Page 22 - Nowa Trampolina trzylatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 22
20 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Skacze zajączek”. Zbieranie kolorowych liści na bukiety dla Pani Jesieni. Układanie na tra-
wie kompozycji z liści, nazywanie własnych prac. Obserwacja przyrody – wyglądu roślin i zachowania zwierząt.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 12
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Opowiadanie przez chętne dzieci tego, co widziały w drodze do przedszkola, kogo spotkały, kto je przyprowadził. Samo-
dzielne wypowiedzi dzieci. Rozwijanie umiejętności wypowiedzi na dany temat.
x Zabawa dydaktyczna „Pasuje, nie pasuje”. Dzieci dobierają małe obrazki pasujące do dużej ilustracji przedstawiają-
cej salę przedszkolną. Samodzielne wypowiedzi dzieci o tym, dlaczego coś pasuje albo nie pasuje do dużej ilustracji
(np.: lalka, klocki, kredki – pasuje, drzewo, buda dla psa – nie pasuje). Rozwijanie percepcji wzrokowej i umiejętności
wypowiedzi na dany temat.
x Ćwiczenia poranne: Zestaw I (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Stary niedźwiedź” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Zabawa „Minki”. Dzieci naśladują miny smutne i wesołe. Wymyślają własne miny i określają, co one wyrażają. Kształ-
cenie inteligencji emocjonalnej, rozwijanie ekspresyjnych możliwości dziecka.
x Układanie puzzli kilkuelementowych, stosowanie zasady stopniowania trudności przy doborze liczby puzzli. Rozwijanie
percepcji wzrokowej i logicznego myślenia.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj aktywności: matematyczna, manualna.
Temat: Oto ja.
Cele:
p
oznawanie schematu ciała człowieka
trwalanie nazw poszczególnych części ciała
u
doskonalenie sprawności manualnych.
Pomoce: obrazek postaci dziecka, duże lustro (ewentualnie małe lusterka), lalki, szablony postaci człowieka pocięte
na elementy.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa na temat wyglądu i budowy ciała człowieka. Omawianie ilustracji przedstawiającej postać dziecka. N. nazywa
poszczególne części ciała: głowa, tułów, ramiona, ręce, dłonie, nogi, stopy. Dzieci głośno powtarzają nazwy. Następnie N.,
wskazując poszczególne części ciała, pyta o ich nazwę.
2. Zabawa „Mój wizerunek w lustrze”. Każde dziecko ogląda w lustrze i nazywa części własnego ciała. Następnie dzieci oglą-
dają lalki, wskazują ich głowę, nogi, ręce itd.
3. Ćwiczenie manualne – układanie z szablonów postaci człowieka. Każde dziecko samodzielnie układa postać człowieka
z pociętych elementów. Nazywa poszczególne części ciała. Praca indywidualna jednolita.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Śpiewamy z Trampolinkiem.
Cele:
u
wrażliwianie na muzykę
kształtowanie uważnego słuchania
r
ozwijanie aparatu głosu
ozwijanie umiejętności działania w grupie.
r
Pomoce: szablon postaci Trampolinka (KA), CD.