Page 172 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 172

170  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Grudzień



          Przebieg zajęć:
          1.  Rozwiązywanie zimowych zagadek. N. wprowadza dzieci w temat zajęć, zadając zagadki.


            Jest biały i zimny. Lepimy z niego bałwana.  (śnieg)
            Co to za ptaszek, który ma żółty brzuszek i bardzo lubi słoninkę?  (sikorka)
            Jak nazywamy stołówkę dla ptaków?  (karmnik)

            Dzieci mogą również same próbować układać zimowe zagadki.
          2.  N. prezentuje zdjęcie sikorki i prosi dzieci o opisanie wyglądu ptaszka. Zwraca uwagę na charakterystyczny żółty kolor
            piórek na brzuszku. Wyjaśnia, że ten ptak jest z nami przez całą zimę. Dlatego, jeśli jest ona bardzo mroźna i śnieżna,
            powinniśmy mu pomagać. Informuje dzieci, że sikorki lubią słoninkę, ziarna słonecznika i łuskane orzechy. Przypomina,
            że ptaki przyzwyczajają się do tego, że w karmniku znajdują nasiona, dlatego trzeba wsypywać je tam systematycznie.
            Dzieci wspólnie z N. wychodzą do przedszkolnego ogrodu, żeby obserwować ptaki w karmniku, lub przyglądają się im
            przez okno.
          3.  Zabawa ruchowa „Sikorki do karmnika”. N. układa na środku sali ze skakanek duże koło – karmnik. Dzieci-sikorki
            chodzą wokół niego w rytm muzyki. Gdy nagranie cichnie i N. zawoła: Sikorki do karmnika!, dzieci wskakują do koła.
          4.  Praca plastyczno-techniczna „Sikorka” – KA, k. 7.
          5.  Zabawa dramowa „Rozmowa z sikorką”. Każde dziecko trzyma swoją sikorkę i udaje, że z nią rozmawia. Zadaje pytania,
            np.: Czy jesteś głodna? Co najchętniej byś zjadła? N. pyta dzieci, co odpowiedziały ich sikorki.


          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa ruchowa „Dziwne kroki”. Dzieci podzielone są na 2 drużyny. Ich zadaniem jest wymyślić, w jaki sposób będą
            się poruszać. Gdy już to ustalą, starają się jak najszybciej w taki sposób dotrzeć do wyznaczonej mety. N. chwali dzieci
            za pomysłowość.
             x Zabawa sprawnościowa „Wejdź do środka”. Dzieci ustawiają się w kole, tylko jedno staje na zewnątrz. Jego zadaniem jest
            dostać się do środka koła. Dzieci starają mu się to utrudnić, mocno trzymając się za ręce.




          PIĄTEK   emat:  Zajączki chrupią marchewkę.
                         t


          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa „Zamiana miejsc” – ćwiczenie reakcji na sygnał. Zabawa pla-
          styczna „Magiczny rysunek” – malowanie farbą akwarelową na podkładzie rysunku wykonanego kredkami świecowymi.
          Obserwacja efektów pracy. Ćwiczenia poranne: Zestaw XV. Zabawa ruchowa w parach „Doturlaj śnieżkę”. Zabawa rzutna
          – celowanie papierową kulą. Zabawa edukacyjna „Połącz w parę” – utrwalanie pojęcia para.
            obszary z podstawy programowej: I 5, IV 8, 12

          Zajęcia główne: Aktywności: plastyczna, przyrodnicza, matematyczna, ruchowa – zajączki chrupią marchewkę. Zaba-
          wa dydaktyczna „Kto zasypia na zimę?” – utrwalanie nazw zwierząt zasypiających na zimę i aktywnych o tej porze roku,
          segregowanie elementów według określonej cechy. Zabawa plastyczna „Zajączek i marchewka” – lepienie zajączka i mar-
          chewki z ciastoliny. Zabawa ruchowa skoczna „Zajączki lubią marchewkę”. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw XV.
            obszary z podstawy programowej: IV 8, 12, 18

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa oddechowa. Zabawa ruchowa „Toczymy piłkę”.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 9



          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa ruchowa „Zamiana miejsc”. Dzieci siedzą w kole na krzesełkach. N. mówi nazwy kolorów. Dzieci, które mają
            ubranie w danym kolorze, zmieniają się miejscami.
   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177