Page 158 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 158

156  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Grudzień



          Przebieg zajęć:
          1.  Wycieczka do teatru (domu kultury) w celu zapoznania dzieci z pojęciami: widownia, scena, kurtyna, aktor, sztuka teatralna,
            spektakl, przedstawienie, rola. Jeśli to niemożliwe, N. prezentuje i omawia dużą ilustrację przedstawiającą scenę  teatralną.
            Ewentualnie sam przygotowuje prowizoryczny teatrzyk i wykorzystuje go do wyjaśnienia dzieciom podstawowych pojęć.
          2.  Zorganizowanie teatrzyku w sali przedszkolnej. N. wspólnie z dziećmi przygotowuje prowizoryczny teatrzyk (np.:  kurtynę
            z koca, widownię z krzesełek ustawionych w rzędy, oświetlenie z lampy, kukiełki – pacynki i maskotki, bilety – kolorowe
            karteczki z numerami). Podczas swobodnych rozmów dzieci posługują się nowo poznanymi wyrazami.
          3.  Rozmowa na temat tego, jak należy zachowywać się w teatrze. Dzieci odpowiadają na pytania N.: Jak powinniśmy się
            ubrać, gdy idziemy do teatru na przedstawienie? Dlaczego nie wolno jeść i rozmawiać w czasie przedstawienia? Jak dzięku-
            jemy aktorom za występy? N. wyjaśnia i odpowiada na pytania dzieci.
          4.  Zabawa w teatr. Dzieci dzielą się na 2 grupy – widzów i aktorów. Widzowie zajmują miejsca na widowni. Aktorzy, ukry-
            ci za kurtyną, improwizują dowolne scenki, poruszając kukiełkami. N. przypomina widzom, aby brawami dziękowali
            aktorom za występy.
          5.  Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw XIV (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).



          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa rzutna z piłką. Dzieci dobierają się w pary. Stają naprzeciwko siebie i rzucają do siebie piłkę.
             x Zabawa ruchowa z parasolami „Pod parasolem”. N. rozkłada w ogrodzie kilka dużych parasoli. Na hasło: Deszcz! dzieci
            podchodzą do wybranego parasola, podnoszą go i chowają się pod nim. Pod jednym parasolem staje 4–5 dzieci. Na hasło:
            Po deszczu! odkładają parasole i znowu spacerują po ogrodzie.




                           t
          WTOREK   emat:  Trampolinek ratuje kotka.


          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa słowna „Co to jest?” – próby definiowania nazw przedmiotów codzien-
          nego użytku. Zabawa ruchowa z piłką. Ćwiczenia poranne: Zestaw XIV. Zabawa dramowa „Wprawki pantomimiczne” –
          doskona lenie umiejętności koncentracji uwagi. Zabawa plastyczna „Dwanaście kolorów” – rysowanie obrazka przy użyciu
          12 kredek. Próba nazywania kolorów. Zabawa słowna „Wymyśl słowo”.
            obszary z podstawy programowej: III 6, 8; IV 1, 2, 8, 12

          Zajęcia główne: Aktywności: językowa, matematyczna, poznawcza – Trampolinek ratuje kotka. Oglądanie teatrzyku
          kukiełkowego do tekstu Urszuli Piotrowskiej pt. Trampolinek ratuje kotka. Rozmowa na temat jego treści. Próby opowia-
          dania kolejnych wydarzeń z teatrzyku. Wymyślanie tytułu teatrzyku. Rozmowa na temat masek zakładanych przez akto-
          rów podczas spektaklu. Prezentacja zdjęć różnych masek. Wykonanie ćwiczenia z KP1 – ozdabianie maski gwiazdkami.
          Przeliczanie elementów.
            obszary z podstawy programowej: II 4; III 1, 6, 8, 9; IV 1, 2, 3, 8

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Dotknij…”. Zabawa ruchowa „Ptaszki w gniazdkach”.
            obszary z podstawy programowej: IV 15


          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa słowna „Co to jest?”. Dzieci próbują definiować nazwy znanych im przedmiotów codziennego użytku (np.: stół,
            łyżka, koc).
             x Zabawa ruchowa z piłką. Dzieci dobierają się w pary. Siadają naprzeciwko siebie i turlają do siebie piłkę.
             x Ćwiczenia poranne: Zestaw XIV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

          Zadania popołudniowe
             x Zabawa dramowa „Wprawki pantomimiczne”. Dzieci inscenizują różne scenki rodzajowe. Naśladują np.: chodzenie
            po oblodzonym chodniku, wspinanie się na wysoką skałę, skakanie z kamienia na kamień, chodzenie między kałużami.
            Doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi.
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163