Page 174 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 174
172 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
Zajęcia główne: Aktywności: językowa, poznawcza, plastyczno-konstrukcyjna, ruchowa – ubieramy choinkę. Rozmowa
na temat tradycji świąt Bożego Narodzenia. Wyjaśnienie znaczenia słów tradycja i zwyczaj. Prezentacja ilustracji przedsta-
wiających zwyczaje świąteczne. Wykonanie ozdób świątecznych. Rozwiązywanie zagadki o choince. Wysłuchanie wiersza
Doroty Gellner Na złotym dywanie. Rozmowa na temat treści utworu. Oglądanie choinki. Wspólne jej strojenie własno-
ręcznie wykonanymi ozdobami. Tańce i zabawy wokół choinki. Zabawa dramowa „Wysoka choinka” – rysowanie w po-
wietrzu kształtu choinki ze wspięciem i przysiadem. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw XVI.
obszary z podstawy programowej: II 6; III 2, 5, 6, 8, 9; IV 2
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Raz, dwa, trzy nasz bałwanek patrzy”. Zabawa ruchowa „Gra w klasy”.
obszary z podstawy programowej: I 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa ruchowa naśladowcza. Dzieci dobierają się w pary. Jedno z nich pokazuje różne gesty, a drugie je naśladuje.
x Zabawa integracyjna „Powitanie”. N. wypowiada słowa powitania. Dzieci, których one dotyczą, uśmiechają się i machają
ręką. Przykłady zdań: Witam dzieci, które lubią święta Bożego Narodzenia (wiedzą, jak wygląda Mikołaj; przygotowują
prezenty dla swoich najbliższych; chcą, żeby u nas w sali była choinka).
x Ćwiczenia poranne: Zestaw XVI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Słuchanie kolęd przy choince; wspólny śpiew.
x Zabawa w skojarzenia. N. zaczyna zabawę, mówiąc dowolne słowo, np. choinka. Zadaniem dzieci jest powiedzieć,
co kojarzy im się z choinką.
x Ćwiczenia oddechowe „Wąchamy choinkę” – wdychanie powietrza nosem i wydychanie ustami.
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: językowa, poznawcza, plastyczno-konstrukcyjna, ruchowa.
Temat: Ubieramy choinkę.
Cele:
p
oznanie znaczenia słów: tradycja, zwyczaj
oznanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia
p
doskonalenie umiejętności plastyczno-konstrukcyjnych
doskonalenie mowy i myślenia
doskonalenie słuchania ze zrozumieniem
ozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
r
Pomoce: choinka, ilustracje przedstawiające tradycje świąteczne, ozdoby do wyklejenia dzwoneczka na choinkę,
dowolne nagranie do tańca wokół choinki, KA.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa na temat tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia. N. wyjaśnia znaczenie słów tradycja i zwyczaj.
Następnie prezentuje ilustracje przedstawiające zwyczaje świąteczne lub do nich nawiązujące, np.: kartkę świąteczną,
ubieranie choinki, dzielenie się opłatkiem, wkładanie sianka pod obrus, wręczanie prezentów.
2. Wykonanie ozdób świątecznych – KA, k. 8. Dzieci wyklejają dzwoneczek kolorowymi cekinami lub innymi drobnymi
elementami. Składają gwiazdkę.
3. N. zadaje dzieciom zagadkę: To drzewko ma igiełki i zimą jest zielone. Gdy nadejdą święta – będzie wystrojone. Dzieci, które
znają odpowiedź, podchodzą do N. i mówią mu rozwiązanie na ucho. Po chwili jedno z nich mówi odpowiedź głośno.