Page 158 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 158
156 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
Przebieg zajęć:
1. Wycieczka do teatru (domu kultury) w celu zapoznania dzieci z pojęciami: widownia, scena, kurtyna, aktor, sztuka teatralna,
spektakl, przedstawienie, rola. Jeśli to niemożliwe, N. prezentuje i omawia dużą ilustrację przedstawiającą scenę teatralną.
Ewentualnie sam przygotowuje prowizoryczny teatrzyk i wykorzystuje go do wyjaśnienia dzieciom podstawowych pojęć.
2. Zorganizowanie teatrzyku w sali przedszkolnej. N. wspólnie z dziećmi przygotowuje prowizoryczny teatrzyk (np.: kurtynę
z koca, widownię z krzesełek ustawionych w rzędy, oświetlenie z lampy, kukiełki – pacynki i maskotki, bilety – kolorowe
karteczki z numerami). Podczas swobodnych rozmów dzieci posługują się nowo poznanymi wyrazami.
3. Rozmowa na temat tego, jak należy zachowywać się w teatrze. Dzieci odpowiadają na pytania N.: Jak powinniśmy się
ubrać, gdy idziemy do teatru na przedstawienie? Dlaczego nie wolno jeść i rozmawiać w czasie przedstawienia? Jak dzięku-
jemy aktorom za występy? N. wyjaśnia i odpowiada na pytania dzieci.
4. Zabawa w teatr. Dzieci dzielą się na 2 grupy – widzów i aktorów. Widzowie zajmują miejsca na widowni. Aktorzy, ukry-
ci za kurtyną, improwizują dowolne scenki, poruszając kukiełkami. N. przypomina widzom, aby brawami dziękowali
aktorom za występy.
5. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw XIV (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa rzutna z piłką. Dzieci dobierają się w pary. Stają naprzeciwko siebie i rzucają do siebie piłkę.
x Zabawa ruchowa z parasolami „Pod parasolem”. N. rozkłada w ogrodzie kilka dużych parasoli. Na hasło: Deszcz! dzieci
podchodzą do wybranego parasola, podnoszą go i chowają się pod nim. Pod jednym parasolem staje 4–5 dzieci. Na hasło:
Po deszczu! odkładają parasole i znowu spacerują po ogrodzie.
t
WTOREK emat: Trampolinek ratuje kotka.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa słowna „Co to jest?” – próby definiowania nazw przedmiotów codzien-
nego użytku. Zabawa ruchowa z piłką. Ćwiczenia poranne: Zestaw XIV. Zabawa dramowa „Wprawki pantomimiczne” –
doskona lenie umiejętności koncentracji uwagi. Zabawa plastyczna „Dwanaście kolorów” – rysowanie obrazka przy użyciu
12 kredek. Próba nazywania kolorów. Zabawa słowna „Wymyśl słowo”.
obszary z podstawy programowej: III 6, 8; IV 1, 2, 8, 12
Zajęcia główne: Aktywności: językowa, matematyczna, poznawcza – Trampolinek ratuje kotka. Oglądanie teatrzyku
kukiełkowego do tekstu Urszuli Piotrowskiej pt. Trampolinek ratuje kotka. Rozmowa na temat jego treści. Próby opowia-
dania kolejnych wydarzeń z teatrzyku. Wymyślanie tytułu teatrzyku. Rozmowa na temat masek zakładanych przez akto-
rów podczas spektaklu. Prezentacja zdjęć różnych masek. Wykonanie ćwiczenia z KP1 – ozdabianie maski gwiazdkami.
Przeliczanie elementów.
obszary z podstawy programowej: II 4; III 1, 6, 8, 9; IV 1, 2, 3, 8
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Dotknij…”. Zabawa ruchowa „Ptaszki w gniazdkach”.
obszary z podstawy programowej: IV 15
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa słowna „Co to jest?”. Dzieci próbują definiować nazwy znanych im przedmiotów codziennego użytku (np.: stół,
łyżka, koc).
x Zabawa ruchowa z piłką. Dzieci dobierają się w pary. Siadają naprzeciwko siebie i turlają do siebie piłkę.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw XIV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa dramowa „Wprawki pantomimiczne”. Dzieci inscenizują różne scenki rodzajowe. Naśladują np.: chodzenie
po oblodzonym chodniku, wspinanie się na wysoką skałę, skakanie z kamienia na kamień, chodzenie między kałużami.
Doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi.