Page 177 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 177
TYDZIEŃ 16 • Wesoła choinka • 175
Na podwórku wciąż przybywało śniegu . Trampolinek delikatnie posypał go magicznym pyłem . Śnieg uniósł się wysoko,
wysoko . I do rąk Trampolinka zaczęły spadać białe i srebrzyste płatki . A każdy wyglądał inaczej . Trampolinek pobiegł
do sali i obsypał nimi choinkę .
Następnego dnia dzieci najpierw przywitały się ze swoim zielonym drzewkiem .
– Proszę pani! Proszę pani! – wołały . – Jakie duże płatki śniegu spadły na naszą choinkę . Ale skąd się wzięły? Przecież
choinka nie wychodzi na spacer .
– Ktoś nam zrobił piękną niespodziankę – odpowiedziała pani . I spojrzała z uśmiechem na Trampolinka .
2. Rozmowa na temat opowiadania: Czym Trampolinek chciał ozdobić choinkę? Co się stało ze śniegiem, gdy Trampolinek
przyniósł go do przedszkola? Kto pomógł Trampolinkowi? Co otrzymał od Śniegowej Wróżki?
3. Zabawa badawcza „Dlaczego śnieg się topi?”. N przynosi do sali w szklanym, przezroczystym naczyniu trochę śniegu
(lub lodu z lodówki). Dzieci obserwują, co się z nim dzieje. Wspólnie z N. analizują zaobserwowane zjawisko: Co się
stało ze śniegiem? Dlaczego zamienił się w wodę? Jaka jest ta woda? (N. może zanieść roztopiony śnieg do przedszkolnej
zamrażarki, żeby następnego dnia pokazać dzieciom efekty eksperymentu).
4. N. wykorzystuje zabawę badawczą do rozmowy z dziećmi na temat tego, dlaczego nie wolno jeść śniegu. Zwraca uwagę
na drobinki piasku, ziemi, które opadły na dno naczynia z roztopionym śniegiem.
5. Wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 23. Dzieci odwzorowują rysunki na bombkach.
6. Zabawa ruchowa bieżna „Bombka czerwona goni bombkę żółtą”. Dzieci-bombki dobierają się w pary. Jedno otrzymuje
szarfę czerwoną, a drugie żółtą. Najpierw bombki czerwone gonią bombki żółte, a potem odwrotnie.
7. Zabawa ruchowa przy muzyce. Każde dziecko wybiera 1 emblemat ze świątecznym rysunkiem (np.: choinką, bombką,
Mikołajem) i zawiesza go sobie na szyi. W sali wyznaczone są miejsca z takimi samymi oznaczeniami. Gdy gra muzyka,
dzieci poruszają się swobodnie po sali. Na przerwę w nagraniu jak najszybciej stają przy takim oznaczeniu, jakie mają
na swoim emblemacie.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa rzutna „Celowanie”. N. umieszcza w pewnej odległości od dzieci dużą piłkę (np. do koszykówki). Ich zadaniem
jest wcelować w nią małymi piłeczkami.
x Zabawa bieżna „Biegnij do drzewa” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
ŚRODA emat: Mały i duży prezent.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa w parach – rozwijanie wrażliwości czuciowej. Zabawa ruchowa ze śpiewem
„Idzie stonoga”. Ćwiczenia poranne: Zestaw XVI. Zabawa dydaktyczna „Jaka to zabawka?” – zagadka ruchowa – przedsta-
wianie gestem wybranej zabawki, odgadywanie. Zabawa ruchowa „Skoki przez drabinkę”. Zabawa logopedyczna „Wiatr”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; IV 7
Zajęcia główne: 1. Aktywności: matematyczna, plastyczna – mały i duży prezent. Zabawa „Niewidzialne prezenty” –
odgadywanie nazwy prezentu opisanego przez N. różnymi środkami wyrazu. Zabawa dydaktyczna „Mały i duży” – porówny-
wanie przedmiotów na obrazkach i segregowanie ich według kryterium wielkości – kształtowanie umiejętności określania
wielkości: mały – duży. Wyszukiwanie w sali małych i dużych przedmiotów tego samego rodzaju. Wykonanie ćwiczenia
z KP1 – utrwalanie pojęcia: mały – duży, rysowanie palcem po śladzie. Zabawa ruchowa „Mały – duży”. 2. Zajęcia umu-
zykalniające – my jesteśmy choineczki. Zabawa – muzyczna opowieść „Choinki w lesie”. Słuchanie i nauka piosenki-
-zabawy My jesteśmy choineczki. Zabawy rytmiczne.
obszary z podstawy programowej: IV 7, 12
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa bieżna „Slalom”. Zabawa bieżna „Rozgrzewka na śniegu”.
obszary z podstawy programowej: I 5