunek” – malowanie farbą akwarelową na podkładzie rysunku wykonanego kredkami świecowymi.
Obserwacja efektów pracy. Ćwiczenia poranne: Zestaw XV. Zabawa ruchowa w parach „Doturlaj śnieżkę”. Zabawa rzutna
– celowanie papierową kulą. Zabawa edukacyjna „Połącz w parę” – utrwalanie pojęcia para.
obszary z podstawy programowej: I 5, IV 8, 12
Zajęcia główne: Aktywności: plastyczna, przyrodnicza, matematyczna, ruchowa – zajączki chrupią marchewkę. Zaba-
wa dydaktyczna „Kto zasypia na zimę?” – utrwalanie nazw zwierząt zasypiających na zimę i aktywnych o tej porze roku,
segregowanie elementów według określonej cechy. Zabawa plastyczna „Zajączek i marchewka” – lepienie zajączka i mar-
chewki z ciastoliny. Zabawa ruchowa skoczna „Zajączki lubią marchewkę”. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw XV.
obszary z podstawy programowej: IV 8, 12, 18
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa oddechowa. Zabawa ruchowa „Toczymy piłkę”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa ruchowa „Zamiana miejsc”. Dzieci siedzą w kole na krzesełkach. N. mówi nazwy kolorów. Dzieci, które mają
ubranie w danym kolorze, zmieniają się miejscami.