Page 21 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 21
TYDZIEŃ 1 • Nasze przedszkole • 19
Pomoce: sylwety przyjaciół Trampolinka (wiewiórki, sikorki, kreta), farby plakatowe, kartki z konturowym rysunkiem
wiewiórki.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa na temat przyjaciół Trampolinka, których spotkał on w drodze do przedszkola. (Nawiązanie do opowiada-
nia z poniedziałku). Jakie zwierzęta spotkał Trampolinek? Kogo spotkał pierwszego? Spróbujcie wymyślić imię dla sikorki.
2. Nauka rymowanki Przyjaciele Trampolinka. N. recytuje wierszyk fragmentami, a dzieci powtarzają za nim. Podczas re-
cytacji prezentuje sylwety zwierząt (wiewiórkę, sikorkę, kreta).
Trampolinek mówię wam, Tu sikorka przyleciała
kłania się dziś wszystkim nam. i wesoło zaćwierkała.
A wiewiórka ruda kita, Krecik zjawił się w ogrodzie,
wesoło się z nami wita. będzie nas odwiedzał co dzień.
3. Rymowanka z pokazywaniem. N. recytuje wierszyk i pokazuje gesty, a dzieci go naśladują.
Trampolinek mówię wam,
kłania się dziś wszystkim nam. (dzieci kłaniają się sobie wzajemnie)
A wiewiórka ruda kita, (naśladowanie skoków wiewiórki)
wesoło się z nami wita.
Tu sikorka przyleciała (naśladowanie lotu ptaka, machanie rękami)
i wesoło zaćwierkała.
Krecik zjawił się w ogrodzie, (naśladowanie kopania korytarza przez kreta)
będzie nas odwiedzał co dzień.
4. Malowanie farbą plakatową konturu wiewiórki. Rozmowa z N. na temat wykonanych prac.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa twórcza „Jesienna kompozycja”. Tworzenie dowolnych kompozycji z różnorodnych materiałów przyrodni-
czych znalezionych w ogrodzie: kamyków, kasztanów, gałązek, liści, żołędzi. Dzieci wymyślają nazwy swoich prac.
Rozwijanie pomysłowości i samodzielności w komponowaniu.
x Zabawa „Dmuchane listeczki” – ćwiczenia oddechowe. Dmuchanie na liście zawieszone na nitkach. Dzieci wykonują
powolne wdechy i wydechy, doskonaląc pracę układu oddechowego.
x Zabawa bieżna. Dzieci biegają w dowolnych kierunkach. Na sygnał N. ustawiają się w pociąg. Kształcenie umiejętności
reagowania na sygnał.
t
Środa emat: Oto ja.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Opowiadanie przez dzieci tego, co widziały w drodze do przedszkola – rozwija-
nie umiejętności wypowiedzi na dany temat. Zabawa dydaktyczna „Pasuje, nie pasuje” – rozwijanie percepcji wzrokowej.
Ćwiczenia poranne: Zestaw I. Zabawa ruchowa „Stary niedźwiedź”. Zabawa „Minki” – kształcenie inteligencji emocjonal-
nej, rozwijanie ekspresyjnych możliwości dziecka. Układanie puzzli kilkuelementowych, stosowanie zasady stopniowania
trudności przy doborze liczby puzzli – rozwijanie percepcji wzrokowej i logicznego myślenia.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 1; IV 2, 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Aktywności: matematyczna, manualna – oto ja. Rozmowa na temat wyglądu i budowy ciała czło-
wieka. Omawianie ilustracji przedstawiającej postać dziecka. Nazywanie poszczególnych części ciała. Zabawa „Mój wizerunek
w lustrze” – oglądanie i nazywanie części ciała. Ćwiczenie manualne – układanie z szablonów postaci człowieka. ▶ 2. Zajęcia
umuzykalniające – śpiewamy z Trampolinkiem. Słuchanie i nauka piosenki Z Trampolinkiem do przedszkola połączo-
na z zabawami rytmiczno-ruchowymi.
obszary z podstawy programowej: III 1; IV 2, 7, 12