Page 171 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 171
TYDZIEŃ 15 • Zwierzęta zimą • 169
t
CZWARTEK emat: Sikorka lubi słoninkę.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa dydaktyczna „Znajdź zgubę” – rozwijanie orientacji przestrzennej, wdra-
żanie do uważnego słuchania poleceń. Zabawa równoważna „Lina”. Ćwiczenia poranne: Zestaw XV. Zabawa ruchowa na
czworakach „Zwiadowca”. Zabawa ruchowa naśladowcza – odtwarzanie ruchem sposobu wykonywania codziennych czyn-
ności. Zabawa „Koc” – ćwiczenie reakcji na sygnał.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 1
Zajęcia główne: Aktywności: plastyczna, techniczna, językowa, poznawcza, przyrodnicza – sikorka lubi słoninkę.
Rozwiązywanie zimowych zagadek. Oglądanie zdjęcia sikorki, opisywanie wyglądu ptaka, poznanie trybu życia, odżywia-
nia. Rozmowa na temat pomocy ptakom zimującym w naszym kraju. Obserwacja ptaków w karmniku. Zabawa ruchowa
„Sikorki do karmnika”. Praca plastyczno-techniczna „Sikorka” – wyjmowanie sylwety z wytłoczonej kartki, nadawanie jej
przestrzennej formy poprzez składanie papieru. Zabawa dramowa „Rozmowa z sikorką” z wykorzystaniem wykonanej
pracy – rozwijanie mowy dialogowej.
obszary z podstawy programowej: II 10; IV 2, 5, 18, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Dziwne kroki”. Zabawa sprawnościowa „Wejdź do środka”.
obszary z podstawy programowej: III 5, 8
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa dydaktyczna „Znajdź zgubę”. Jedno z dzieci zamyka oczy, a pozostałe chowają w sali dowolną rzecz. Zadaniem
dziecka jest jej znalezienie, kierując się podpowiedziami kolegów. Grupa nie może zdradzić, gdzie znajduje się ukryta
rzecz. Wolno jej jedynie podpowiadać, w którą stronę dziecko powinno udać się na poszukiwania.
x Zabawa ruchowa „Lina”. N. rozkłada na podłodze linę. Dzieci przechodzą po niej, starając się z niej nie spaść.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw XV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ruchowa na czworakach „Zwiadowca” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Zabawa ruchowa naśladowcza. Dzieci naśladują ruchy wykonywane przez N. Są to proste, codzienne czynności,
np.: zamiatanie podłogi, mycie zębów, czesanie.
x Zabawa „Koc”. N. dzieli dzieci na 2 grupy, które stają naprzeciwko siebie. Pomiędzy nimi N. rozwiesza koc w taki sposób,
aby dzieci się nie widziały. Następnie z jednej drużyny podchodzi do koca dziecko i w tym momencie koc zostaje szybko
opuszczony. Zadaniem dzieci z drużyny przeciwnej jest wykrzyknąć imię osoby, która pojawiła się za kocem. Potem do
koca podchodzi dziecko z drugiej drużyny.
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: plastyczna, techniczna, językowa, poznawcza, przyrodnicza.
Temat: Sikorka lubi słoninkę.
Cele:
r
ozwijanie mowy dialogowej
ozwijanie sprawności plastyczno-technicznych
r
w
ykonywanie pracy według wzoru
doskonalenie mowy i myślenia
p
oznanie wyglądu i ciekawostek na temat sikorek.
Pomoce: zdjęcie sikorki i karmnika, dowolne nagranie do zabawy „Sikorki do karmnika”, skakanki, KA.