Page 21 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 21

TYDZIEŃ 1  •  Nasze przedszkole  •  19



                Pomoce: sylwety przyjaciół Trampolinka (wiewiórki, sikorki, kreta), farby plakatowe, kartki z konturowym rysunkiem
                wiewiórki.

            Przebieg zajęć:
            1.  Rozmowa na temat przyjaciół Trampolinka, których spotkał on w drodze do przedszkola. (Nawiązanie do opowiada-
              nia z poniedziałku). Jakie zwierzęta spotkał Trampolinek? Kogo spotkał pierwszego? Spróbujcie wymyślić imię dla sikorki.
            2.  Nauka rymowanki Przyjaciele Trampolinka. N. recytuje wierszyk fragmentami, a dzieci powtarzają za nim. Podczas re-
              cytacji prezentuje sylwety zwierząt (wiewiórkę, sikorkę, kreta).

              Trampolinek mówię wam,           Tu sikorka przyleciała
              kłania się dziś wszystkim nam.   i wesoło zaćwierkała.
              A wiewiórka ruda kita,           Krecik zjawił się w ogrodzie,
              wesoło się z nami wita.          będzie nas odwiedzał co dzień.

            3.  Rymowanka z pokazywaniem. N. recytuje wierszyk i pokazuje gesty, a dzieci go naśladują.

              Trampolinek mówię wam,
              kłania się dziś wszystkim nam. (dzieci kłaniają się sobie wzajemnie)
              A wiewiórka ruda kita, (naśladowanie skoków wiewiórki)
              wesoło się z nami wita.
              Tu sikorka przyleciała (naśladowanie lotu ptaka, machanie rękami)
              i wesoło zaćwierkała.
              Krecik zjawił się w ogrodzie, (naśladowanie kopania korytarza przez kreta)
              będzie nas odwiedzał co dzień.
            4.  Malowanie farbą plakatową konturu wiewiórki. Rozmowa z N. na temat wykonanych prac.



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawa twórcza „Jesienna kompozycja”. Tworzenie dowolnych kompozycji z różnorodnych materiałów przyrodni-
              czych znalezionych w ogrodzie: kamyków, kasztanów, gałązek, liści, żołędzi. Dzieci wymyślają nazwy swoich prac.
              Rozwijanie pomysłowości i samodzielności w komponowaniu.
              x Zabawa „Dmuchane listeczki” – ćwiczenia oddechowe. Dmuchanie na liście zawieszone na nitkach. Dzieci wykonują
              powolne wdechy i wydechy, doskonaląc pracę układu oddechowego.
              x Zabawa bieżna. Dzieci biegają w dowolnych kierunkach. Na sygnał N. ustawiają się w pociąg. Kształcenie umiejętności
              reagowania na sygnał.



                         t
            Środa   emat: Oto ja.


            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Opowiadanie przez dzieci tego, co widziały w drodze do przedszkola – rozwija-
            nie umiejętności wypowiedzi na dany temat. Zabawa dydaktyczna „Pasuje, nie pasuje” – rozwijanie percepcji wzrokowej.
            Ćwiczenia poranne: Zestaw I. Zabawa ruchowa „Stary niedźwiedź”. Zabawa „Minki” – kształcenie inteligencji emocjonal-
            nej, rozwijanie ekspresyjnych możliwości dziecka. Układanie puzzli kilkuelementowych, stosowanie zasady stopniowania
            trudności przy doborze liczby puzzli – rozwijanie percepcji wzrokowej i logicznego myślenia.
              obszary z podstawy programowej: I 5; II 1; IV 2, 12

            Zajęcia główne:   ▶  1. Aktywności: matematyczna, manualna – oto ja. Rozmowa na temat wyglądu i budowy ciała czło-
            wieka. Omawianie ilustracji przedstawiającej postać dziecka. Nazywanie poszczególnych części ciała. Zabawa „Mój wizerunek
            w lustrze” – oglądanie i nazywanie części ciała. Ćwiczenie manualne – układanie z szablonów postaci człowieka.   ▶  2. Zajęcia
            umuzykalniające – śpiewamy z Trampolinkiem. Słuchanie i nauka piosenki  Z Trampolinkiem do przedszkola  połączo-
            na z zabawami rytmiczno-ruchowymi.
              obszary z podstawy programowej: III 1; IV 2, 7, 12
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26