Page 180 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 180
178 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
raz, dwa, trzy. – jw .
Wyrosłyśmy w gęstym lesie, – unoszą się wysoko na palce z uniesionymi w górę rękami
raz, dwa, trzy. – jw .
W którym echo głośno niesie, – przykładają dłoń raz do jednego, raz do drugiego ucha, słuchając echa
raz, dwa, trzy. – jw .
Na dźwięk tamburynu dzieci znowu zaczynają biegać. Pierwszą zwrotkę można utrwalić, powtarzając zabawę jeszcze
2–3 razy. Można też od razu przystąpić do nauki kolejnych zwrotek, ponieważ ruch do nich wynika ze słów piosenki
(Teraz w rączki zaklaszczemy; Wkoło się poobracamy itd.). Za każdym razem N. prezentuje ruchy, a dzieci go naśladują.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowa „Slalom”. Dzieci biegają zygzakiem pomiędzy rozstawionymi pachołkami.
x Zabawa bieżna „Rozgrzewka na śniegu”. Dzieci biegają w rzędzie między drzewami. Na sygnał dźwiękowy zatrzymują
się, chuchają w dłonie i otrzepują się ze śniegu. Następnie odwracają się i biegną z powrotem po swoich śladach.
CZWARTEK emat: Łańcuch choinkowy.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa ruchowa „Wąż” – ćwiczenia sprawnego ustawiania się w rzędzie. Zaba-
wa dydaktyczna „Tak – nie” – doskonalenie umiejętności uważnego słuchania, ćwiczenie logicznego myślenia. Ćwiczenia
poranne: Zestaw XVI. Zabawa ruchowa „Figury woskowe” – ćwiczenie reakcji na sygnał. Zabawa logopedyczna „Minki”.
Zabawa ruchowa bieżna „Samoloty”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5, 8; IV 7
Zajęcia główne: Aktywności: plastyczna, manualna, społeczna – łańcuch choinkowy. Zabawa „Dziecięcy łańcuch” –
praktyczne ćwiczenia w wyjaśnianiu pojęcia łańcuch. Wykonanie choinkowego łańcucha z pasków kolorowego papieru.
Dekorowanie choinki samodzielnie wykonanym łańcuchem. Zabawa dydaktyczna „Czego brakuje?” – ćwiczenie spostrze-
gawczości wzrokowej.
obszary z podstawy programowej: II 3, 4; III 5; IV 8, 12
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa w parach „Zaprzęgi”. Wspólne lepienie bałwana.
obszary z podstawy programowej: I 6; IV 19
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa ruchowa „Wąż”. Dzieci biegają po sali, sycząc jak wąż. Na sygnał N. ustawiają się jedno za drugim, tworząc
długi wąż.
x Zabawa dydaktyczna „Tak – nie”. Dzieci biegają w tempie granym przez N. na bębenku. Na mocne uderzenie zatrzymu-
ją się, słuchają, jakie pytanie zadaje N. i odpowiadają na nie TAK lub NIE – kiwają potakująco lub kręcą przecząco gło-
wą. Przykłady pytań: Czy cytryna jest żółta? Czy dzisiaj świeci słońce? Czy przechodzimy przez ulicę na czerwonym świetle?
x Ćwiczenia poranne: Zestaw XVI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ruchowa „Figury woskowe”. Dzieci tańczą w rytmie muzyki. Gdy nagranie cichnie, zastygają bez ruchu jak
figury woskowe. N. sprawdza, czy żadna figurka się nie rusza. Jeśli któraś się poruszy, odchodzi z zabawy.
x Zabawa logopedyczna „Minki”. N. rozdaje wszystkim małe lusterka. Dzieci robią do nich różne miny, np.: uśmiechają
się (wargi są płaskie, lekko rozchylone, zębów nie widać lub zęby są przybliżone do siebie albo wargi są rozchylone, roz-
ciągnięte, widać zęby), układają buzię w podkówkę.
x Zabawa ruchowa „Samoloty”. Dzieci-samoloty przykucają, ręce mają rozłożone na boki. Gdy N. włączy muzykę, samo-
loty startują – dzieci prostują się i zaczynają biegać po sali. Gdy muzyka cichnie, samoloty lądują – dzieci kucają.