Page 178 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 178
176 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa w parach. Dzieci siadają w kole, jedno za drugim, i rysują palcem na plecach kolegi dowolny, prosty rysunek.
Potem odgadują, co narysowano im na plecach. Stopniowo przechodzą do bardziej skomplikowanych rysunków.
x Zabawa ruchowa ze śpiewem „Idzie stonoga”. Dzieci stoją w rzędzie, jedno za drugim. Opierają dłonie na ramionach
kolegi stojącego przed nimi. W ten sposób poruszają się po sali. Chodzą w lekkim rozkroku i śpiewają: Idzie zielona sto-
noga, noga za nogą, bęc! Na słowo bęc dzieci podskakują, łącząc obie nogi. Następnie ostatnie dziecko z rzędu przebiega
na jego początek i zabawę powtarzamy.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw XVI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa dydaktyczna „Jaka to zabawka?”. Chętne dzieci za pomocą gestów przedstawiają wybraną przez siebie zabawkę.
Pozostałe odgadują, co to jest.
x Zabawa ruchowa „Skoki przez drabinkę”. N. układa na podłodze drabinkę ze skakanek lub szarf. Zadaniem dzieci jest
przeskakiwanie przez jej kolejne szczebelki.
x Zabawa logopedyczna „Wiatr”. Dzieci naśladują szum wiatru: szszsz lub szuuu. Najpierw cicho, a potem coraz głośniej.
N. prezentuje, jak prawidłowo wykonać ćwiczenie: język znajduje się za górnymi zębami, zęby górne i dolne są zbliżone
do siebie, usta tworzą „ryjek”.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj aktywności: matematyczna, plastyczna.
Temat: Mały i duży prezent.
Cele:
kształtowanie umiejętności określania wielkości: mały – duży
ozwijanie sprawności manualnych, grafomotorycznych.
r
Pomoce: worek, obrazki z małymi i dużymi elementami, farby, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa „Niewidzialne prezenty”. N. trzyma worek i udaje, że wyjmuje z niego prezenty. Opisuje je dzieciom za pomocą
gestów, mimiki, dźwięków. Kto odgadnie nazwę prezentu, wyjmuje z worka następny niewidzialny upominek i go opisuje.
2. Zabawa dydaktyczna „Mały i duży”. N. rozkłada przed dziećmi obrazki z małymi i dużymi przedmiotami, zwierzęta-
mi, urządzeniami, np.: mały i duży stół (pies, samochód, balon). Dzieci porównują ich wielkość i segregują na 2 grupy
– małe i duże.
3. Dzieci szukają w sali małych i dużych przedmiotów tego samego rodzaju, np.: mała i duża lalka, mały i duży klocek,
małe i duże krzesło.
4. Wykonanie ćwiczenia – KP1, k. 24. Dzieci rysują pod choinką 1 duży i 1 mały prezent. Moczą paluszek w zielonej farbie
i rysują choinkę po śladzie.
5. Zabawa ruchowa „Mały – duży”. Dzieci-krasnoludki stoją w rozsypce. Gdy N. zawoła: Małe krasnoludki idą na spacer!,
dzieci kucają i tak chodzą po sali. Gdy N. zawoła: Duże krasnoludki idą na spacer!, dzieci wspinają się na palce i w ten
sposób maszerują po sali.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: My jesteśmy choineczki.
Cele:
kształtowanie poczucia rytmu
kształtowanie reakcji na sygnał
kształtowanie wyobraźni ruchowej
r
ozwijanie skoczności i koordynacji ruchowej
kształcenie uważnego słuchania
wrażliwianie na dźwięk wysoki i niski.
u
Pomoce: bębenek, dzwoneczek lub trójkąt, tamburyn, CD.