Page 152 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 152
150 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
t
ŚRODA emat: Liczymy pierniczki i mikołaje.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa dydaktyczna „Zgadnij, co to” – utrwalanie wyglądu postaci Mikołaja.
Zabawa emocjonalna „Dotknij i powiedz, co to jest” – rozwinie wrażliwości dotykowej. Ćwiczenia poranne: Zestaw XIII.
Zabawa ruchowa „Pętla” – ćwiczenia w przechodzeniu przez szarfę. Zabawa ruchowa bieżna „Złap czerwony kolor”. Zabawa
plastyczna „Dzwonki sań” – malowanie farbami według własnego pomysłu dzwonków sań Świętego Mikołaja.
obszary z podstawy programowej: I 5, 8; IV 2, 8, 13
Zajęcia główne: ▶ 1. Aktywności: matematyczna, poznawcza, grafomotoryczna – liczymy pierniczki i mikołaje.
Nauka rymowanki z pokazywaniem. Zabawa matematyczna „Liczymy mikołaje” – rozwijanie umiejętności liczenia, stoso-
wanie określania tyle samo. Wykonanie ćwiczenia z KP1 – utrwalanie pojęcia tyle samo. Zabawa ruchowa naśladowcza przy
muzyce „Mikołaj z ciężkim workiem”. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – saniami czy samochodem? Nauka piosenki
Mikołaj (jedzie samochodem). Zabawy kształtujące poczucie rytmu.
obszary z podstawy programowej: IV 1, 7, 15
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Lepimy bałwana”. Zabawa rzutna „Rzucamy do celu”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6; IV 19
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa dydaktyczna „Zgadnij, co to”. Dzieci siedzą w kole. N. rysuje na dużym arkuszu lub na tablicy dowolną rzecz zwią-
zaną ze Świętym Mikołajem, np.: czapkę, worek, prezent, sanie. Zadaniem dzieci jest jak najszybciej zgadnąć, co rysuje N.
x Zabawa emocjonalna „Dotknij i powiedz, co to jest”. N. przygotowuje worek z różnymi rzeczami. Dzieci po kolei wkła-
dają rękę do worka i za pomocą dotyku starają się odgadnąć, co wylosowały.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw XIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa ruchowa „Pętla”. Dzieci stają w rzędzie. N. rozkłada przed nimi na podłodze szarfy. Następnie każde dziecko
po kolei wchodzi obiema nogami do szarfy, od dołu przekłada ją przez ciało, ściąga przez głowę i odkłada.
x Zabawa ruchowa bieżna „Złap czerwony kolor”. N. wybiera jedno dziecko, które zaczyna gonić pozostałe. Osoba złapa-
na schodzi na bok i kibicuje kolegom. Dzieci nie mogą zostać złapane tylko wtedy, gdy będą dotykały dowolnego przed-
miotu w kolorze czerwonym. Mogą to jednak robić jedynie przez krótką chwilę.
x Zabawa plastyczna „Dzwonki sań”. Dzieci malują farbami według własnego pomysłu dzwonki sań Świętego Mikołaja.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj aktywności: matematyczna, poznawcza, grafomotoryczna.
Temat: Liczymy pierniczki i mikołaje.
Cele:
ozwijanie umiejętności liczenia, stosowanie określania tyle samo
r
doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej.
Pomoce: obrazki z mikołajami do zabawy matematycznej, nagranie do zabawy ruchowej, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Nauka rymowanki z pokazywaniem. N. mówi wierszyk i razem z dziećmi pokazuje kolejne palce.
Raz i dwa, raz i dwa, zimo, zimo nie bądź zła.
Trzy i cztery, trzy i cztery, w zimie dobre są spacery.
Pięć i sześć, pięć i sześć, głodne ptaki chciały jeść.
Siedem osiem, siedem osiem, marzną sarny, marzną łosie.