Page 170 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 170
168 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
Ptaszki zimową porą
Słowa i muzyka: Agnieszka Jędrzejewska-Stachura
Do wolno
1. Je - stem wróbel - kiem, wir, wir, wir. Sza - re mam piór - ka i ma - ydziobek.
-
-
Kie - dyo kru - szki da - jesz mi, wte - dyweso - o wier ka lu - bi :
-
-
-
Ćwir, wir, wir, wir, wir, wir. Ćwir, wir, wir, wir, wir, wir.
1 . Jestem wróbelkiem, ćwir, ćwir, ćwir . 2 . Ja jestem wroną, kra, kra, kra . 3 . Jestem bocianem, kle, kle, kle .
Szare mam piórka i mały dziobek . Czarne mam pióra i ostry dziób . Nogi mam długie i dziób czerwony .
Kiedy okruszki dajesz mi, Jeśli mi zimą jeść coś dasz, Zimą nie spotkasz nigdy mnie,
wtedy wesoło ćwierkać lubię: chętnie zostanę z Tobą tu . bo odlatuję w ciepłe strony .
Ref . Ćwir, ćwir, ćwir, Ref . Kra, kra, kra, Ref . Kle, kle, kle,
ćwir, ćwir, ćwir . kra, kra, kra . kle, kle, kle .
Ćwir, ćwir, ćwir, x 2 Kra, kra, kra, x 2 Kle, kle, kle, x 2
ćwir, ćwir, ćwir . kra, kra, kra . kle, kle, kle .
N. pyta, który z wymienionych wcześniej ptaków wystąpił w piosence, a o którym nie było dziś mowy. Prosi o wymienienie
nazw ptaków i naśladowanie ich głosów. N. sam śpiewa każdą zwrotkę, a dzieci przyłączą się, śpiewając refreny – odgłosy.
Kolejnemu powtórzeniu piosenki w refrenie towarzyszą ruchy odnoszące się do poszczególnych ptaków:
wróbel – dzieci zgodnie z rytmem refrenu poruszają dłonią na wysokości swoich ust, naśladując ruch otwierania i za-
mykania dziobka; wrona – w czasie refrenu dzieci poruszają miarowo szeroko rozpostartymi ramionami-skrzydłami;
bocian – dzieci wyciągają przed siebie proste w łokciach ręce i klaszczą w dłonie, naśladując klekot bociana.
5. Zabawa „Ptaszki zimową porą”. N. dzieli dzieci na 3 grupy: wróbli, wron i bocianów. W czasie zwrotki o wróbelku po
całej sali biegają (latają) dzieci-wróble, pozostałe ptaki siedzą z zamkniętymi oczami – śpią. Pod koniec zwrotki wróble
zatrzymują się i stojąc, śpiewają refren. W następnych zwrotkach aktywizują się kolejne ptaki. Na refrenie zatrzymują się
i śpiewają. Wróbelki, latając, machają małymi skrzydełkami (dłonie u ramion), wrony machają dużymi skrzydłami (rę-
ce wyprostowane), a bociany kroczą, wysoko unosząc nogi zgięte w kolanach.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa ruchowa rzutna „Woreczki”. N. rozdaje dzieciom woreczki w różnych kolorach. Każde dziecko swobodnie bie-
ga po określonym terenie. Na znak N. dzieci przystają. Rzucają woreczki do góry i je łapią, uważając, żeby nie spadły na
ziemię. Na hasło: Wymiana! dzieci wymieniają się woreczkami, po czym biegają dalej. Zabawę powtarzamy kilka razy.
x Zabawa edukacyjna „Magiczne pudełko zadań”. N. ma pudełko, w którym znajdują się karteczki z zadaniami. Dzieci
kolejno losują karteczki, a N. czyta zadanie, np.: Podbiegnij do drzewa. Stań przy ławce i wykonaj 5 podskoków. Skacz na
jednej nodze. Obiegnij piaskownicę dookoła. Przejdź po krawężniku. Zabawa trwa dotąd, aż wszystkie dzieci wykonają
swoje zadanie.