Page 170 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 170

168  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Grudzień




                Ptaszki zimową porą


            Słowa i muzyka: Agnieszka Jędrzejewska-Stachura
                Do  wolno




                  1. Je -  stem wróbel  - kiem,  wir, wir, wir.  Sza  - re mam piór  - ka  i  ma  - ydziobek.
                               -
                                                                                                   -


                 Kie -  dyo kru -  szki  da -  jesz  mi,     wte -  dyweso -  o wier ka   lu  -  bi :
                                                                                   -
                                                                         -
                           -

                 Ćwir, wir,  wir,     wir,  wir,  wir.      Ćwir,  wir,  wir,      wir,  wir,  wir.



            1 .   Jestem wróbelkiem, ćwir, ćwir, ćwir .   2 .   Ja jestem wroną, kra, kra, kra .   3 .   Jestem bocianem, kle, kle, kle .
              Szare mam piórka i mały dziobek .   Czarne mam pióra i ostry dziób .   Nogi mam długie i dziób czerwony .
              Kiedy okruszki dajesz mi,       Jeśli mi zimą jeść coś dasz,   Zimą nie spotkasz nigdy mnie,
              wtedy wesoło ćwierkać lubię:    chętnie zostanę z Tobą tu .    bo odlatuję w ciepłe strony .
                    Ref .   Ćwir, ćwir, ćwir,          Ref .   Kra, kra, kra,         Ref .   Kle, kle, kle,
                       ćwir, ćwir, ćwir .              kra, kra, kra .                kle, kle, kle .
                       Ćwir, ćwir, ćwir,   x 2         Kra, kra, kra,   x 2           Kle, kle, kle,   x 2
                       ćwir, ćwir, ćwir .              kra, kra, kra .                kle, kle, kle .


            N. pyta, który z wymienionych wcześniej ptaków wystąpił w piosence, a o którym nie było dziś mowy. Prosi o wymienienie
            nazw ptaków i naśladowanie ich głosów. N. sam śpiewa każdą zwrotkę, a dzieci przyłączą się, śpiewając refreny – odgłosy.
            Kolejnemu powtórzeniu piosenki w refrenie towarzyszą ruchy odnoszące się do poszczególnych ptaków:
            wróbel – dzieci zgodnie z rytmem refrenu poruszają dłonią na wysokości swoich ust, naśladując ruch otwierania i za-
            mykania dziobka; wrona – w czasie refrenu dzieci poruszają miarowo szeroko rozpostartymi ramionami-skrzydłami;
            bocian – dzieci wyciągają przed siebie proste w łokciach ręce i klaszczą w dłonie, naśladując klekot bociana.
          5.  Zabawa „Ptaszki zimową porą”. N. dzieli dzieci na 3 grupy: wróbli, wron i bocianów. W czasie zwrotki o wróbelku po
            całej sali biegają (latają) dzieci-wróble, pozostałe ptaki siedzą z zamkniętymi oczami – śpią. Pod koniec zwrotki wróble
            zatrzymują się i stojąc, śpiewają refren. W następnych zwrotkach aktywizują się kolejne ptaki. Na refrenie zatrzymują się
            i śpiewają. Wróbelki, latając, machają małymi skrzydełkami (dłonie u ramion), wrony machają dużymi skrzydłami (rę-
            ce wyprostowane), a bociany kroczą, wysoko unosząc nogi zgięte w kolanach.



          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa ruchowa rzutna „Woreczki”. N. rozdaje dzieciom woreczki w różnych kolorach. Każde dziecko swobodnie bie-
            ga po określonym terenie. Na znak N. dzieci przystają. Rzucają woreczki do góry i je łapią, uważając, żeby nie spadły na
            ziemię. Na hasło: Wymiana! dzieci wymieniają się woreczkami, po czym biegają dalej. Zabawę powtarzamy kilka razy.
             x Zabawa edukacyjna „Magiczne pudełko zadań”. N. ma pudełko, w którym znajdują się karteczki z zadaniami. Dzieci
            kolejno losują karteczki, a N. czyta zadanie, np.: Podbiegnij do drzewa. Stań przy ławce i wykonaj 5 podskoków. Skacz na
            jednej nodze. Obiegnij piaskownicę dookoła. Przejdź po krawężniku. Zabawa trwa dotąd, aż wszystkie dzieci wykonają
            swoje zadanie.
   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175