Page 167 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 167
TYDZIEŃ 15 • Zwierzęta zimą • 165
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa plastyczna „Plastelinowe zwierzę”. Dzieci lepią z plasteliny dowolne zwierzątka, które zimą można spotkać
w lesie i w parku.
x Zabawa zręcznościowa „Rzut do celu”. Każde dziecko dostaje stronę z gazety, którą zgniata w kulkę. Następnie stara się
trafić nią do celu, np. trzymanego przez N. lub leżącego na podłodze koła hula-hoop.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw XV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa orientacyjno-porządkowa „Ptaki do karmnika” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Zabawa ruchowa „Śnieżki”. Dzieci swobodnie biegają po sali, trzymając w ręce papierową kulę. Na słowa N.: Śnieżki wysoko! przysta-
ją, wspinają się na palce i wyciągają ręce wysoko nad głowę. Na słowa: Śnieżki nisko! dzieci przykucają i pozostają chwilę bez ruchu.
x Zabawa manualna „Spinacz”. Dzieci siedzą w kole na podłodze. Każde dostaje od N. szarfę i kolorowe spinacze
do bielizny. Zadaniem dzieci jest przypinać do szarfy spinacze w kolorze podawanym przez N.
II Zajęcia główne
Rodzaj aktywności: poznawcza, przyrodnicza, językowa, manualna.
Temat: Zimowe śpiochy.
Cele:
p
oznanie zwierząt, które zasypiają na zimę oraz tych, które trzeba dokarmiać o tej porze roku
doskonalenie myślenia przyczynowo-skutkowego
r
ozwijanie umiejętności wyrażania zaobserwowanego zachowania ruchem i gestem.
Pomoce: zdjęcia przedstawiające zwierzęta zapadające w sen zimowy oraz te, które nie zasypiają na zimę, tamburyn
lub bębenek, szarfy, zdjęcia przedstawiające pokarm różnych zwierząt dokarmianych zimą przez człowieka, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa tradycyjna ze śpiewem „Stary niedźwiedź mocno śpi”.
2. Zagadki obrazkowe. Chętne dzieci podchodzą do N. i losują zdjęcie zwierzęcia, które zasypia na zimę lub jest aktywne
o tej porze roku, np.: jeża, wiewiórki, niedźwiedzia, żaby. Dzieci wspólnie nazywają dane zwierzę.
3. Rozmowa na temat zwierząt, które zasypiają na zimę lub tych, które zimą są aktywne i trzeba je dokarmiać. N. wyjaś nia,
co to jest sen zimowy. Opowiada o wybranych zwierzętach, posługując się krótkim wierszykiem (zagadką).
W lecie igiełkami kłuje,
a zimą w stos liści się zakopuje. (jeż)
N. informuje dzieci, że jeż przesypia zimę zagrzebany w stertę liści. Przypomina, jak jesienią przedszkolaki robiły
w ogrodzie kopczyki dla jeży.
Do dziupli jesienią zapasy swe wkłada.
Laskowe orzeszki ze smakiem zajada. (wiewiórka)
Wiewiórka nie zapada w sen zimowy. Mieszka w dziupli lub w opuszczonym gnieździe. Żywi się zapasami zgromadzo-
nymi jesienią. Warto zimą dokarmiać wiewiórki, ponieważ często zapominają, gdzie ukryły swoje zapasy.
W lesie żyje sobie ten ogromny zwierz.
Zimę w gawrze prześpi. Co to? Czy już wiesz? (niedźwiedź)
Niedźwiedź brunatny przygotowuje swoje legowisko – gawrę, zanim zapadnie w sen zimowy. Znajduje się ona zwykle
wśród powalonych drzew, pod ich korzeniami lub w jamie pod skałą. Niedźwiedź wykłada gawrę gałęziami i mchem.
Zwierzę to przygotowuje się do zimy, gromadząc kilka miesięcy wcześniej odpowiednie zapasy tłuszczu.
Rozmowne są niesłychanie,
nad stawem mają mieszkanie.
Wołają do nas kum, kum,
a potem do wody plum, plum. (żaby)